5 najlepszych sportów dla seniorów [ZDJĘCIA]

2015-09-09 12:36 Materiały prasowe

Specjalista od geriatrii proponuje 5 sportów najlepszych dla seniorów - bo uprawiać sport można w każdym wieku. Aktywność fizyczna to nie tylko zdrowie, lecz także kontakty towarzyskie i sprawniejszy mózg. Obejrzyj galerię!

Zalety uprawiania sportu na emeryturze

– Nie tylko wiek biologiczny określa stan naszego organizmu. Mamy wpływ na wiele czynników determinujących nasze zdrowie i samopoczucie. Pod tym względem aktywność fizyczna ma same zalety. Jeśli się ruszamy, to jesteśmy zdrowsi, a poza tym wyglądamy i czujemy się młodziej – mówi prof. Shlomo Noy, światowy specjalista w zakresie geriatrii.

To nie dla mnie, mam za słabą kondycję, nigdy tego nie robiłem, jestem na to za stary lub za słaby, to nudne, muszę oszczędzać siły. Istnieje wiele powodów, żeby się nie ruszać, ale powody, żeby się ruszać, są istotniejsze. Siedzący tryb życia powoduje, że częściej odwiedzamy lekarzy i szpitale.

Po schodach wchodzi się łatwiej, mięśnie i stawy pracują sprawniej, nie traci się oddechu. Regularna aktywność fizyczna to klucz dla zdrowia w każdym wieku. W przypadku seniorów nabiera jednak szczególnego znaczenia, ponieważ wraz z wiekiem rośnie ryzyko wystąpienia określonych problemów zdrowotnych.

Ruch fizyczny wzmacnia odporność i wyraźnie zmniejsza ryzyko otyłości, nadciśnienia, cukrzycy czy kłopotów związanych z nadmiarem cholesterolu, a także alzheimera i innych chorób demencyjnych. – Warto podkreślić, że aktywność fizyczna wspomaga też pracę mózgu i jest dobra dla pamięci. Dlatego jest tak istotna dla każdego, kto chciałby jak najdłużej utrzymać niezależność. Poza tym daje dużo satysfakcji, ponieważ w przypadku seniorów trening bardzo szybko przynosi widoczne efekty – dodaje prof. Shlomo Noy.

To ci się przyda

Lubisz siebie, lubisz innych

Aktywność fizyczna bezpośrednio przekłada się na także na aktywność społeczną. Dobrze jest mieć towarzystwo w czasie codziennych spacerów, przejażdżek rowerem, a na przykład w bule sami nie zagramy. Ważne jest także to, że w kontekście sportu i rekreacji relacje nawiązują się w sposób naturalny i wiążą się z pozytywnymi emocjami. – Regularne ćwiczenia znakomicie motywują do nawiązywania i podtrzymywania kontaktów z innymi. Pozytywne relacje poprawiają samopoczucie, w takim samym stopniu 20-latkowi, jak i 80-latkowi, a poza tym dają pewność siebie i obniżają poziom stresu.

5 sportów najlepszych dla seniorów

– Przed rozpoczęciem regularnych ćwiczeń warto zasięgnąć opinii lekarza, jakie rodzaje sportu będą dla nas odpowiednie. Zwłaszcza jeśli od dawna nie byliśmy fizycznie aktywni. Jednak bardzo ważne jest także to, żeby znaleźć sport dla siebie, tzn. taki, który nie tylko najlepiej odpowiada potrzebom organizmu, lecz także sprawia frajdę. To gwarantuje, że będziemy mieli z ćwiczeń przyjemność – mówi profesor.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
Tylutki
|

Kajaki koniecznie! Na Pilicy szczególnie, ma bardzo spokojne cześci, którymi to właśnie warto spłynąć, i jest po prostu piękna.