Brzuch i aeroby (interwały) [Porada eksperta]

2011-05-26 16:29 Michał Janik

Czy bieganie (trening interwałowy) można wykonywać zaraz po ćwiczeniach na brzuch czy muszę odczekać?

Zależy to od twojego celu treningowego oraz stopnia zaawansowania. Jeśli twoim celem jest wzmocnienie mięśni brzucha, gdyż szykujesz się do startów w biegach krótko lub długodystansowych to wówczas bardzo istotne jest aby na początku treningu aktywizować mięśnie stabilizujące miednicę oraz stawy biodrowe. Można wówczas wykonać ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha, głównie skośne oraz mięsień poprzeczny. Wykorzystuje się do tego głównie ćwiczenia izometryczne lub dynamiczne na niestabilnym podłożu. Po takim przygotowaniu można ruszyć w teren i bez obaw o kontuzje grzbietu i bóle w części lędźwiowej kręgosłupa. Po takim treningu można na koniec wykonać kilka ćwiczeń kształtujących siłę mięśni brzucha lub zaplanować ćwiczenia na brzuch w następnym dniu. Jeśli celem jest zrzucenie kilku kilogramów to wówczas wykonuje się zaplanowany trening wzmacniający mięśnie brzucha na początku, a zaraz po nim trening interwałowy lub jednostajny o umiarkowanej intensywności. Po takim treningu niezbędny jest stretching i tym elementem kończy się sesję treningową.
Wśród ćwiczących są zwolennicy wykonywania treningu przed bieganiem oraz są zwolennicy wykonania ćwiczeń na mięśnie brzucha po treningu. Najlepiej spróbuj jednej i drugiej metody, a wówczas sam zdecydujesz, po której czujesz się lepiej. Pamiętaj, że samo bieganie jest intensywnym treningiem mięśni brzucha, więc jeśli czujesz silny ból po bieganiu odpuść sobie wzmacnianie tego dnia. Mięśnie brzucha, jak każde inne, potrzebują czasu na regenerację więc wsłuchaj się w swoje ciało i postaraj odczytać sygnały jakie do ciebie wysyła.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Michał Janik

Absolwent warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego - ukończył specjalizację Menadżera Sportu, Instruktora Rekracji Ruchowej-specjalność Fitness oraz Instruktora Sportu  ze specjalnością Kulturystyka. Od ponad dziesięciu lat pracuje w branży fitness. Przez ten okres zdobywał doświadczenie w wielu warszawskich klubach prowadząc zajęcia aerobiku oraz treningi personalne. Obecnie inspiruje klubowiczów do zdrowego trybu życia w sieci klubów Holmes Place oraz podnosi kwalifikacje trenerów personalnych.       

Hobby: dietetyka, psychologia, narciarstwo, piłka siatkowa, tenis ziemny, squash, bieganie

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE