Ćwiczenia na płaski brzuch i jędrne pośladki [Porada eksperta]

2014-09-09 10:00 Marta Romanowska

Jak ćwiczyć brzuch, żeby był w miarę płaski? Jak ćwiczyć pośladki, żeby były bardziej jędrne?

Jeden z najbardziej powszechnych mitów treningowych to ten, który wskazuje na istnienie „ćwiczeń na płaski brzuch”. Na skład ciała, jego wagę, objętość tkanki tłuszczowej czy mięśniowej wpływa nie tylko trening, ale też dieta i styl życia. Dopiero współgranie wszystkich elementów może doprowadzić do pożądanego rezultatu. Zdecydowana większość zawodników i zawodniczek fitness, bodybuilding i kulturystyki podkreśla, że praca nad kompozycją ciała jest nawet w większym stopniu uwarunkowana dietą niż treningiem, więc zwróć uwagę na swoje codzienne odżywianie.

Kolejną ważną kwestią jest wykonywanie ćwiczeń wyłącznie na wybraną partię ciała. Zabieg ten może doprowadzić do poważnych, negatywnych konsekwencji. Istnieją różnorodne programy, które np. obejmują jedynie ćwiczenia mięśni brzucha. Regularnie wykonując tego typu zestawy ćwiczeń można doprowadzić do dysproporcji, często także przykurczy mięśni, które nawet jeśli nie widoczne gołym okiem – mogą wpływać na przybieranie nieodpowiedniej postawy ciała, a ostatecznie powodować, np. w tym przypadku bóle i problemy z kręgosłupem.

Jeśli nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, wprowadź trening siłowy na wszystkie partie ciała. Kilogram mięśni spala trzy razy więcej kalorii niż kilogram tłuszczu (Michaels, 2009), zatem odpowiedni trening siłowy uzupełniony racjonalną dietą, regeneracją będzie sprzyjał utracie tkanki tłuszczowej, a dodatkowo ujędrnisz całe ciało.

Dodatkowo warto wprowadzić do swojego tygodniowego planu 1-2 zajęcia fitness, treningi interwałowe. Smukłość mięśni zapewnią ćwiczenia rozciągające. Jeśli wydaje ci się to zbyt trudne, aby samodzielnie dostosować się do wskazówek, poradź się dietetyka, trenera, którzy krok po kroku wyjaśnią ci wszystkie kwestie. Stanowi to oszczędność nie tylko pieniędzy wydanych na nieskuteczne środki, ale także poświęconego czasu na nieodpowiednie ćwiczenia i włożonego w nie wysiłku. Możesz także korzystać z odpowiedzi udzielonych innym Internautom o podobnych celach na naszym serwisie, znajdziesz w nich wiele cennych informacji.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Marta Romanowska

Marta Romanowska - instruktorka fitnessu, szkoleniowiec i pasjonatka zdrowego stylu życia. Odpowiada na pytania dotyczące szeroko rozumianego fitnessu: zajęć odchudzających i rekreacyjnych, doboru sprzętu do ćwiczeń i regeneracji potreningowej. Podpowiada, jak komponować dietę, żeby ćwiczenia były efektywniejsze.

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE