Figura V-kształtna [Porada eksperta]

2013-04-05 22:20 Michał Janik

Witam. Trenuję już ponad rok w zaciszu domowym i to z całkiem przyzwoitymi rezultatami. Mam 18 lat, 166 wzrostu i 53-54 kg wagi (przy ok. 5% BF). Co zrobić by zwęzić talię do do ok. 67 z 72 cm?

Na sylwetkę V kształtną ma wpływ nie tylko obwód talii. Duże znaczenie mają właściwe proporcje ciała oraz obwód klatki piersiowej, bioder oraz szerokość ramion. Jeśli rzeczywiście twój BF to tylko 5% to zapewne będzie ci ciężko zmniejszyć obwód talii o kolejne 5 cm, gdyż nie masz zapewne dużej ilości podskórnej tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha. Możesz oczywiście obniżyć poziom tkanki tłuszczowej, lecz będzie to już stwarzało zagrożenie dla twojego zdrowia. Proponuję ci zatem inne rozwiązanie, które wizualnie pomoże ci osiągnąć wymarzoną sylwetkę. Popracuj więcej nad mięśniami klatki piersiowej, obręczy barkowej oraz w szczególności mięśni pleców (mięsień najszerszy grzbietu oraz mięśnie obłe). Pomogą ci w tym klasyczne ćwiczenia takie jak pompki czy podciąganie się na drążku. Jeśli zwiększysz obwody w górnej części ciała, wizualnie wcięcie w talii stanie się bardziej widoczne i osiągniesz zamierzony efekt. Jeśli masz w domu ławkę do wyciskania oraz sztangę to masz jeszcze łatwiejsze zadanie. Możesz wykonywać ćwiczenia z większym obciążeniem i szybciej rozwinąć masę mięśniową. Pomocne mogą okazać się wszystkie rodzaje „wiosłowań” sztangą, gdyż mocno zaangażujesz mięśnie najszersze grzbietu oraz mięśnie ramion. Zwracaj jednak olbrzymią uwagę na technikę ćwiczeń, bo bardzo łatwo można nabawić się kontuzji mięśni grzbietu lub naderwać mięśnie stabilizujące staw ramienny. Jeśli jednak podejmiesz się pracy nad zmniejszeniem obwodu w talii, pomogą ci ćwiczenia na mięśnie brzucha. W szczególności pracuj nad mięśniem prostym brzucha oraz mięśniem poprzecznym brzucha, dzięki któremu twój brzuch będzie płaski a kręgosłup dobrze chroniony. Uważaj na ćwiczenia wzmacniające mięśnie skośne brzucha. W wielu przypadkach mięśnie te mocno się rozwijają i może się okazać, że zamiast stracić, możesz zyskasz kilka centymetrów w talii.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Michał Janik

Absolwent warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego - ukończył specjalizację Menadżera Sportu, Instruktora Rekracji Ruchowej-specjalność Fitness oraz Instruktora Sportu  ze specjalnością Kulturystyka. Od ponad dziesięciu lat pracuje w branży fitness. Przez ten okres zdobywał doświadczenie w wielu warszawskich klubach prowadząc zajęcia aerobiku oraz treningi personalne. Obecnie inspiruje klubowiczów do zdrowego trybu życia w sieci klubów Holmes Place oraz podnosi kwalifikacje trenerów personalnych.       

Hobby: dietetyka, psychologia, narciarstwo, piłka siatkowa, tenis ziemny, squash, bieganie

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE