FITNESS - co znaczą tajemnicze nazwy i skróty - fat burning, body pump, ABT, TBC i inne?

2019-03-08 10:24 Jacek Kaduczak

Zanim wybierzesz się pierwszy raz do klubu fitness, poznaj nazwy popularnych zajęć i treningów. Rozszyfrowujemy skróty i obco brzmiące nazwy, takie jak ABT, TBC, fat burning, circuit, body ball, pilates czy aqua aerobik. Które zajęcia pasują ci najbardziej?

  • Low impact - zestaw bezpiecznych i niezbyt intensywnych ćwiczeń doskonały dla początkujących i osób w złej kondycji fizycznej. Wykonywane z towarzyszeniem muzyki, pod stałą opieka instruktora. Podstawowym założeniem jest dostosowanie wysiłku do indywidualnych możliwości. Zestaw ćwiczeń na wszystkie grupy mięśniowe, wykonywany w ciągu pół godziny, poprzedzony rozgrzewką i zakończony rozciąganiem mięśni (stretchingiem).

Sprawdź: Aerobik low impact dla początkujących - trening w domu [WIDEO]

  • Boks aerobik - ćwiczenia z elementami ciosów i kopnięć, poprawiające ogólna kondycję.
  • Interval aerobik - zestaw ćwiczeń łączących aerobik typu „hi-lo” (intensywnych) z ćwiczeniami mało intensywnymi, co pozwala na szybsze spalanie tłuszczu. W fazie intensywnej tętno osiąga 85 i więcej procent tętna maksymalnego, a w fazach mało intensywnych – poniżej 55 procent tętna maksymalnego. Pozwala na poprawę kondycji i wzmocnienie układu krążenia.
  • Fat burning - ćwiczenia spalające tłuszcz. Zestaw niezbyt intensywnych ćwiczeń (tętno ok. 70 procent tętna maksymalnego) z towarzyszeniem muzyki w prostym układzie choreograficznym.
  • Tętno maksymalne - tętno przy którym ćwiczymy ze stuprocentowa intensywnością. Oblicza się je, odejmując od 220 swój wiek. Czyli na przykład osoba 30-letnia ma tętno maksymalne 190 (220-30=190).
  • Hi-lo combo - zestaw różnorodnych ćwiczeń o coraz większej intensywności, pozwalający na rozgrzanie mięśni (w pierwszej fazie nie powinno się wykonywać gwałtownych ruchów ani podskoków). Może służyć spalaniu tłuszczu, lub, przy większej intensywności, poprawie kondycji i wzmocnieniu układu krążenia.
  • Body ball - ćwiczenia z piłką o średnicy 55 – 65 cm. Leżenie na piłce przodem, tyłem lub bokiem, oraz balansowanie pozwala na wzmocnienie mięśni odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowej postawy. Ćwiczenia niezbyt intensywne, ale dające wiele korzyści.
  • Hi-lo impact - kombinacja kroków zestawiona w układ o dużej intensywności (powyżej 85 procent tętna maksymalnego), wymagająca koordynacji ruchów i dobrej kondycji. Jedna z częściej spotykanych form aerobiku w klubach.
  • Tae-bo - forma aerobiku łącząca elementy wschodnich sztuk walki z zajęciami ruchowymi przy muzyce. Kopnięcia, ciosy i podskoki zapewniają wysoki wydatek energetyczny i pozwalają poprzez napięcie mięśni wzmocnić i wyrzeźbić pośladki, uda, mięśnie brzucha i ramion.
  • Body pump - ćwiczenia ze sztangą wykonywane przy muzyce, zapewniające poprawę kondycji, a także wzmocnienie siły mięśni, bez ich widocznego zwiększenia i spalenie podskórnej tkanki tłuszczowej.
  • Aqua aerobik - ćwiczenia wykonywane w wodzie. Doskonałe dla ludzi w złej kondycji fizycznej (ciało traci w wodzie na wadze), zabezpieczają przed urazami, w zależności od głębokości wody możliwe są różne stopnie intensywności ćwiczeń.
  • Callanetics - ćwiczenia relaksacyjno–usprawniające o różnym stopniu intensywności, możliwe do wykonywania w domu. Istnieje ogromna ilość układów, w zależności od celu ćwiczeń (poprawa kondycji, zrzucenie zbędnych kilogramów) i aktywizowanych grup mięśniowych.
  • Circuit czyli trening obwodowy, to połączenie treningu siłowego i aerobiku, pozwalające na wzmocnienie mięśni i spalenie tłuszczu. Jego podstawowa zaleta to jednoczesna aktywizacja wielu grup mięsni zapobiegająca przeciążeniom. Trening taki składa się z odpowiednio dobranej kombinacji ćwiczeń siłowych i aerobowych wykonywanych każde w takim samym czasie (tzw. interwale). Interwały można różnicować w zależności od celu ćwiczeń i kondycji.
  • Step aerobik - zestaw ćwiczeń z wykorzystywaniem muzyki, z użyciem stepu (stopnia) o różnej wysokości. Bardzo popparny i bezpieczny, atrakcyjny także przez wielką liczbę kombinacji zestawów ćwiczeń.
  • ABT (skrót od abdominal, buttocks, thights) zestaw ćwiczeń na uda, pośladki i biodra, idealny do rzeźbienia ciała.
  • Magic bar - ćwiczenia ze sztangą wykonywane z towarzyszeniem muzyki. Cel ćwiczeń decyduje o doborze obciążeń i wykonywanych ruchów.
  • Slide - ćwiczenia na specjalnych poślizgowych matach, polegające na wykonywaniu ruchów podobnych do jazdy na łyżwach. Ćwiczenia dla zaawansowanych, wymagające opanowania techniki. Podstawowa zaleta to duża efektywność i małe obciążenie stawów.
  • Pilates - zestaw ćwiczeń wzmacniających ciało opracowany ponad 70 lat temu przez Josepha Pilatesa. Zasadą są wolne, dokładne ruchy, koncentracja, oraz świadomy wdech i wydech. Doskonałe ćwiczenia ogólnorozwojowe.
  • TBC (skrót od Total Body Conditioning) zestaw ćwiczeń w rytm szybkiej muzyki służący rzeźbieniu całego ciała, pozwalający też na poprawę koordynacji ruchowej i kondycji organizmu.
  • Funky - zestawy ćwiczeń wykonywane do muzyki sop i funky, doskonały sposób na spalenie tkanki tłuszczowej.
  • Stretching - rozciąganie mięśni poprawiające ich stan po treningu.

Czytaj też: Bungee fitness - na czym polega? Jaka jest cena zajęć?

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE