Jak najszybciej spalić kalorie podczas chodzenia?

2021-10-19 15:48

Każdy z nas wie, że chodzenie ma dobroczynny wpływ na zdrowie. Zgodnie z zaleceniem Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) warto robić co najmniej 10 tys. kroków dziennie. Ile kalorii można więc spalić w trakcie chodzenia? Aby to sprawdzić, najczęściej używamy różnych narzędzi (m.in. kalkulatorów kalorii online, zegarków do fitnessu). Według naukowców mają one zalety, ale niestety ich pomiary nie są zbyt dokładne.

Z raportu opublikowanego w „Journal of Applied Physiology” wynika, że narzędzia monitorujące poziom kondycji fizycznej zaniżają pomiary. Okazało się, że w rzeczywistości użytkownicy tych udogodnień spalają więcej kalorii podczas chodzenia. Jak więc uzyskać wiarygodne dane na ten temat?

Chodzenie to forma ćwiczeń o umiarkowanej intensywności, co oznacza, że przy powolnym marszu można spalić około 200 kcal w ciągu godziny. Jeśli chcesz uzyskać więcej korzyści, to warto poruszać się w szybkim tempie. Spalisz więcej kalorii i jednocześnie poprawisz zdrowie twojego serca.

Zdaniem eksperta: Czy warto liczyć kalorie?

Według naukowców zmiana tempa oraz intensywności spaceru są ważne, ponieważ mogą przyspieszyć przemianę materii aż do 20 proc. Uczeni z Narodowego Instytutu Zdrowia w Stanach Zjednoczonych uważają, że chodzenie jest skutecznym sposobem na poprawę stanu zdrowia i wydłużenie życia.

Zwróć uwagę na swoje tętno

Naukowcy radzą też, aby zwracać uwagę na tętno w trakcie chodzenia. Jak podkreślają, z rozsądkiem należy pochodzić do rozmaitych, ogólnodostępnych narzędzi (np. zegarka do fitnessu), które monitorują poziom kondycji fizycznej. Z tego powodu, że niedokładnie obliczają liczbę spalonych kalorii i tętno.

Zgodnie z zaleceniami badaczy z American College of Sports Medicine umiarkowana intensywność oznacza marsz przy 64 proc. do 76 proc. maksymalnego tętna. Ich zdaniem najwięcej kalorii można spalić, jeśli podczas spaceru jest zachowane zrównoważone tempo.

Aby oszacować maksymalne tętno, należy odjąć wiek od liczby 220 – to jest zalecenie Amerykańskich Centrów Kontroli i Prewencji Chorób (CDC). Na przykład, jeśli masz 48 lat, to twoje szacunkowe maksymalne tętno wynosi 172 uderzeń na minutę.

Walcz przy okazji z nadmiarem tkanki tłuszczowej

Chodzenie to również świetny sposób na pozbycie się zbędnej tkanki tłuszczowej. Marsz z mniejszą intensywnością, podczas którego osiągasz tętno mieszczące się w przedziale od 57 do 63 uderzeń serca na minutę, sprawi, że najprawdopodobniej tłuszcz zgromadzony w ciele jest wykorzystywany jako paliwo.

Podsumowując, chodzenie to naturalna forma ruchu, która dostępna jest dla każdego. Przynosi ona wiele korzyści dla zdrowia i poprawia samopoczucie. Wniosek? Warto spacerować!

Źródło: Lindsay W. Ludlow and Peter G. Weyand, "Energy expenditure during level human walking: seeking a simple and accurate predictive solution", badanie dostępne: 19.10.2021.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.