Kolano skoczka – objawy, przyczyny, leczenie. Ćwiczenia na kolano skoczka

2017-11-21 11:31 Małgorzata Kośla, instruktorka fitness

Kolano skoczka to znany uraz wśród sportowców. Najczęściej dotyka osoby trenujące sporty, które wymagają częstych wyskoków i lądowań. Objawy kolana skoczka są bardzo bolesne i nie powstają bez przyczyny. Kolano skoczka wymaga leczenia, a w niektórych sytuacjach nawet rehabilitacji. Kiedy kontuzja zostanie szybko zauważona, w wyleczeniu kolana skoczka mogą pomóc ćwiczenia i taping. Sprawdź, czym jest kolano skoczka oraz poznaj metody i ćwiczenia pomocne w jego leczeniu.

Kolano skoczka to uraz więzadła rzepki. Jeśli objawy kontuzji dają się we znaki, kolano skoczka wymaga leczenia i rehabilitacji. Najbardziej narażeni na ten bolesny uraz są sportowcy, ale może on przytrafić się także osobie niemającej do czynienia ze sportem.

Objawy kolana skoczka dają szybko o sobie znać rwącym bólem poniżej rzepki. Więzadło właściwe rzepki jest końcowym fragmentem mięśnia czworogłowego – najważniejszego prostownika stawu kolanowego. Uszkodzenie go wiąże się z silnym bólem, a w jego uśmierzeniu często pomaga taping. Przydatne mogą okazać się też właściwe ćwiczenia.

Dowiedz się, czym jest kolano skoczka i poznaj zabiegi oraz ćwiczenia, które pomogą je wyleczyć.

Spis treści:

  1. Co to jest kolano skoczka?
  2. Kolano skoczka - objawy
  3. Kolano skoczka - przyczyny
  4. Kolano skoczka - leczenie i rehabilitacja
  5. Taping w leczeniu kolana skoczka
  6. Ćwiczenia na kolano skoczka

Co to jest kolano skoczka?

Kolano skoczka, czyli entezopatia, to zwyrodnienie więzadła rzepki. Uraz powstaje w miejscu, gdzie kolano łączy się z rzepką. W uszkodzonym obrębie ciała tworzą się mikrourazy i następuje stopniowa degeneracja tkanek. Kontuzja spowodowana jest silnym przeciążeniem, zazwyczaj podczas skoków i skrętów. Kolano skoczka występuje zazwyczaj u zawodowych sportowców lub ludzi, którzy uprawiają sport rekreacyjnie i hobbystycznie.

W kontuzji kolana, zwanej kolanem skoczka, można wyróżnić 4 stopnie uszkodzenia:

  1. Ból występuje po wysiłku
  2. Ból pojawia się przed i po wysiłku, ustępuje po rozgrzewce
  3. Ból występuje podczas trwania wysiłku, np. w czasie treningu.
  4. Ból występuje przez cały czas, może prowadzić do zerwania więzadła.

Kolano skoczka - objawy

Objawem kolana skoczka jest przede wszystkim ból w obrębie rzepki. Oprócz tego wśród najbardziej charakterystycznych dolegliwości można wymienić:

  • ból pod rzepką podczas dotyku,
  • ból pod rzepką w trakcie wysiłku fizycznego,
  • ból podczas prostowania kolana,
  • ból podczas schodzenia ze schodów,
  • uczucie zblokowanego kolana,
  • asymetria rzepki.

Kolano skoczka - przyczyny

Przyczyną kolana skoczka jest przeciążenie stawu kolanowego, a zwłaszcza więzadła rzepki. Dzieje się to najczęściej podczas długotrwałego nacisku, który spowodowany jest częstymi skokami i lądowaniami. To powoduje, że w największej grupie ryzyka znajdują się sportowcy. Najbardziej narażeni są na tę kontuzję kolana siatkarze, koszykarze i skoczkowie wzwyż, ze względu na dużą częstotliwość wyskoków, lądowań na nogach i zmian kierunków biegu. Kolano skoczka może być spowodowane również złym doborem obciążenia treningowego.

Jednak nie tylko sportowcy narażeni są na ten uraz. Inne przyczyny powstania kolana skoczka to:

  • zła biomechanika dolnej kończyny: koślawość, pronacja stopy, nadmierne przodopochylenie miednicy, zaburzenia stawu skokowego i biodrowego;
  • nierównowaga mięśniowa dolnej kończyny: wzmożone napięcie mięśni kulszowo-goleniowych, przywodzicieli, mięśni czworogłowych uda, mięśni podudzia, mięśni pośladkowych;
  • twarde podłoże podczas wysiłku, np. bieganie po betonie;
  • słaba stabilizacja centralna ciała, głównie mięśnie brzucha.

Największy problem pojawia się wtedy, kiedy uraz staje się stanem przewlekłym i kolano skoczka wymaga operacji. Częstokroć kolano skoczka jest powodem zakończenia kariery sportowca i wymaga długotrwałej i ciężkiej rehabilitacji.

Kolano skoczka - leczenie i rehabilitacja

Leczenie i rehabilitacja kolana skoczka zależy od stopnia zaawansowania kontuzji. Jednak trzeba pamiętać o tym, że walkę z kolanem skoczka zawsze trzeba zacząć od leczenia nieoperacyjnego, a zabieg chirurgiczny jest ostatecznością. Pomocne w złagodzeniu objawów będą tabletki przeciwbólowe lub środki zmniejszające ból o działaniu miejscowym oraz plastry, choć nie zlikwidują one urazu.

Pierwszym krokiem do pozbycia się kolana skoczka jest leczenie zachowawcze, które uniemożliwia dalszy rozwój kontuzji. Najważniejsze jest unikanie skoków, lądowań, przysiadów i innych czynności powodujących ból i pogarszających kontuzję. Jest to część tzw. zasady PRICE, którą stosuje się przy leczeniu kolana skoczka:

  1. P (Protection) – ochrona – przed dalszym obciążaniem więzadła, zaniechanie czynności, które wywołują ból (skoków, przysiadów, lądowań);
  2. R (Rest) – odpoczynek – ograniczenie aktywności do takich, które nie obciążają kolana;
  3. I (Ice) – lód – 5 x dziennie po 15 minut;
  4. C (Compression) – kompresja – bandażem lub opaską, aby zapobiec obrzękowi;
  5. E (Elevation) – elewacja – uniesienie kończyny.

Sprawdź też: Ćwiczenia i treningi, które nie obciążają kolan

To ci się przyda

Taping w leczeniu kolana skoczka

Bardzo pomocnym w leczeniu kolana skoczka okazuje się taping, czyli plastrowanie. Jest to stabilizacja kolana za pomocą specjalnych fizjoterapeutycznych taśm. Taśmy są bardzo elastyczne, przepuszczają powietrze i nie powodują otarć, ponieważ są pozbawione jakiejkolwiek chemii. Odpowiednio napięty plaster unosi skórę do góry, przyspieszając procesy regeneracyjne i zwiększając dopływ tlenu do tkanek. Taping pełni także funkcję masującą obolałe miejsce.

Taping kolana skoczka polega na przyklejeniu do lekko zgiętej nogi taśm, którą umiejscawia się wokół rzepki. Najlepiej sprawdzi się gotowa taśma w kształcie litery Y, którą należy przykleić tak, aby taśmy okalały rzepkę. Górne krańce plastra należy poprowadzić ukośne. To sprawi, że chore kolano będzie wspomagane taśmą z każdej strony.

Kolejne etapy leczenia kolana skoczka to gimnastyka i rozciąganie mięśni nóg: wprowadzenie ćwiczeń w bezbolesnym zakresie ruchu, ćwiczenia proprirecepcji, ćwiczenia stabilizacji centralnej w połączeniu z treningiem funkcjonalnym.

Najważniejszą częścią rehabilitacji kolana skoczka jest trening ekscentryczny (siłowy). Polega na wykonaniu przez pacjenta przysiadu na chorej nodze na podwyższeniu w postaci skośnego schodka. Kolejno dodaje się obciążenie utrudniające wykonanie ćwiczenia. Początkowo ćwiczenia rehabilitacyjne na kolano skoczka rozpoczynają się płynnymi ruchami w zamkniętym łańcuchu, później przechodzi się do typowych ćwiczeń funkcjonalnych, jak skipy czy skoki. Trening jest bardzo intensywny i trwa ok. 12 tygodni. Dobrze przeprowadzony, skutkuje całkowitym cofnięciem się objawów.

Ważne

Kiedy potrzebna jest operacja?

Operacja kolana skoczka potrzebna jest, gdy żadna z nieoperacyjnych metod leczenia nie pomoże lub gdy ból nasila się, utrudniając podstawowe czynności życiowe. Leczenie operacyjne obejmuje artroskopowe nawiercanie więzadła, przecinanie troczków rzepki i usuwanie martwiczych elementów. Jeśli operacja przebiegnie prawidłowo, lekarz prowadzący zleca rehabilitację pooperacyjną pod okiem fizjoterapeuty.

Ćwiczenia na kolano skoczka, które możesz wykonać sam

Zanim przejdziesz do ćwiczeń na kolano skoczka, spróbuj rozluźnić mięśnie nóg rolowaniem. Do ćwiczeń siłowych dodawaj także ćwiczenia rozciągające.

1. Wykonaj hip thrust na jednej nodze. Oprzyj się łopatkami o ławeczkę treningową (może to być także kanapa lub stół). Podnieś swobodnie jedną nogę i unieś biodra w górę, mocno napinając nogę, na której opierasz ciężar. Wykonaj po 10 powtórzeń na każdą nogę w 3 seriach.

2. Usiądź na podłodze z wyprostowanymi nogami. Włóż pod kolana matę treningową. Podwiń do góry palce stóp. Następnie zacznij naprężać jedną z nóg. Staraj się, aby przód i tył nogi był tak samo spięty. Nie prostuj kolana w stawie. Trzymaj napięcie przez kilka sekund i powtórz to samo z drugą nogą. Wykonaj ćwiczenie w 3 seriach po 15 powtórzeń.

3. Połóż się na boku i ugnij jedną nogę w kolanie. Chwyć dłonią za kostkę i prowadząc ją lekko w tył naciągnij mięsień przedni uda. Wytrzymaj minimum 15 sekund i powtórz ćwiczenie na drugą nogę. Wykonaj 3 serie.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE