Jak prawidłowo przeprowadzić trening interwałowy? [Porada eksperta]

2013-04-08 0:09 Michał Janik

Ostatnio w internecie znalazłam informacje o "3 minutowym odchudzaniu" które podobnie jak trening interwałowy polega na zmianie natężenia ćwiczeń, np. biegania. 30 s truchtu 30 s mega szybkości w biegu. I tak przez 3 minuty. Chciałbym spróbować tak ćwiczyć- jak często taki trening wykonywać? Dodam, że zależy mi zarówno na efektach jak i na dobrym zdrowiu.

Witaj, trening interwałowy to jeden z rodzajów treningów cardio. Jego celem jest wprowadzenie organizmu na wysokie obroty, a następnie stopniowe jego wyciszenie. Robimy to, aby nauczyć nasz organizm pracy w wysokich zakresach tętna oraz na dużym zakwaszeniu mięśni. Aby wprowadzić treningi interwałowe do swojego programu ćwiczeń najpierw musisz być do nich wstępnie przygotowany. Zacznij od truchtu, a następnie przejdź w jednostajny bieg aby zbudować tzw. bazę tlenową. W zależności od stopnia zaawansowania ten etap powinien trwać od 4 do 8 tygodni. Pozwoli to twojemu organizmowi zbudować wytrzymałość mięśniową oraz unikniesz możliwych kontuzji. Po tym okresie możesz zacząć wprowadzać treningi interwałowe. W zależności od wytrenowania możesz wykonać od 1 aż do 3 treningów w skali tygodnia, najlepiej jednak, kiedy między jednym, a drugim treningiem interwałowym wykonasz sesje biegu jednostajnego.
Czas zależy od twojego celu i wytrenowania. Trening Interwałowy w zależności od intensywności może trwać od 10 do 40 minut. Inaczej jednak będą ćwiczyć amatorzy, a inaczej zawodnicy. Proponuję abyś nabył zegarek z możliwością monitorowania pracy serca, wówczas na podstawie swojego tętna mógłbyś ustalać cały plan treningowy.
Jeśli chodzi o "3 minutowe odchudzanie" to ostatnio coraz więcej osób stara się zarobić przedstawiając nowe rewelacyjne programy odchudzające. Oczywiście najnowsze badania mówią, że trening interwałowy jest bardzo skuteczny w walce z nadwagą oraz w krótkim czasie można osiągnąć dobre rezultaty. Trzeba jednak pamiętać, że wykonywanie nawet 3 minut na dużej intensywności wymaga wcześniejszej rozgrzewki aby organizm mógł się odpowiednio przygotować. Trzyminutowy interwał biegowy możesz wykonywać codziennie, gdyż nie powinien być dla twojego organizmu ogromnym wysiłkiem. Pamiętaj jednak, że choć tego typu systemy treningowe zajmują mało czasu to jednak na efekty trzeba dość długo czekać. Jeśli zatem dysponujesz 30 minutami w czasie dnia polecam ci raczej wykonywanie dłuższych treningów jednostajnych oraz interwałowych, dzięki którym osiągniesz jeszcze lepsze rezultaty.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Michał Janik

Absolwent warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego - ukończył specjalizację Menadżera Sportu, Instruktora Rekracji Ruchowej-specjalność Fitness oraz Instruktora Sportu  ze specjalnością Kulturystyka. Od ponad dziesięciu lat pracuje w branży fitness. Przez ten okres zdobywał doświadczenie w wielu warszawskich klubach prowadząc zajęcia aerobiku oraz treningi personalne. Obecnie inspiruje klubowiczów do zdrowego trybu życia w sieci klubów Holmes Place oraz podnosi kwalifikacje trenerów personalnych.       

Hobby: dietetyka, psychologia, narciarstwo, piłka siatkowa, tenis ziemny, squash, bieganie

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE