Trening siłowy dla nastolatka [Porada eksperta]

2016-08-28 17:08 Marta Romanowska

Mam 14 lat, 155 cm wzrostu i 50 kilogramów wagi. Mógłbym w tym wieku stosować jakąś dietę lub ćwiczenia? Głównie chodzi mi o zwiększenie mojej siły, również mięśni brzucha. Aktualnie robię tylko brzuszki, podciąganie, pompki. Mam też hantle 2 kg. Jakie mógłbym robić z nimi ćwiczenia? Chciałbym w przyszłości wyrzeźbić brzuch na six pack.

Trening siłowy dla nastolatków ma na celu przede wszystkim poprawę sprawności oraz zapobieganie urazom. W młodym wieku poziomy hormonów androgennych są jeszcze dość niskie, dlatego wielkość mięśni nie zmieni się w dużym stopniu.

Przykładowy trening siłowy dla nastolatka

Przykładowy program dla nastolatków zawiera 2-3 treningi tygodniowo, ćwiczenia z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała, np. pompki, podciąganie na drążku, dipsy, squaty, wypady nóg, brzuszki, czasami z zastosowaniem gum, których struktura jest w pewien sposób zbliżona do struktury ludzkich mięśni. Poleca się wykonywanie 1 serii składającej się z 12-15 powtórzeń na każdą grupę mięśniową oraz zachowanie wystarczająco długich przerw między seriami i między dniami treningowymi.

Dobry, czyli skuteczny i bezpieczny plan treningowy, jest planem indywidualnie dopasowanym do jednostki na podstawie przeprowadzonego wywiadu. Każdy z nas jest inny, ma różne (najczęściej niestety nie do końca prawidłowe) nawyki ruchowe, które należy uwzględnić, układając plan. Warto zainwestować w konsultację z trenerem personalnym, który wskaże, na co szczególnie zwracać uwagę w czasie treningu. Wskazówki dotyczące odżywiania w celu zwiększenie masy mięśniowej znajdziesz w odpowiedziach na pytania innych użytkowników.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Marta Romanowska

Marta Romanowska - instruktorka fitnessu, szkoleniowiec i pasjonatka zdrowego stylu życia. Odpowiada na pytania dotyczące szeroko rozumianego fitnessu: zajęć odchudzających i rekreacyjnych, doboru sprzętu do ćwiczeń i regeneracji potreningowej. Podpowiada, jak komponować dietę, żeby ćwiczenia były efektywniejsze.

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE