Efekty robienia brzuszków. Czy brzuszki naprawdę odchudzają?

2018-02-01 11:47 Aleksandra Urbaniak

Pierwsze efekty brzuszków można zaobserwować po 2 tygodniach, a wyraźne rezultaty – co najmniej po miesiącu regularnych treningów. Jeśli liczysz jednak na to, że brzuszki cię odchudzą, jesteś w błędzie. To ćwiczenie służy wzmocnieniu mięśni i wymodelowaniu brzucha, ale nie spali tłuszczu – chyba że połączysz je z ćwiczeniami kardio. Sprawdź, jakie efekty dają brzuszki.

Czy brzuszki dają efekt odchudzający? Mogłoby się wydawać, że spięcia brzucha tak właśnie działają, ale to nie jest prawda. Jeśli chcesz się pozbyć oponki, nie licz na to, że same brzuszki spowodują utratę tkanki tłuszczowej wokół pasa. Owszem, wzmocnią mięśnie i ujędrnią skórę, dzięki czemu nie będzie już tak „galaretowata”, ale nie dadzą efektu płaskiego brzucha.

10 minut robienia brzuszków pozwala spalić zaledwie 30 kcal. Żeby schudnąć, lepiej wybrać inny rodzaj treningu

Czy w takim razie osoby odchudzające się powinny zrezygnować z brzuszków? Oczywiście nie – to nadal świetne ćwiczenie, ale najlepsze efekty przyniesie wtedy, gdy połączysz je z właściwą dietą i treningami kardio.

Zobacz, jakie korzyści odniesiesz ćwicząc brzuszki.

Efekty brzuszków: wzmocnienie mięśni brzucha

Brzuszki warto robić przede wszystkim dlatego, że wzmacniają mięśnie brzucha. To jedna z najważniejszych grup mięśniowych u człowieka, ponieważ w dużym stopniu odpowiada za stabilizację całej sylwetki. Mocny brzuch pomaga kręgosłupowi w znoszeniu codziennych obciążeń, które wynikają m.in. ze zbyt długiego siedzenia lub częstego pochylania się.

Jeśli narzekasz na ból pleców, zwłaszcza w odcinku lędźwiowym, jest niemal pewne, że twoje mięśnie brzucha są w kiepskim stanie i wymagają wzmocnienia. W tym celu wykonuj nie tylko zwykłe brzuszki, ale także brzuszki na piłce gimnastycznej oraz rozwijaj swoje poczucie równowagi – w ten sposób zaangażujesz do pracy mięśnie głębokie.

To ci się przyda

Kiedy brzuszki odchudzają?

Brzuszki mogą przyczynić się do wyszczuplenia brzucha, ale pod warunkiem, że połączysz je z treningami kardio lub treningami interwałowymi. Ćwiczenia wzmacniające spalą kalorie w niewielkim stopniu, ale za to wpłyną na ogólny wygląd brzucha – dzięki nim stanie się twardszy i bardziej jędrny. Za taki efekt w dużej mierze odpowiada kondycja mięśni poprzecznych, które wyćwiczysz robiąc różne warianty brzuszków, w tym skośne.

Jak robić brzuszki, żeby schudnąć?

Aby schudnąć, trening wydolnościowy (kardio lub interwały) powinieneś przeprowadzać 3-4 razy w tygodniu najpierw po ok. 30 min, a następnie stopniowo wydłużać czas wysiłku do 50-60 min. Do tego 3 razy w tygodniu wykonuj trening bezpośrednio ukierunkowany na brzuch. Koniecznie pamiętaj też o diecie – to 2/3 sukcesu! Możesz posłużyć się gotowym jadłospisem na płaski brzuch.

Oto treningi kardio i interwałowe, które wykonuj oprócz brzuszków:

Czytaj też: 20 najlepszych treningów na płaski brzuch

Efekty brzuszków: ujędrnienie skóry brzucha

Efektem robienia brzuszków jest także ujędrnienie skóry w okolicach pasa. Wysiłek fizyczny zwiększa bowiem produkcję kolagenu, czyli białka odpowiadającego za gęstość i sprężystość skóry. Stąd tak ważne jest, aby osoby odchudzające się nie tylko stosowały treningi kardio, ale także ćwiczyły brzuszki. Dzięki temu ich skóra szybciej się obkurczy i nie będzie ryzyka, że stanie się wiotka i obwisła.

Czytaj też: Ćwiczenia na obwisłą skórę na brzuchu [WIDEO]

To ci się przyda

Po jakim czasie widać efekty brzuszków?

Po pierwszych dwóch tygodniach ćwiczeń możesz liczyć na optyczne wysmuklenie i ujędrnienie brzucha. Efekty brzuszków w postaci widocznie zarysowanych mięśni, czyli kaloryfera, zobaczysz minimum po miesiącu ćwiczeń – oczywiście pod warunkiem, że wcześniej spalisz tłuszcz.

Czytaj też: Ćwiczenia na sześciopak - jak w miesiąc wyrzeźbić mięśnie brzucha?

Efekty brzuszków: kaloryfer na brzuchu

Jeśli naprawdę przyłożysz się do treningów, a do tego zwiększysz w swojej diecie ilość białka, na twoim brzuchu pojawi się upragniony kaloryfer. Aby osiągnąć taki efekt, nie wystarczą jednak proste brzuszki na leżąco – trzeba stosować ćwiczenia na brzuch o większej różnorodności, np. na drążku, piłce, na ławeczce oraz przy pomocy urządzeń, np. kółka do ćwiczeń mięśni brzucha. Wszechstronna stymulacja mięśni wyrzeźbi je i wyostrzy rysunek poprzecznych linii dzielących mięśnie proste (tzw. smugi ścięgniste).

Efekty brzuszków: wymodelowanie talii

Dziewczyny na pewno ucieszy fakt, że brzuszki świetnie modelują talię. Bezsprzecznie najlepszym ćwiczeniem tego typu jest russian twist, czyli skręty tułowia na siedząco ze stopami uniesionymi nad podłoże. Działa ono przede wszystkim na mięśnie skośne brzucha, które w największym stopniu odpowiadają za seksowne wcięcie w talii. Efekty tego rodzaju brzuszków wzmocnisz kręcąc kilka minut dziennie kołem hula hoop.

Sprawdź: Jak szybko zrzucić brzuch? 9 najważniejszych zasad

To ci się przyda

Przyrządy do robienia brzuszków

Na rynku dostępne są przyrządy, które mają ułatwić lub zwiększyć efektywność brzuszków.

  • Warto rozważyć zakup m.in. kółka do robienia brzuszków. Jest to przyrząd w formie kółka z dwoma uchwytami zamontowanymi w jego osi, a ćwiczenia z nim polegają na przetaczaniu koła po podłodze przed sobą w klęku. Ten gadżet powoduje, że oprócz mięśni prostych i skośnych brzucha, pracują też mięśnie głębokie.
  • Kolejnym przydatnym sprzętem może być kołyska do robienia brzuszków. Ćwiczenia z kołyską poleca się osobom, które mają problemy z kręgosłupem szyjnym. Specjalnie zaprojektowana rama z miejscem na ułożenie głowy i uchwytami powoduje, że podczas spięć brzucha kark i górne kręgi kręgosłupa zostają odciążone.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE