Ciąża: nordic walking - idealny sport dla kobiet w ciąży

2017-07-27 16:38 Aleksandra Urbaniak | Anna Talar, fizjoterapeutka

Ciąża to czas, w którym kobieta powinna szczególnie dbać o siebie, nie rezygnując przy tym z aktywności fizycznej. Nordic walking to bezpieczna, łatwa i bardzo przyjemna forma ruchu. Świetna dla kobiet w ciąży. Nordic walking pozwoli przyszłej mamie zachować dobrą kondycję, odciąży kręgosłup i rozluźni mięśnie pleców.

Czy trening nordic walking jest bezpieczny w ciąży? Technika nordic walking to nic innego jak maszerowanie równym krokiem z jednoczesnym zaznaczaniem każdego kroku przez wbicie kija (robiąc wykrok prawą nogą, wbijasz kij lewą ręką i lekko się odpychasz; gdy lewa noga jest z przodu, wbijasz prawy kij). To jakby połączenie marszu z jazdą na nartach biegowych, co sprawia, że wzmacniane są zarówno górne, jak i dolne partie ciała. Nordic walking mogą uprawiać ludzie w różnym wieku i o różnej kondycji fizycznej – młodzi, wysportowani, osoby mało aktywne, w podeszłym wieku i kobiety w ciąży. I to przez cały rok.

Nordic walking w ciąży przyniesie ulgę przeciążonemu kręgosłupowi

Nordic walking pozwala przyszłym mamom zachować kondycję i aktywność fizyczną sprzed ciąży, a nawet w łagodny sposób zwiększyć wydolność organizmu. Dzięki „dodatkowej parze nóg” można bowiem maszerować dużo bardziej efektywnie – podczas tej formy ruchu zaangażowanych jest aż 85 proc. mięśni całego ciała! Nie powoduje ona też bólów bioder czy kręgosłupa, które często pojawiają się u przyszłych mam podczas chodzenia czy stania. Przeciwnie – nordic walking odciąża kręgosłup, rozluźnia napiętą okolicę karku i barków i poprawia ruchomość stawów krzyżowo-biodrowych, które w okresie ciąży są szczególnie narażone na przeciążenia.

Co więcej, wiele ciężarnych kobiet twierdzi, że podczas marszu nordic walking ustępuje ból bioder i kręgosłupa. To bezpieczna, niemal naturalna forma ruchu. Ani kobieta, ani jej dziecko nie jest narażone na upadki, uczucie wysiłku jest niewielkie, a pobyt na świeżym powietrzu pozwala na lepsze dotlenienie organizmu.

Sport w ciąży

Nordic walking w ciąży jest bezpieczny dla stawów

Kijki do nordic walking zapewniają amortyzację, dzięki czemu ta forma aktywności nie nadwyręża stawów kobiety w ciąży, które są szczególnie podatne na kontuzje w wyniku działania relaksyny. Hormon ten powoduje rozluźnienie więzadeł miednicy i ułatwia przejście noworodka przez kanał rodny. Jego efektem ubocznym jest jednak niestabilność wszystkich stawów w organizmie. Uprawianie nordic walking odciąża narażone na olbrzymi wysiłek (i jednocześnie osłabione) stawy biodrowe, krzyżowo-biodrowe i kolanowe, zwiększa ruchomość owych stawów i, poprzez rozbudowę tkanki mięśniowej, minimalizuje ryzyko kontuzji.

Nordic walking w ciąży pomaga trzymać wagę w ryzach

Jak pokazują badania, marsz z kijami pozwala spalić nawet o 40 procent więcej kalorii niż podczas zwykłego spaceru bez kijów. Dzięki temu przyszłej mamie łatwiej jest zapanować nad przyrostem wagi i uniknąć nadmiernego tycia. Warto dodać, że kobiety szczupłe, których wskaźnik BMI wynosi mniej niż 23, są statystycznie rzadziej narażone na wystąpienie komplikacji w trakcie ciąży i porodu. Regularna aktywność fizyczna jest więc doskonałą inwestycją w zdrowie swoje i swojego dziecka.

Nordic walking nie wymaga specjalistycznego sprzętu

Aby uprawiać nordic walking, nie potrzeba wiele – wystarczą dobre chęci, wygodne obuwie (najlepiej sportowe, choć można maszerować też w sandałach), luźny, niekrępujący ruchów strój, dostosowany do warunków atmosferycznych, oraz para kijów do nordic walking. Są elastyczne (amortyzuje to drgania wywołane uderzeniem o podłoże), z wyprofilowanymi uchwytami i umocowaniami na nadgarstki. Takie kije to wydatek rzędu 200–500 zł; można je też zwykle wypożyczyć u instruktora.

Zajęcia z nordic walking organizowane są już niemal w całej Polsce. Zwykle odbywają się w parkach, na skwerach, w podmiejskich lasach.

Uwaga: czasem wymagane jest zaświadczenie od lekarza prowadzącego ciążę o braku przeciwwskazań do aktywności fizycznej.

miesięcznik "M jak mama"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
mysza
|

to fakt nordic walking jest dobry w ciąży tylko trzeba mieć wygodne buty. Ja sobie kupiłam adidasy zx i powiem szczerze, że jestem zadowolona. Nigdzie mnie nie obcierają nawet podczas dłuższej trasy:)

ggg
|

hej dziewczyny :) Wiecie moze w którym numerze M jak mama był tekst o nordic walking ?

Helena
|

Witam bardzo serdecznie!!
Zapraszamy na zajęcia nauki prawidłowej techniki chodu Nordic Walking, dzięki której będziesz mogła doświadczyć wszystkich korzyści jakie daje ta aktywność fizyczna.
Jesteśmy instruktorami oraz fizjoterapeutami, dlatego staramy się, aby lekcje z nami były prowadzone na najwyższym poziomie w trosce o zdrowie naszych klientek.
Chodzimy w Lasku Marcelińskim, jednak istnieje możliwość ustalenia miejsca i czasu indywidualnie
Helena 603 728 243
Marcin 697 809 647

Natalia
|

Pragnę się pochwalić, iż chodziłam z kijami w czasie ciąży i teraz chodzę już z córką z autorką tego artykułu - Anją (www.rehababy.com.pl)
Bardzo mi się to podoba. Wymiana doświadczeń, wspólne wsparcie, możliwość wyrwania się z domu i ruch na świeżym powietrzu - to jest to czego mi potrzeba.
Dodam, że moje dziecko spokojnie i bezpiecznie zasypia podczas marszu, a tego dnia dobrze dotlenione spokojnie przesypia całą noc.
Polecam

Joanna
|

Wszystkie przyszłe mamy, które mają czas i ochotę wyrwać się z domu, zadbać o kondycję i poznać coś nowego - zapraszam na marsze po lesie! Jestem instruktorką Nordic Walking, a prywatnie mamą oczekującą czwartego dziecka (4 miesiąc), więc wspólne chodzenie może być również okazją do wymiany doświadczen. Serdecznie zapraszam do Rembertowa! Zajęcia instruktażowe mogą odbyć się w dowolnym miejscu w warszawie. Kontakt do mnie: jhajt@wp.pl

Asia
|

Potwierdzam!Kijki są naprawdę super! Sięgnęłam po nie pierwszy raz, kiedy byłam w ciąży i nie pożałowałam tego kroku, a dokładnie tych kroków-marszowych oczywiście:-). Nordic walking stał się dla mnie połączeniem przyjemnego z pożytecznym. Dzięki dwóm nowym "nogom" mogłam poprawić swoją kondycję, której podczas porodu nigdy nie za wiele, a poza tym miałam świetną okazję do przebywania na świeżym powietrzu. Gdy na świat przyszedł mój synek, z nordickiem wcale nie musiałam się pożegnać. Wystarczy, że zakładam nosidełko i możemy z dzieckiem wędrować razem. Oboje jesteśmy zadowoleni. Ja, bo wreszcie udaje mi się oderwać od domowych obowiązków, no i mały, który kołysząc się w rytm moich kroków oddaje się błogiej drzemce.

Agnieszka
|

Podoba mi się to!

Monika
|

Fajny sport dla kobiet w ciąży!!!
Podczas ciąży nie mogłam się zmobilizować się do pójścia na siłownię ale przekonał mnie ten sport na świeżym powietrzu. Było bardzo fajnie, nie czułam zmęczenia i nie bolały mnie biodra a podczas spacerów dawały się we znaki. Teraz czekam jak dziecko odklei się od piersi to natychmiast wrócę do chodzenia.