Co można ćwiczyć w ciąży? Zajęcia dla ciężarnych [WIDEO]

2018-07-13 17:09

Ćwiczenia w ciąży wcale nie szkodzą, wprost przeciwnie - mogą tylko pomóc w przygotowaniach do porodu. Przed ciążą byłaś aktywna a teraz myślisz, że ćwiczenia nie są dla ciężarnych? Zalety ćwiczeń w ciąży przekonają do wysiłku każdą przyszłą mamę, która chce zachować zdrowe ciało i dobre samopoczucie. Zobacz wideo i sprawdź, które zajęcia grupowe są stworzone specjalnie dla ciebie.

Jakie ćwiczenia w ciąży wybrać? Najlepszy dla przyszłej mamy jest ruch na świeżym powietrzu. Możesz zdecydować się na półgodzinny spacer lub gimnastykę w parku. Jeśli jednak zaczynasz ćwiczyć taniec czy pływanie, zwróć uwagę, by twoje treningi nie były zbyt obciążające dla organizmu.

Jakie zalety mają ćwiczenia w ciąży?

Ćwiczenia w ciąży są wskazane przez cały okres jej trwania, o ile kobieta nie jest w ciąży zagrożonej. Aktywność  musi być dostosowana do możliwości fizycznych kobiety. Przyszłe mamy mogą wybierać wszystkie te dyscypliny, podczas których nie odczuwają zbyt dużego zmęczenia i nie towarzyszy im kołatanie serca. Systematyczne ćwiczenia wzmacniające wpływają nie tylko na poprawę wytrzymałości fizycznej kobiety, zapobiegają obrzękom i zwiększają zakres ruchomości kręgosłupa, lecz także ułatwiają poród.

Proponowane ćwiczenia rozluźniające i oddechowe natomiast korzystnie wpływają na układ krążenia i poprawiają wydolność oddechową. Wszystkie ćwiczenia fizyczne powodują wzrost poziomu endorfin we krwi, dlatego kobiety, które nie rezygnują z aktywności, czują się szczęśliwsze i łatwiej akceptują swoją nową sylwetkę.

Czytaj też:

Ćwiczenia na ból kręgosłupa w ciąży

Trening w II trymestrze ciąży z położną na WIDEO

Trening w III trymestrze ciąży z położną na WIDEO

Jakie ćwiczenia w ciąży nie są wskazane?

Wybierz ćwiczenia rozluźniające i takie, które sprawiają ci przyjemność. Pływanie, długie spacery, aerobik, a może nordic walking? Możesz wybrać to, co lubisz. Polecane są również joga i pilates, które działają wyciszająco na przyszłe mamy. W tym szczególnym czasie zrezygnuj natomiast z uprawiania sportów ekstremalnych i aktywności narażających ciało na silne wstrząsy.

Uważaj zatem na jazdę na rowerze i jazdę konną, narażającą na ryzyko upadku. Niewskazane jest także nurkowanie, z uwagi na dużą różnicę ciśnień. Wystrzegaj się także intensywnego joggingu, wspinaczek wysokogórskich, jazdy na nartach i snowboardzie.

- Unikaj również ćwiczeń dynamicznych, takich jak podskakiwanie, wykonywanie gwałtownych ruchów oraz ćwiczeń, po których pojawiają się bóle brzucha - radzi dr n. med. Barbara Grzechocińska.

Obejrzyj wideo i przekonaj się, że ćwiczenia w ciąży są także dla ciebie!

Źródło: Fokus TV

Ćwiczenia w ciąży - pływanie

Pływanie relaksuje, zmniejsza napięcia mięśniowe, odciąża układ szkieletowy. Dzięki tej formie aktywności kobieta przygotowuje się do porodu, ćwicząc oddech, rozciągając i wzmacniając mięśnie. Pływanie poprawia pracę układu krążenia i usprawnia przemianę materii, dodatkowo pozwala kobiecie znów poczuć się tak lekko, jak przed ciążą!

Jeśli samotne pływanie nie sprawia ci przyjemności, lub nie czujesz się w wodzie zbyt pewnie, możesz skorzystać z oferty aerobiku w wodzie specjalnie dla kobiet w ciąży.

Ćwiczenia w ciąży - nordic walking

Jeśli zwykły spacer to dla ciebie nuda, zapisz się na zajęcia nordic walking dla kobiet w ciąży. Trening angażuje około 90% mięśni całego ciała, wzmacnia układ szkieletowy i mięśniowy, pomaga utrzymać dobrą kondycję i smukłą sylwetkę. Ponadto ten rodzaj marszu odciąża kręgosłup, biodra, ramiona i barki, przynosząc tym samym ulgę spiętym i narażonym na przeciążenia miejscom. Właśnie dlatego chodzenie z kijkami ma coraz więcej zwolenników, także wśród kobiet w ciąży.

Ważne

Spacer to jedna z lepszych form aktywności w ciąży. Oprócz dotlenienia organizmu i poprawy pracy układu krążenia w organizmie przyszłej mamy zwiększa się wydzielanie witaminy D – niezwykle istotnej nie tylko ze względu na zdrowie kobiety, lecz także płodu. Czerpiemy ją w 90% ze światła słonecznego.

Kobiety w ciąży powinny zwracać szczególną uwagę na stężenie witaminy D we krwi, ponieważ u płodu jest ono o 20% mniejsze. Ponadto dzieci kobiet o obniżonym poziomie witaminy D w organizmie są narażone na wiele poważnych chorób, które mogą objawić się podczas rozwoju dziecka. Podczas spacerów zwiększa się wydzielanie witaminy D w organizmie kobiety, dlatego też jest ona mniej narażona na jej niedobór.

Ćwiczenia w ciąży - pilates

Jeśli nadal nie wiesz co wybrać, poznaj zalety pilatesu. Ten spokojny, relaksujący rodzaj aktywności to kopalnia korzyści dla przyszłych mam! Regularne ćwiczenia nie tylko zapobiegają dolegliwościom ciążowym, zmniejszając obrzęki i bóle przeciążeniowe, lecz także przygotowują do wysiłku związanego z porodem.

Poprzez systematyczne wzmacnianie mięśni dna miednicy i brzucha, pozwalają także uniknąć problemu wysiłkowego nietrzymania moczu. Zajęcia pilates składają się z kilku sekwencji ćwiczeń na różne partie ciała, są stosunkowo proste do wykonania i już po kilku lekcjach dają zauważalne efekty.

Sprawdź też: Trening pilates dla kobiet w ciąży [WIDEO]

Ćwiczenia w ciąży - joga

Jeśli wcześniej praktykowałaś jogę, nie musisz z niej rezygnować w czasie ciąży. Ćwiczenia odciążają pracę serca, regulują oddech, poprawiają pracę układu krążenia i przemianę materii. Dodatkowo wykonywane asany przygotowują kręgosłup i stawy na obciążenia związane z nadmiarem kilogramów. Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne pozwalają kobietom poczuć się pewniej przed porodem.

Czytaj też: Joga w ciąży - ćwiczenia jogi dla ciężarnych

Ćwiczenia w ciąży - taniec

Jeśli jednak wszystkie zaproponowane formy aktywności są dla ciebie zbyt spokojne, wybierz taniec. Zajęcia w grupie pozwolą ci poczuć się pewniej, taneczne rytmy pobudzają do działania i korzystnie wpływają na samopoczucie. Dodatkowo, taniec pozwala spalić większą liczbę kalorii, usprawnia pracę układu krążenia, zwiększa elastyczność stawów. Poprawia także koordynację przyszłej mamy i sprawia, że porusza się ona z większą gracją, mimo dodatkowych kilogramów. Osoby tańczące szybciej wracają do formy po porodzie!

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza