Czy w ciąży można tańczyć? Zalety TAŃCA BRZUCHA w ciąży

2016-07-05 13:45 Anna Wawrzyniak-Strzelińska, promotorka zdrowia, www.dbamyomamy.poznan.pl

Zastanawiasz się, czy taniec w ciąży nie zaszkodzi twojemu dziecku? Wręcz przeciwnie, taniec, np. taniec brzucha, to wymarzona forma ruchu zwłaszcza dla kobiet w ciąży. Jest bezpiecznym sposobem na wzmocnienie mięśni brzucha, a także zmniejsza ból pleców, opuchliznę nadgarstków, wzmacnia miednicę. Poznaj zalety tańca brzucha w ciąży.

Kilka tysięcy lat temu na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej narodził się taniec orientalny, nazywany też tańcem brzucha. Choć obecnie często kojarzy się go – niestety – z tańcem erotycznym, to wywodzi się z kultu bogini płodności. Początkowo kobiety tańczyły go wyłącznie w swoim gronie. Jego zadaniem było świętowanie kobiecej płodności lub proszenie o nią, a nie przyciąganie mężczyzn. Wykorzystywano go również podczas porodów. Tańczyła rodząca, żeby sobie pomóc, oraz towarzyszące jej kobiety na znak solidarności i wsparcia.

Czy taniec brzucha w ciąży nie zagraża zdrowiu?

Z punktu widzenia zdrowotnego – o czym nie wszyscy wiedzą – taniec brzucha jest doskonałą gimnastyką dla pań w każdym wieku. Pomaga w wielu kobiecych dolegliwościach, np. bolesnej menstruacji czy osteoporozie. Jest także idealną formą aktywności fizycznej dla pań w ciąży oraz świeżo upieczonych mam. Wpływa bowiem na poprawę kondycji przyszłej mamy, ogólnego stanu jej zdrowia, odporności, samopoczucia itp. Jednak ma też wiele innych, typowo „ciążowych” zalet. Stąd jego przewaga nad innymi formami ruchu, np. spacerami, które owszem dotleniają i wzmacniają, ale wielu dolegliwości ciążowych nie zmniejszą, nie pomagają też w porodzie.

Taniec brzucha na ból pleców i puchnące nadgarstki

Bardzo często ciąży towarzyszy ból pleców, przede wszystkim w odcinku lędźwiowym. Powodują go zmiany sylwetki, rosnąca masa ciała, a także to, że próbując utrzymać równowagę, spinasz się i usztywniasz. Wiele ruchów wykonywanych podczas tańca brzucha łagodzi ten ból. Dodatkowo pozycja wyjściowa do wielu elementów (lekko ugięte kolana, miednica w przód), to idealna postawa dla kobiet w ciąży.

Wiele przyszłych mam skarży się też na puchnięcie nadgarstków i skurcze łydek. I tu również taniec brzucha pomaga – ćwiczenia subtelnych ruchów dłoni, wykonywane najlepiej na siedząco (na piłce lub krześle) poprawiają krążenie w rękach i zapobiegają opuchliźnie. Z kolei kroki z delikatnym unoszeniem się na palce łagodzą ewentualne skurcze łydek.
Podczas tańca masujesz również łagodnie narządy wewnętrzne, poprawiając ich funkcjonowanie. A o tym, jak ważne w okresie ciąży są np. sprawne jelita, wie niejedna cierpiąca na zaparcia przyszła mama.

Taniec brzucha w ciąży wzmacnia mięśnie brzucha

Taniec brzucha w ciąży to chyba najlepsza metoda pracy nad mięśniami brzucha. Wbrew potocznym opiniom, wtedy także należy je ćwiczyć. Silne zapobiegają nie tylko bólom kręgosłupa, są pomocne podczas porodu oraz sprawią, że szybciej wrócisz do przedciążowej figury.

Tradycyjne ćwiczenia na mięśnie brzucha są nieodpowiednie w tym specyficznym okresie. Po pierwsze na ogół są niewygodne, a nawet niemożliwe do wykonania. Po drugie, zbyt obciążają te mięśnie, już i tak bardzo rozciągnięte i „nadwyrężone” przez ciążę – zamiast je wzmocnić, możesz je osłabić i doprowadzić do rozstąpienia. Po trzecie tradycyjne ćwiczenia mięśni brzucha często prowadzą do osłabienia bardzo ważnych dla kobiet mięśni dna miednicy. Taniec brzucha ma tę zaletę, że w odpowiedni sposób wzmacnia jedne i drugie, szczególnie jeśli, wykonując niektóre figury, ćwiczysz równocześnie mięśnie Kegla.

Taniec brzucha ułatwi poród

Taniec brzucha może też pomóc w trakcie samego porodu. Różnego rodzaju kołysania ciałem łagodzą ból porodowy, a takie ruchy jak np. krążenie biodrami pomagają dziecku wyjść kanałem rodnym. Niektóre ćwiczenia mające swe korzenie w tańcu brzucha, o czym dziś się już nie pamięta, po zmodyfikowaniu trafiły do szkół rodzenia.

Dodatkową zaletą tańca jest to, że uelastycznia i wzmacnia obszar miednicy. Tancerka brzucha, mająca silne mięśnie brzucha, elastyczne mięśnie dna miednicy oraz dużą ruchomość w stawach biodrowych i krzyżowych zwykle łatwiej rodzi niż jej „nierozruszana” koleżanka.

Taniec brzucha kształtuje świadomość ciała

W czasie porodu jest ona niezwykle ważna. To kobieta rodzi i żaden, nawet najlepszy, lekarz nie zrobi tego za nią. Kobiety świadome swojego ciała lepiej oddychają, przyjmują pozycje pomagające dziecku i przyspieszające poród, łatwiej jest im znieść ból, lepiej współpracują z położną. To wszystko na ogół czyni poród sprawniejszym, krótszym i mniej męczącym.
Podczas tańca brzucha, odkrywasz swoje ciało na nowo.

Jako kobieta Zachodu nie jesteś przyzwyczajona do ruchów, będących jego bazą. Często na pierwszych lekcjach odkrywasz z zaskoczeniem, że masz miednicę, jakieś mięśnie między łopatkami oraz, że klatką piersiową można ruszać w różne strony. Z czasem zaczynasz lepiej oddychać. Te doświadczenia przydadzą się w czasie wielkiego finału jakim jest poród.

Taniec brzucha kontra ciążowe kompleksy

Przyszłe mamy często wydają się sobie bardzo nieatrakcyjne, ociężałe, niezgrabne i grube. Taniec brzucha, to nie balet, tu nie trzeba mieć nieskazitelnej figury, żeby ćwiczyć. A według niektórych, im bardziej kobieta jest miękka i krągła, tym lepiej.

Dlatego tańcząc, przyszłe mamy często pozbywają się kompleksów i poprawiają sobie humor, co dobrze oddziałuje na dziecko. Korzystne dla malucha jest też to, że tańcząca mama dostarcza mu wiele bodźców, które mają dobroczynny wpływ na rozwój jego układu nerwowego, równowagi, wzroku. W czasie tańca poprawia się również przepływ krwi przez łożysko, dziecko jest lepiej dotlenione i szczęśliwsze (endorfiny!).

Taniec brzucha w ciąży przynosi mnóstwo korzyści nie tylko mamie i jej dziecku, z pewnością ucieszy także tatę. Jednak, jak każda forma aktywności fizycznej, jednym się podoba, a innym nie. Jeśli nie bawią cię orientalne rytmy, idź na gimnastykę ciążową, jogę, pilates, pływanie, ale koniecznie ruszaj się!

Zrób to koniecznie

W zdrowej ciąży, oprócz regularnych wizyt u lekarza, bardzo ważne jest to, co robisz między nimi. Zdrowy styl życia, regularna aktywność fizyczna, ćwiczenie mięśni Kegla, odpowiednie odżywianie, całkowita rezygnacja z alkoholu i papierosów, dużo odpoczynku, mało stresu oraz dbałość o własną kondycję psychiczną są dużo ważniejsze dla twojego dziecka, niż drogi wózek czy nadprogramowe badanie USG.

miesięcznik "M jak mama"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
daria
|

A ja wierze, zresztą widze efekty sama po sobie. Ja z kolei chodze na taki taniec /www.taniec-orientalny.waw.pl/ i oprócz tego ze świetnie sie czuje to na pewno jesli chodzi o kilogramy również sukcesywnie uciekają.

magda
|

A ja mysle ze tak naprawde wszystko jest mozliwe.Oczywiscie wówczas instruktor dobiera inne cwiczenia,nie opieramy sie tak bardzo na ruszaniu brzuszkiem ;) A w sumie juz po urodzeniu mozna wrócic ponownie do tańca ;)

xxxxxxxxxx
|

o nie wierze!!!