Ćwiczenia na mięśnie dna miednicy - efekty

2018-12-13 15:20 Iza Radecka - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie"

Od sprawności mięśni, nerwów i więzadeł umiejscowionych w kroczu zależy szczelność pęcherza, prawidłowa erekcja u mężczyzn i orgazm u kobiet, kondycja kręgosłupa, a nawet trawienie. Mięśnie dna miednicy powinny być mocne i sprężyste, ponieważ to na nich opierają się narządy wewnętrzne.

Mocne dno miednicy sprawi też, że poczujesz się lekko i pewnie. Najlepszym przykładem skuteczności przedstawianej przez nas metody jest jej autorka Benita Cantieni.

Od dziecka miała skrzywiony kręgosłup i codziennie znosiła dotkliwy ból. Z czasem doprowadziło to do dużych zmian zwyrodnieniowych w stawie biodrowym, a wszelkie metody leczenia pomagały na krótko. Była już dojrzałą kobietą, gdy znajomy lekarz namówił ją do ćwiczenia mięśni dna miednicy. I bóle, z którymi zmagała się 43 lata, nagle, prawie z dnia na dzień, ustąpiły.

Efekty ćwiczeń mięśni krocza potwierdzone badaniami

Ale korzyści było więcej. Niektóre z nich zostały udokumentowane rzetelnymi badaniami na zuryskim uniwersytecie: wzrosła siła zwieraczy, cewka moczowa stała się dłuższa i węższa, pęcherz i macica uniosły się ponad centymetr – jakby narządy w dole brzucha zostały poddane intensywnej kuracji odmładzającej. Poprawiło się samopoczucie i świadomość własnego ciała.

Zachwycona tymi wynikami Benita Cantieni opracowała swój autorski program treningu dna miednicy Cantienica® Trening Dna Miednicy. Do jej szwajcarskiej szkoły przyjeżdżają fizykoterapeuci i instruktorzy fitness z całego świata.

Skuteczność metody jest bezdyskusyjna, zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn. W niektórych krajach, np. we Francji, państwowa służba zdrowia organizuje bezpłatne zajęcia, na których pacjenci ćwiczą mięśnie umiejscowione w kroczu pod okiem instruktora. Uczestniczą w nich kobiety w ciąży i po porodzie, ponieważ w ich przypadku mocne dno miednicy chroni przed poważnymi kłopotami. Każdy poród niesie bowiem ryzyko nietrzymania moczu czy rozejścia się mięśni prostych brzucha.

Ważne

Ćwiczenia mięśni krocza lepsze niż viagra

Metoda Benity Cantieni świetnie działa również na mężczyzn. Trening i świadome używanie dna miednicy po pierwsze chroni gruczoł krokowy. Kiedy mięśnie krocza są osłabione, gruczoł jest uciskany przez opuszczające się narządy wewnętrzne. Jest też druga ogromna korzyść - wzrost potencji i zero problemów z erekcją. Udowodnił to w 2002 r. niemiecki urolog Frank Sommer. Zbadał on skuteczność viagry i ćwiczeń dna miednicy na grupie 120 mężczyzn z zaburzeniami wzwodu. W grupie trenującej mięśnie krocza rezultaty były znacznie lepsze niż w grupie przyjmującej niebieską tabletkę.

Po co trenować mięśnie dna miednicy

Gdy nasz praprzodek stanął na dwóch nogach, zmienił się jego punkt ciężkości. Narządy wewnętrzne nie wiszą już na hamaku z mięśni brzucha jak u czworonogów. Podtrzymywane są przez powłoki brzuszne, ale od dołu opierają się na mięśniach zamykających dno miednicy. Dlatego powinny być one mocne i sprężyste. I takie są w naszej młodości.

Z wiekiem, gdy powłoki brzuszne wiotczeją, nasze trzewia, poddając się grawitacji, opadają i naciskają na dno miednicy. Przeciążone mięśnie krocza stają się niewydolne. I wtedy zaczynają się kłopoty.

Umiejscowione w podbrzuszu pęcherz moczowy, macica, pochwa zaczynają się opuszczać. Częste zapalenia pęcherza, nietrzymanie moczu to pierwsze sygnały, podobnie jak zanik doznań seksualnych (u kobiet i mężczyzn). Potem może dojść do poważnych komplikacji ginekologicznych i... trawiennych – bo słabe dno to słabe mięśnie brzucha i pogorszenie pracy jelit.

Zaczyna dokuczać kręgosłup, gdyż osłabione mięśnie krocza sprzyjają deformacji stawów biodrowych, a pas biodrowy wpływa na kondycję wszystkich kręgów. Traci też nasz wygląd – brzuch, pośladki i uda wiotczeją. Krew i limfa w dolnych partiach ciała wolniej krążą, a to prowadzi do obrzęków, poszerzenia żył i w konsekwencji żylaków. Na udach pojawiają się tzw. bryczesy – tkanka tłuszczowa, często z cellulitem.

Gdzie szukać pomocy

W naszym kraju są dwa ośrodki prowadzone przez licencjonowanych instruktorów z dyplomem szwajcarskiej szkoły Benity Cantieni.

  • Pierwszy założyła we Wrocławiu Małgorzata Dąbrowska. Kontakt: tel. 0-601 239 776, e-mail: info@cantienica-instruktor.com.
  • Drugi działa w hotelu Fero Lux w Korbielowie i oferuje treningi weekendowe lub tygodniowe. Prowadzi je Izabela Żak. Kontakt: tel. 0-606 271 971, e-mail: cantienica@ferosystem.pl.

Ćwiczenia na mięśnie dna miednicy dadzą poczucie większej swobody ruchu

Dlatego warto poświęcić trochę czasu na to, by dno miednicy było sprężyste i mocne. Temu właśnie służy trening opracowany przez Benitę Cantieni. Szacunek dla ciała, z jakim spotykamy się w tej metodzie (podczas treningu musisz się skupić, zatopić we własnych odczuciach), sprawia, że odczuwasz radość z poruszania się. Ciało jest nareszcie sprawne, a nie zamęczone zakwasami, przetrenowaniem i uszkodzonymi więzadłami jak po ćwiczeniach w siłowni.

Trening dna miednicy ma wpływ na cały organizm

Nie myl tej metody z ćwiczeniami Kegla. Dla przypomnienia: polegają one na ściskaniu i rozluźnianiu mięśni otaczających pochwę i są zalecane jako chroniące przed nietrzymaniem moczu. Trening dna miednicy uaktywnia mięśnie głębokie i ma zasadniczy wpływ na cały organizm.

Pierwszy etap - uświadomienie sobie istnienia  dna miednicy i zapanowanie nad jego ruchami masz już za sobą. Teraz naucz się wykorzystywać te mięśnie na co dzień: przy wchodzeniu na schody, siadaniu i wstawaniu, podnoszeniu ciężarów, nawet używaniu pedałów sprzęgła i gazu w samochodzie. Wszystkie te czynności są znacznie łatwiejsze, gdy dno miednicy jest aktywne.

Siądź na brzegu krzesła, z prostymi plecami, głową uniesioną do góry, stopami ustawionymi na szerokość bioder, piętami i dużymi stawami paluchów mocno przylegającymi do podłogi. Pierwsze ćwiczenie ma uświadomić ci, gdzie są guzy kulszowe – dwa wyrośla kostne u podstawy pośladków. W metodzie Cantienica® – Trening Dna Miednicy mają one znaczenie strategiczne – jeśli nauczysz się nimi poruszać, będziesz mogła świadomie ćwiczyć mięśnie ukryte w dole brzucha. Myślisz, że to niemożliwe, by wyczuć guzy kulszowe, a co dopiero przybliżać je do siebie czy zataczać nimi kółka? Uruchom wyobraźnię. Zobacz te ruchy w swojej głowie, myśl, że guzy kulszowe poruszają się zgodnie z twoją wolą.

Uwaga: ćwicz bez butów, aby mieć dobry kontakt z podłożem.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE
ewa
|

Kulki gejszy i ćwiczenia kegla to ćwiczenia pochwy, a nie dna miednicy. Polecanie tych ćwiczeń jako ćwiczenia dna miednicy może wynikać tylko z nieznajomości tematu i bezmyślnego papugowania. Chcesz poznać prawdziwy trening to wybierz się do Wrocławia do pani Małgorzaty Żarnowskiej, ona otworzyła mi oczy. Nie tak łatwo pozbyć się starych nawyków przez te różne ćwiczenia z zamykaniem kwiatu, wciąganiu windy, kegla i inne, ale jak zrozumiesz o co chodzi to idzie i to stosunkowo szybko, a lekarz mówł, że tylko operacja! nie prawda! w gruncie rzeczy to proste!

PlumBum
|

Ćwiczenia mięśni Kegla będą jeszcze bardziej efektywne, kiedy skorzystamy z kulek intymnych. Dobrym pomysłem są kulki które możemy dopasować do naszych aktualnych potrzeb i stopnia wyćwiczenia mięśni. Ma to również ogromny plus w przypadku powrotu do ćwiczeń po infekcji intymnej (kiedy to należy wstrzymać się ze stosowaniem kulek), ponieważ można wrócić do większych kulek, a potem znów do małych.

kasanowa 33
|

Proponuje kupić WIBRATOR

Celina
|

Aquaflex - stożki dopochwowe skutecznie pomagają w ćwiczeniach mięśni dna miednicy Kegla. Więcej informacji o sposobach leczenia nietrzymania moczy na www.aquaflex.pl

ćwiczenia z p. Małgorzata
|

witam,
jak można skontaktowąć się z p. Małgosią? czy macie jakieś namiary? chetnie skorzystam
magda

Kasia
|

Amelio, zapomniałam Ci napisać, że właściwie to już nie ćwiczę, te mięśnie ćwiczą się same ;-))) oczywiście jak się nauczysz używać ich na co dzień, najlepiej idź na warsztaty do pani Małgorzaty. Nie wiem skąd jesteś, ale ona teraz ma więcej czasu i prowadzi też regularne zajęcia w Warszawie, Krakowi i Poznaniu, wszystko znajdziesz na www.cantienica-instruktor.pl, ma też fajną stronkę na facebooku, dużo fajnych ćwiczeń i filmików, polecam!

Kasia
|

nie ćwiczę Kegla, ćwiczę Cantieni, chodzę do pani Małgorzaty we Wrocławiu, to są całkiem inne ćwiczenia, bardzo skuteczne i problemy nie wracają, a do tego sylwetka się pięknie kształtuje, jestem zaszokowana, bo myślałam, że moich koślawych nóg nigdy nie wyprostuję i wiecznie będę miała otarte spodnie między kolanami, a to niestety sprzyja NTM, dopiero pani Gosia wyjaśniła mi dlaczego tak jest, metoda Cantienica jest rewelacyjna i w gruncie rzeczy bardzo prosta, jak się patrzy na panią Gosię jak ona się porusza to też duża motywacja, a jest ode mnie 30 lat starsza, mam nadzieję, że w tym wieku też tak będę, a ona mówi, że na pewno lepiej bo wcześniej zaczęłam aniżeli ona :-))))

amelia
|

Jak długo i jak często ćwiczysz w ciągu dnia? Próbuję sama korzystając z tych wskazówek, ale nie potrafię dobrze wyczuć tych mięśni:(Jak szybko odczułaś pozytywne skutki po rozpoczęciu ćwiczeń Kegla?

Kasia
|

To całkiem inne ćwiczenia, mięśni Kegla się nie zaciska, ćwiczy się głębsze warstwy. Z tymi opisami jest trudno, próbowałam też z książką Benity Cantieni, jednak najbardziej owocna okazała się wizyta we Wrocławiu u Pani Małgorzaty. Trzeba dać sobie dobrze pokazać jak ćwiczyć, o które mięśnie chodzi i jak je uaktywnić, a co najważniejsze to sprzężać . W treningu mieśni dna miednicy Benity Cantieni pracuje się kośćmi, musisz nauczyć się ruszać guzami kulszowymi i wprawiać w ruch talerze biodrowe, każdy z osobna. To coś niesamowitego, w życiu nie przyszłoby mi na myśl, że to jest możliwe. To bardzo małe ruchy, ale bardzo skuteczne w działaniu. Pani Małgorzata pokazuje jak i sprawdza czy robisz to prawidłowo. Jest dokładna i bardzo uważna. Grupy są małe, każdego traktuje indywidualnie. Jej pomoc w treningu jest po prostu bezcenna. Jestem szczęśliwa, że do niej trafiłam. Dopiero teraz wiem co znaczy poczuć mięśnie głębokie dna miednicy!!! Benita Cantieni jest genialna!.Po 5 lekcjach pozbyłam się nietrzymania moczu, bóle w krzyżu ustąpiły już po pierwszej lekcji, a po 3 miesiącach zapomniałam, że miałam koślawe nogi :-))) Wcześniej próbowałam wielu innych rzeczy, nikt nie nauczył mnie tyle co pani Małgorzata w tak krótkim czasie :-)))

Joanna
|

Jak wynika z opisu, to są zupełnie inne cwiczenia niż mięśni kegla.Z tego co zauważyłam szukając w internecie bardzo często jest to mylone. BARDZO zależy mi na tych ćwiczeniach i MUSZĘ jak najszybciej je wykonywać, bo grozi mi operacja:(((!