AEROBIK czy ZUMBA? Co wybrać, by szybciej schudnąć?

2018-12-18 10:05 Monika Majewska

Aerobik czy zumba? Co wybrać, by szybciej i skuteczniej pozbyć się zbędnych kilogramów i jednocześnie poprawić kondycję? Czym się różni aerobic od zumby? Jakie są wady i zalety każdego z tych treningów? Sprawdź, co jest lepsze na odchudzanie - aerobik czy zumba?

Spis treści

  1. Aerobik czy zumba - czym się różnią?
  2. Aerobik czy zumba - dla kogo?
  3. Aerobik czy zumba - wady
  4. Aerobik czy zumba - zalety

Aerobik czy zumba? Co wybrać, by szybciej i skuteczniej schudnąć? Zarówno aerobik, jak i zumba są zaliczane są do treningów aerobowych (tzw. cardio), opartych na intensywnej wymianie tlenowej, których celem jest poprawienie metabolizmu, a co za tym idzie - spalenie tkanki tłuszczowej (proces ten odbywa się w warunkach tlenowych).

Ponadto aerobic i zumba poprawiają wydolność organizmu, w tym wzmacniają serce, dzięki czemu zmniejszają ryzyko wystąpienia wielu chorób, m.in. nadciśnienia tętniczego. A dzięki wydzielanym podczas ich wykonywania endorfinom, poprawiają także samopoczucie i obniżają poziom stresu.

Aerobik czy zumba - czym się różnią?

Aerobic jest pojęciem szerszym niż zumba, ponieważ kryją się pod nim nie tylko rytmiczne ćwiczenia ruchowe (np. fat burning, aeroboxing i właśnie zumba), lecz także ćwiczenia typowo siłowe (np. body sculpting/body shape, ABT, TBC), skoncentrowane na wzmocnieniu mięśni, oraz te, których celem jest rozciągnięcie i uelastycznienie wszystkich mięśni ciała (np. stretching, joga, pilates).

Zumba to taneczny trening aerobowy, łączący aerobik z krokami latynoskich tańców, czasem także z ćwiczeniami siłowymi. Kroki i układy zumby są niezbyt skomplikowane i łatwe do zapamiętania, a w salach do ćwiczeń nie ma luster, żeby się nie stresować tanecznymi niedostatkami. Zajęcia zumby są formą treningu aerobowego, czyli tego najefektywniej spalającego kalorie i wzmacniającego serce, oraz treningu interwałowego - bo odbywają się w zmiennym tempie.

Aerobik czy zumba - dla kogo?

Niektóre z tych ćwiczeń są przeznaczone dla bardziej zaawansowanych trenujących, a niektóre dla początkujących, którzy nie muszą chwalić się dobrą kondycją. W związku z tym aerobik można polecić niemalże każdemu. Nawet osoby z problemami zdrowotnymi, np. te, które mają problem z kręgosłupem, również znajdą coś dla siebie, ponieważ aerobik często bywa połączony z gimnastyką korekcyjną (np. aqua aerobikiem). Niektóre ćwiczenia aerobowe mogą wykonywać także kobiety w ciąży, dzieci i seniorzy.

Żeby zacząć trenować zumbę wystarczy pozytywne nastawienie i trochę wytrwałości. Zaletą zumby jest to, że w trakcie treningu pracuje całe ciało, dlatego umiejętnością, którą należy opanować na początku jest koordynacja ruchów rąk, nóg i bioder.

Aerobik czy zumba - dla kogo?

Jakie są wady aerobiku? Większość treningów polega na wielokrotnym, dokładnym powtarzaniu serii ćwiczeń, często w jednej, niewygodnej pozycji, co jest męczące i monotonne. Dodatkowo niektóre ćwiczenia są dość trudne. W związku z tym łatwo się zniechęcić i przerwać ćwiczenia, nie osiągając zamierzonego celu.

A wady zumby? Nie ma, o ile wybierzesz rodzaj zumby odpowiedni dla twojej sprawności fizycznej. Zanim zapiszesz się na zajęcia, sprawdź, czy ta zumba jest dla ciebie. Masz do wyboru:

  • zumbę dla mniej zaawansowanych: zumbę basic
  • aqua zumbę, czyli zumbę w wodzie (najbezpieczniejszy rodzaj zajęć)
  • zumbę gold dla osób z problemami ze stawami, z kręgosłupem, osób z otyłością lub starszych, które mało ćwiczyły
  • zumbę toning dla osób zaawansowanych
  • strong by zumba dla zaawansowanych, trening bardziej nastawiony na rozwijanie siły i sprawności.

Aerobik czy zumba - zalety

Zumba to forma aerobiku, która łączy w sobie latynoskie kroki taneczne z elementami typowymi dla zajęć fitness. Właśnie to połączenie wyróżnia zumbę wśród pozostałych form aerobiku. Podczas zumby ćwiczy się m.in. do muzyki salsy, flamenco, samby, tanga, cha-chy czy hip-hopu, a także w rytm egzotycznej muzyki indyjskiej i afrykańskiej czy tej z Bollywood.

Dzięki temu wiele osób zapomina o tym, że ćwiczy i po prostu dobrze się bawi, a przy tym spala niemało kalorii. Nie ma luster, więc nikt nie stresuje się ty, jak wygląda podczas ćwiczeń. Poza tym w zumbie nie ma miejsca na monotonne i męczące powtórzenia ćwiczeń.

Uczestnicy zajęć cały czas są w ruchu i ćwiczą najlepiej jak tylko potrafią, nie martwiąc się o to, że jakiś krok wykonują niedokładnie czy niedoskonale.

W zumbie bardzo ważną rolę odgrywa zabawa, ponieważ w takiej atmosferze łatwiej znosi się większe obciążenia, a co za tym idzie - chudnie się zdecydowanie szybciej.

Aerobik z kolei wzmacnia wszystkie grupy mięśniowe, ponieważ angażuje do pracy całe ciało. Już po 2 tygodniach regularnych treningów dostrzeżesz pierwsze widoczne efekty ćwiczeń, m.in. wysmuklenie ud, ramion, zredukowanie cellulitu, ujędrnienie pośladków, zmniejszenie obwodu brzucha.

To dobre ćwiczenia na spalanie kalorii. Tylko 30 minut aerobiku typu low impact (o niskiej intensywności) pozwala spalić ok. 200 kcal. Taki sam trening aerobiku high impact (o wysokiej intensywności) spali ok. 250 kcal.

Aerobik daje też wiele korzyści zdrowotnych – poprawia krążenie krwi, wzmacnia serce, dotlenia organizm i tym samym pozwala zapobiegać chorobom układu krążenia. Oprócz tego zwiększa wytrzymałość i poprawia koordynację ruchową.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE
sinead
|

Ja prowadzę aerobik od 11 lat i będę go bronić przed innymi formami aktywności fizycznej. Uważam ,że aerobik to coś więcej niż zumba. Oto rozkład ćwiczeń na aerobiku: Taneczna rozgrzewka (zumba) 20 minut, dwie serie po 6 ćwiczeń angażujące mięśnie ud i pośladków po 30 powtórzeń (podczas zumby mięśnie zostają rozgrzane, a podczas ćwiczeń aerobowych wykonują wysiłek obciążeniowy) , dwie serie po 6 ćwiczeń z obciążeniem angażujące mięśnie ramion i klatkę piersiową (czego w zumbie wcale nie ma) , dwie serie po 6 ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha (30 powtórzeń każde) na zumbie brzuch się tylko rozgrzewa, a mięśnie ćwiczą minimalnie, dwie serie po 6 ćwiczeń wzmacniających plecy i mięśnie otaczające kręgosłup (tylko na aerobiku). Na zakończenie stretching (rozciąganie). Całość trwa 1.15 min. Zajęcia cieszą się powodzeniem przez cały kalendarzowy rok od 11 lat. Uczestnikami są zarówno kobiety jak i mężczyźni w różnym wieku. Zajęcia są odpowiednie dla każdego, początkujący mogą wykonywać ćwiczenia wolniej w mniejszej ilości powtórzeń zaś zaawansowani wykonują pełne ruchy dynamicznie w maxymalnej ilości powtórzeń. Mogileński Dom Kultury zaprasza wszystkich chętnych do uprawiania sportu za symboliczną opłatą 15 zł na miesiąc. Cena za jedną lekcję to niespełna 2 zł!!!! Już bardziej nie możemy cię zachęcić abyś skorzystał z oferty :) Ostatnie badania nad spalaniem tkanki tłuszczowej dowodzą, że najszybciej odbywa się to podczas ćwiczeń z obciążeniem czyli siłowych, wiadomo jednak, że przed dźwiganiem ciężarów trzeba się dobrze rozgrzać!!! Tego wszystkiego dostarczy nam własnie aerobik!!!

http://wformie24.poradnikzd...

sineads
|

Ja prowadzę aerobik od 11 lat i będę go bronić przed innymi formami aktywności fizycznej. Uważam ,że aerobik to coś więcej niż zumba. Oto rozkład ćwiczeń na aerobiku: Taneczna rozgrzewka (zumba) 20 minut, dwie serie po 6 ćwiczeń angażujące mięśnie ud i pośladków po 30 powtórzeń (podczas zumby mięśnie zostają rozgrzane, a podczas ćwiczeń aerobowych wykonują wysiłek obciążeniowy) , dwie serie po 6 ćwiczeń z obciążeniem angażujące mięśnie ramion i klatkę piersiową (czego w zumbie wcale nie ma) , dwie serie po 6 ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha (30 powtórzeń każde) na zumbie brzuch się tylko rozgrzewa, a mięśnie ćwiczą minimalnie, dwie serie po 6 ćwiczeń wzmacniających plecy i mięśnie otaczające kręgosłup (tylko na aerobiku). Na zakończenie stretching (rozciąganie). Całość trwa 1.15 min. Zajęcia cieszą się powodzeniem przez cały kalendarzowy rok od 11 lat. Uczestnikami są zarówno kobiety jak i mężczyźni w różnym wieku. Zajęcia są odpowiednie dla każdego, początkujący mogą wykonywać ćwiczenia wolniej w mniejszej ilości powtórzeń zaś zaawansowani wykonują pełne ruchy dynamicznie w maxymalnej ilości powtórzeń. Mogileński Dom Kultury zaprasza wszystkich chętnych do uprawiania sportu za symboliczną opłatą 15 zł na miesiąc. Cena za jedną lekcję to niespełna 2 zł!!!! Już bardziej nie możemy cię zachęcić abyś skorzystał z oferty :) Ostatnie badania nad spalaniem tkanki tłuszczowej dowodzą, że najszybciej odbywa się to podczas ćwiczeń z obciążeniem czyli siłowych, wiadomo jednak, że przed dźwiganiem ciężarów trzeba się dobrze rozgrzać!!! Tego wszystkiego dostarczy nam własnie aerobik!!!

Ruki
|

Ja zdecydowanie wolę Zumbę , ćwiczenia z muzyką są powalające. Takie emocje z siebie wyrzucam i jestem z tego powodu szczęśliwa. A moje ciało wygląda o niebo lepiej !

Jula
|

U mnie jest to samo. Mój ruch to odbieranie dziecka ze żłobka na rowerze, jak nie pada deszcz. Domowe porządki i bieganie za niespełna dwuletnią córeczką, od czego niestety nie chudnę. Spacery, czyli dreptanie za nią, i wspinanie się za nią po placu zabaw. Zaczęłam robić sobie sałatki do pracy do pojemników. Wykorzystuje wolny moment do tego w ciągu dnia, niestety tych praktycznie nie ma. Najtrudniej jest wszystko ogarnąć jak dziecko nie chce długo zasnąć. Na ćwiczenie z płytą dvd po 22.30 już nie mam siły. Staram się jeść często i regularnie, biorę owoce i różne pestki do pracy. Zgubą są chyba słodycze i jedzenie po 22, jak w końcu zaśnie i mam chwilę dla siebie. Przed ciążą trenowałam kilka razy w tygodniu, pole dance i basen i rower. Teraz niestety nie ma z kim dziecka zostawić, mąż dużo pracuje bo się przeprowadzamy niedługo. Pozostaje więc duża samodyscyplina w tym co się je. A zauważyłam, że posiłki to takie chwile tylko dla mnie, więc na sałatki trzeba wymieniać ile się da. Ale nie warto się roztyć i sobie odpuścić bo szkoda zdrowia i samopoczucia.

Haszka
|

Witajcie, czy ktoś może ma doświadczenie przy którym treningu, tzn zumba czy aerobic więcej partii ciała pracuje i przy których ćwiczeniach spala się więcej kalorii? Chciałabym zapytać, jak wzmacniacie stawy przed treningiem? Szukam sprawdzonych informacji. Pozdrawiam:)

Malwina
|

Chodzę na zumbę już miesiąc i jestem ogromnie zadowolona z rezultatów, jak wracam z zajęć to jestem taka wymęczona i od razu lepiej się czuję.

toffi
|

Niestety nie mam czasu na dodatkowe zajęcia. Poruszam się w kole praca-dom-dzieci. Dlatego wspomagam się suplementami, wiadomo ograniczyłam jedzenie, chodzę do pracy na piechotę, staram się zmienić dietę. Na pewno tabletki ograniczyły mój apetyt na słodycze i chęć na wieczorne podjadanie a to spowodowało spadek wagi - na razie to tylko 1,5 kg ale liczę na więcej :)

Marzena
|

Martyna jeśli jesteś zainteresowana suplementami naturalnymi lub całym programem odchudzającym w oparciu o naturalne produkty bez chemii i syntetyków napisz na adres marzenkam@gmail.com to pokieruje Cię jak je zdobyć.

Kaha
|

Zapomnij o suplementach, idź na zumbę, ja już byłam na aqua zumba, mimo że nie umiem pływać. W ogóle nie czuję tego oporu wody, a wtedy się tyle spala kalorii. Najbardziej mi się uda wyszczupliły po tych ćwiczeniach. Na wadze też mniej, ale na udach widać najbardziej efekty.

Martyna
|

Ja się zapisałam na fitness, chodzę 3 razy w tygodniu. Staram się też biegać, ale z tym to akurat różnie bywa. Muszę do lipca schudnąć przynajmniej 8 kg. Będzie ciężko, bo moje uzależnienie od słodyczy jest ciężko pokonać. Zastanawiam się nad jakimiś suplementami, żeby wspomóc swój metabolizm, ale w aptekach jest tyle tego, że nie wiem na co się zdecydować?