AEROBIK czy ZUMBA? Co wybrać, by szybciej schudnąć?

2018-12-18 10:05 Monika Majewska

Aerobik czy zumba? Co wybrać, by szybciej i skuteczniej pozbyć się zbędnych kilogramów i jednocześnie poprawić kondycję? Czym się różni aerobic od zumby? Jakie są wady i zalety każdego z tych treningów? Sprawdź, co jest lepsze na odchudzanie - aerobik czy zumba?

Spis treści

  1. Aerobik czy zumba - czym się różnią?
  2. Aerobik czy zumba - dla kogo?
  3. Aerobik czy zumba - wady
  4. Aerobik czy zumba - zalety

Aerobik czy zumba? Co wybrać, by szybciej i skuteczniej schudnąć? Zarówno aerobik, jak i zumba są zaliczane są do treningów aerobowych (tzw. cardio), opartych na intensywnej wymianie tlenowej, których celem jest poprawienie metabolizmu, a co za tym idzie - spalenie tkanki tłuszczowej (proces ten odbywa się w warunkach tlenowych).

Ponadto aerobic i zumba poprawiają wydolność organizmu, w tym wzmacniają serce, dzięki czemu zmniejszają ryzyko wystąpienia wielu chorób, m.in. nadciśnienia tętniczego. A dzięki wydzielanym podczas ich wykonywania endorfinom, poprawiają także samopoczucie i obniżają poziom stresu.

Aerobik czy zumba - czym się różnią?

Aerobic jest pojęciem szerszym niż zumba, ponieważ kryją się pod nim nie tylko rytmiczne ćwiczenia ruchowe (np. fat burning, aeroboxing i właśnie zumba), lecz także ćwiczenia typowo siłowe (np. body sculpting/body shape, ABT, TBC), skoncentrowane na wzmocnieniu mięśni, oraz te, których celem jest rozciągnięcie i uelastycznienie wszystkich mięśni ciała (np. stretching, joga, pilates).

Zumba to taneczny trening aerobowy, łączący aerobik z krokami latynoskich tańców, czasem także z ćwiczeniami siłowymi. Kroki i układy zumby są niezbyt skomplikowane i łatwe do zapamiętania, a w salach do ćwiczeń nie ma luster, żeby się nie stresować tanecznymi niedostatkami. Zajęcia zumby są formą treningu aerobowego, czyli tego najefektywniej spalającego kalorie i wzmacniającego serce, oraz treningu interwałowego - bo odbywają się w zmiennym tempie.

Aerobik czy zumba - dla kogo?

Niektóre z tych ćwiczeń są przeznaczone dla bardziej zaawansowanych trenujących, a niektóre dla początkujących, którzy nie muszą chwalić się dobrą kondycją. W związku z tym aerobik można polecić niemalże każdemu. Nawet osoby z problemami zdrowotnymi, np. te, które mają problem z kręgosłupem, również znajdą coś dla siebie, ponieważ aerobik często bywa połączony z gimnastyką korekcyjną (np. aqua aerobikiem). Niektóre ćwiczenia aerobowe mogą wykonywać także kobiety w ciąży, dzieci i seniorzy.

Żeby zacząć trenować zumbę wystarczy pozytywne nastawienie i trochę wytrwałości. Zaletą zumby jest to, że w trakcie treningu pracuje całe ciało, dlatego umiejętnością, którą należy opanować na początku jest koordynacja ruchów rąk, nóg i bioder.

Aerobik czy zumba - dla kogo?

Jakie są wady aerobiku? Większość treningów polega na wielokrotnym, dokładnym powtarzaniu serii ćwiczeń, często w jednej, niewygodnej pozycji, co jest męczące i monotonne. Dodatkowo niektóre ćwiczenia są dość trudne. W związku z tym łatwo się zniechęcić i przerwać ćwiczenia, nie osiągając zamierzonego celu.

A wady zumby? Nie ma, o ile wybierzesz rodzaj zumby odpowiedni dla twojej sprawności fizycznej. Zanim zapiszesz się na zajęcia, sprawdź, czy ta zumba jest dla ciebie. Masz do wyboru:

  • zumbę dla mniej zaawansowanych: zumbę basic
  • aqua zumbę, czyli zumbę w wodzie (najbezpieczniejszy rodzaj zajęć)
  • zumbę gold dla osób z problemami ze stawami, z kręgosłupem, osób z otyłością lub starszych, które mało ćwiczyły
  • zumbę toning dla osób zaawansowanych
  • strong by zumba dla zaawansowanych, trening bardziej nastawiony na rozwijanie siły i sprawności.

Aerobik czy zumba - zalety

Zumba to forma aerobiku, która łączy w sobie latynoskie kroki taneczne z elementami typowymi dla zajęć fitness. Właśnie to połączenie wyróżnia zumbę wśród pozostałych form aerobiku. Podczas zumby ćwiczy się m.in. do muzyki salsy, flamenco, samby, tanga, cha-chy czy hip-hopu, a także w rytm egzotycznej muzyki indyjskiej i afrykańskiej czy tej z Bollywood.

Dzięki temu wiele osób zapomina o tym, że ćwiczy i po prostu dobrze się bawi, a przy tym spala niemało kalorii. Nie ma luster, więc nikt nie stresuje się ty, jak wygląda podczas ćwiczeń. Poza tym w zumbie nie ma miejsca na monotonne i męczące powtórzenia ćwiczeń.

Uczestnicy zajęć cały czas są w ruchu i ćwiczą najlepiej jak tylko potrafią, nie martwiąc się o to, że jakiś krok wykonują niedokładnie czy niedoskonale.

W zumbie bardzo ważną rolę odgrywa zabawa, ponieważ w takiej atmosferze łatwiej znosi się większe obciążenia, a co za tym idzie - chudnie się zdecydowanie szybciej.

Aerobik z kolei wzmacnia wszystkie grupy mięśniowe, ponieważ angażuje do pracy całe ciało. Już po 2 tygodniach regularnych treningów dostrzeżesz pierwsze widoczne efekty ćwiczeń, m.in. wysmuklenie ud, ramion, zredukowanie cellulitu, ujędrnienie pośladków, zmniejszenie obwodu brzucha.

To dobre ćwiczenia na spalanie kalorii. Tylko 30 minut aerobiku typu low impact (o niskiej intensywności) pozwala spalić ok. 200 kcal. Taki sam trening aerobiku high impact (o wysokiej intensywności) spali ok. 250 kcal.

Aerobik daje też wiele korzyści zdrowotnych – poprawia krążenie krwi, wzmacnia serce, dotlenia organizm i tym samym pozwala zapobiegać chorobom układu krążenia. Oprócz tego zwiększa wytrzymałość i poprawia koordynację ruchową.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.