ĆWICZENIA, dzięki którym wrócisz do formy po CESARSKIM CIĘCIU

2018-07-10 12:14 opracowała mgr Katarzyna Sempolska, autorka programu "Aktywne 9 miesięcy"

Miałaś cesarskie cięcie? Jak najszybciej zacznij ćwiczyć - pierwszy raz już nawet 2 doby po porodzie. Nieforsowne ćwiczenia po cesarce wzmocnią mięśnie i pomogą ci odzyskać płaski brzuch.

Być może masz wątpliwości, czy ćwiczenia po cesarskim cięciu są bezpieczne. Uspokajamy: są i warto je wykonywać. Ćwiczenia w połogu po cesarce przyspieszają proces obkurczania się macicy, zapobiegają obniżaniu macicy i ścian pochwy, eliminują zaburzenia wypróżniania, pomagają szybciej wrócić do dawnej sylwetki.

Posłuchaj o ćwiczeniach, które pozwolą ci wrócić do formy po cesarce. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.

Ćwiczenia po cesarskim cięciu - na czym polegają?

Ćwiczenia po cesarce to nie są typowe ćwiczenia wysiłkowe, jakie wykonujemy na siłowni czy w klubie fitness. Są dużo spokojniejsze i polegają na poruszaniu ciałem w niewielkim zakresie. Obejmują ćwiczenia izometryczne, czyli wzmacniające mięśnie poprzez napinanie i rozluźnianie ich, bez zmiany długości.

Kiedy można zacząć ćwiczyć po cesarskim cięciu?

Proste i mało wysiłkowe ćwiczenia po cesarce można zacząć wykonywać już w drugiej dobie po porodzie, oczywiście za zgodą i wiedzą lekarza. Na początku ćwiczenia wykonuje się bez wychodzenia z łóżka, a ruchy są bardzo proste, np. uginanie raz lewej, raz prawej nogi na leżąco, ściskanie przed sobą poduszki. Od 3. dnia można stopniowo wprowadzać ruchy w obrębie brzucha i miednicy, np. przyciągać pępek do kręgosłupa - nadal są to jednak ćwiczenia polegające wyłącznie na napinaniu mięśni. Brzuszki można zacząć robić dopiero po kilku tygodniach od cesarskiego cięcia.

Czytaj też:

Ćwiczenia na rozstęp mięśni prostych brzucha (kresę białą)

Ćwiczenia na płaski brzuch po ciąży [WIDEO]

Zajęcia fitness dla mam z małymi dziećmi

Wskazówki, kiedy dokładnie i jakie wykonywać ćwiczenia, znajdziesz w galerii poniżej.

Jak pozbyć się brzucha po porodzie? Zobacz! [#TOWIDEO]

Jak po cesarskim cięciu szybko stanąć na nogi

Powrót do formy po cesarskim cięciu zajmuje nieco więcej czasu niż po porodzie siłami natury. Odpowiednio postępując, można jednak skrócić ten czas. Już kilka godzin po operacji położna pomoże ci wstać z łóżka, zrobić kilka kroków, załatwić się i wziąć prysznic. A potem?

  • Staraj się jak najczęściej spacerować po korytarzu, nawet jeśli chodzenie sprawia ci trudności. Leżenie w łóżku jest kuszące, ale spacery zapobiegną zrostom i poprawią perystaltykę jelit, dzięki czemu łatwiej będzie ci się wypróżnić.
  • Spróbuj zapewnić sobie pomoc w opiece nad dzieckiem, bo noszenie malca może ci sprawiać ból.
  • Dbaj o ranę. Opatrunek zostanie zdjęty w pierwszej dobie po cięciu. Od razu umyj ranę wodą z dodatkiem mydła dla niemowląt, a potem delikatnie osusz jednorazowymi ręcznikami – czysta rana szybciej się zagoi. Nie bój się, że ją uszkodzisz.
  • Przez dwa tygodnie po zabiegu staraj się unikać mocnego napinania mięśni brzucha. Z łóżka wstawaj wolno, lekko unosząc się do pozycji siedzącej. Opisane przez nas ćwiczenia wykonuj powoli, a jeśli któreś sprawia ci trudność, po prostu go nie rób.

    Ćwiczenia prezentuje Wioletta Osiak-Maszewska.

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Paulina_Ewa
|

A co zrobić jeśli ze względu na kręgosłup (zwężenia międzykręgowe) nie można ćwiczyć brzucha z powodu strasznego bólu??

ad
|

Jestem 4 tygodnie po cc. Od 1 tygodnia rowniez cwicze z ta ksiazka :)

Ala
|

A może warto spróbować odchudzania poprzez MEDYTACJE...?!!! U mnie się sprawdziło!!! Polecam http://medytacjakurs.interk...

Nie zaszkodzi spróbować bo naprawdę działa jak nic innego!!! Poza tym to coś czego jeszcze nie było! Nieodkryty sposób na odchudzanie!

Agata
|

Ćwiczę z książką "Cesarskie cięcie. Powrót do formy" od samego porodu. Najpierw było mi trudno się zmobilizować, ale teraz widzę efekty. Po czterech miesiącach ważę o kilogram mniej niz przed ciążą, a brzuch wygląda zupełnie ok :) polecam te ćwiczenia, bo są bardziej całościowo niż większość innych zestawów. Ale tak czy siak - warto ćwiczyć :)))

dorota1710
|

Witajcie dziewczyny,naprawdę ten artykuł dużo wam pomoże,ja jestem po 2 cc po pierwszej trudno mi sie pozbierać,ćwiczyć zaczęłam dopiero po roku czasu,trudno było ale udało mi sie schudnąć 23 kg,Po 2 cesarce szybciej doszłam do siebie ,ale nie wiem co podziałało czy wstawanie,chodzenie juz w szpitalu mimo bólu czy fakt ze w domu czeka na mnie córeczka i będę musiała sie tez nią zając ,by nie poczuła sie odrzucona.Lekkie ćwiczenia zaczęłam 6 tyg po cc a wagę z przed ciąży udało mi sie osiągnąć na roczek drugiej córeczki,wiec naprawdę warto już walczyć od samego początku,bo to jest naprawdę możliwe ,nie bójcie sie ćwiczyć ale jak cos waz zaniepokoi to udajcie sie do lekarza by zobaczył(bliznę,ranę).Ja polecam jeszcze pas poporodowy który chroni rane i pomaga szybciej obkurczyc macice