Odżywianie

Wchłanialność to najważniejsza dla sportowców różnica między izotonikami, hipertonikami i hopotonikami. Napoje te różnią się także ilością kalorii i minerałów. Zachowanie równowagi wodnej przed, po i w trakcie treningu wpływa na wyniki sportowe, warto więc widzieć, które napoje dla sportowców działają najlepiej.
Dieta maratończyka różni się od jadłospisów układanych sportowcom uprawiającym inne dziedziny. Zobacz, w jakie składniki odżywcze bogata powinna być dieta osoby biegającej na długich dystansach.
Zaleca się, aby osoby ćwiczące przyjmowały 1,2-1,8 g białka na kg masy ciała w zależności od uprawianej dyscypliny. Zwiększona ilość białka jest im niezbędna, gdyż aktywność wiąże się z przyspieszonym rozpadem białek podczas treningu i tuż po nim. Niezbędna jest także do regeneracji i wzrostu masy mięśniowej.
Dieta wegańska dla aktywnej osoby: uprawiającej sport, regularnie odwiedzającej siłownię, biegaczki powinna być bogata w białko i węglowodany. Zobacz przykładowy dzienny jadłospis dla aktywnej fizycznie weganki i wypróbuj przepisy na pyszne wegańskie potrawy.
Biegacz weganin, wegetarianin, lub po prostu - będący na diecie roślinnej, może osiągać równie dobre wyniki, jak ten, który nie rezygnuje z mięsa i produktów odzwierzęcych. Zbilansowana dieta roślinna opiera się na pięciu podstawowych grupach produktów, które są w stanie dostarczyć organizmowi wszystkich składników odżywczych (m.in. białka, żelaza) i siły do zwiększonego wysiłku fizycznego. Autorzy książki "Kuchnia dla biegaczy. Siła z roślin" - dwoje biegaczy i dietetyk podpowiadają, jak robić to zdrowo i pysznie.
HMB, czyli hydroksymetylomaślan, to składnik odżywek dla sportowców. Ma on wspomagać budowę masy mięśniowej i ułatwiać spalanie tłuszczu. Jednak badania naukowe dotyczące skuteczności HMB nie są jednoznaczne – wątpliwości budzi szczególnie stosowanie suplementu u doświadczonych sportowców. Czy HMB rzeczywiście działa? Komu suplementacja HMB może przynieść korzyści?
Sibutramina to substancja zwiększająca uczucie sytości i podnosząca wydolność organizmu. Sibutramina znalazła się na liście substancji zakazanych w sporcie, bo nawet niewielkie jej ilości stosowane w czasie intensywnego wysiłku fizycznego mogą być niebezpieczne i prowadzić do poważnych zaburzeń zdrowotnych, a nawet do śmierci. Zobacz, składnikiem jakich preparatów jest sibutramina i jakie skutki uboczne powoduje jej stosowanie.
Które zielone warzywa najbardziej pasują do koktajli? Poniżej znajdziecie listę najpopularniejszych warzyw, z których można sporządzać zielone koktajle. Zwróćcie uwagę, że ułożona jest w kolejności alfabetycznej, a nie w zależności od wartości odżywczej danego warzywa.
Zielone koktajle ze względu na swoje zalety przebojem zdobyły świat zdrowego żywienia! Choć zielone koktajle są tak nieskomplikowane, ich wartość odżywcza jest nie do przecenienia. Wśród korzyści płynących z ich spożywania można wymienić też redukcję masy ciała, wzrost poziomu energii, obniżenie łaknienia i zdrową czystą cerę. Poznaj 10 powodów, dla których warto pić zielone koktajle.
Odpowiedni sposób odżywiania jest podstawą u osób trenujących bieganie. Co i jak jeść, aby osiągać satysfakcjonujące wyniki sportowe? Rozmowa z Justyną Mizerą, dietetykiem sportowym.

Diety dla aktywnych: dieta biegacza, dieta maratończyka, dieta fitness, dieta na basen, dieta na rower, przepisy na dania dla aktywnych. Wszystko o zdrowym odżywianiu: co jeść, żeby być fit? Suplementy diety dla uprawiających sport.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020