Odżywianie

Wyczynowe uprawianie sportu bardzo często łączy się ze specjalną dietą. Nie brakuje sportowców, którzy zdecydowali się przejść na weganizm. Czy będzie ich coraz więcej?
Wypróbuj przepisy na wegetariański obiad fitness. Proponowane dania obfitują w białko roślinne, węglowodany złożone i zdrowe tłuszcze - czyli składniki, których nie powinno zabraknąć w diecie każdej aktywnej osoby. Mają też dużo błonnika pochodzącego z warzyw i kasz. Przekonaj się, że bezmięsny obiad może być pełen smaku!
Domowy napój izotoniczny z powodzeniem zastąpi dostępne w sklepach i pełne sztucznych składników produkty o podobnym działaniu. Do przygotowania domowego izotoniku można wykorzystać wodę kokosową, klonową czy karczochową, które zawierają potrzebne sportowcom minerały, a przy tym są niskokaloryczne oraz pozbawione aromatów i barwników. Wypróbuj przepisy na smaczne izotoniki domowej roboty.
Koktajle białkowe są niezwykle cennym źródłem białka. Zapotrzebowanie na ten składnik jest zwiększone wśród osób intensywnie trenujących ze względu na nasilone procesy kataboliczne podczas długotrwałego wysiłku fizycznego. Kiedy najlepiej spożywać koktajle białkowe, przed czy po treningu?
Co pić podczas treningu - wodę mineralną, a może napój izotoniczny? Czy nawadnianie rozpocząć w trakcie wysiłku, czy kilka godzin wcześniej? Co podczas treningu powinni pić biegacze, a co osoby ćwiczące na siłowni? Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące nawadniania podczas ćwiczeń fizycznych i zapoznaj się z łatwym przepisem na domowy izotonik.
Erytropoetyna (EPO) to hormon wytwarzany przez nerki, który stymuluje produkcję czerwonych krwinek i zwiększa stężenie hemoglobiny we krwi. Erytropoetyna ma zastosowanie w medycynie oraz nielegalnie, jako doping u sportowców. Najczęstsze wskazania do stosowania erytropoetyny jako leku dotyczą chorób związanych z niedokrwistością. Sprawdź, czym jest EPO, jakie jest zastosowanie tego hormonu oraz dowiedz się o poważnych skutkach ubocznych erytropoetyny.
Koktajle energetyczne błyskawicznie dodadzą ci sił przed treningiem lub przed wyjściem do pracy. Można pić je zamiast kawy, ponieważ naturalnie usuwają senność, zmęczenie oraz poprawiają koncentrację. Warzywno-owocowe szejki są też skarbnicą łatwo przyswajalnych witamin, minerałów, błonnika i antyoksydantów. Poznaj przepisy trenerki Agaty Dąbrowskiej na koktajle energetyczne dla sportowców, na śniadanie oraz zamiast kawy.
Idzie lato. Ci, którzy trenują, zamiast batonika proteinowego mogą skusić się na... lody. Na rynku pojawiły się bowiem specjalne lodowe desery o wysokiej zawartości białka dla osób aktywnych i uprawiających sport.
Dieta biegacza powinna dostarczać energii do treningów i pokrywać dzienne zapotrzebowanie na białko, tłuszcze i węglowodany. Poznaj zasady diety oraz przykładowy jadłospis dla początkującego biegacza, dzięki któremu zyskasz siły do codziennych treningów i szybciej osiągniesz wymarzony cel, jakim jest szczupła, wysportowana sylwetka. Autorem jadłospisu jest dietetyk i gastrocoach Mikołaj Choroszyński.
Wegańskie koktajle to prosty sposób na regenerację sił po wyczerpującym treningu. Zawierają wszystkie niezbędne składniki odżywcze potrzebne do odnowienia zasobów energii. Jednocześnie koktajle wegańskie są łatwe w przygotowaniu i lekkostrawne, co wpływa na przyspieszenie procesów regeneracyjnych. Wypróbuj 6 przepisów na roślinne koktajle, dzięki którym szybko wrócisz do formy nawet po najbardziej męczącym treningu.
Środki dopingujące to substancje zażywane przez sportowców w celu zwiększenia zdolności organizmu do wysiłku i poprawy wydolności fizycznej. Mimo że stosowanie większości z nich jest surowo karane, z roku na rok rośnie liczba zawodników przyłapanych na dopingu farmakologicznym. Zobacz, jakie są rodzaje środków dopingujących i na czym polega ich działanie.
Dieta wegetariańska dla osoby trenującej fitness powinna być bogata w białko i węglowodany oraz przygotowywać organizm do zwiększonej wydajności. Zobacz jadłospis na cały dzień dla aktywnej fizycznie wegetarianki, przygotowany przez dietetyczkę.

Diety dla aktywnych: dieta biegacza, dieta maratończyka, dieta fitness, dieta na basen, dieta na rower, przepisy na dania dla aktywnych. Wszystko o zdrowym odżywianiu: co jeść, żeby być fit? Suplementy diety dla uprawiających sport.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019