Diety dla aktywnych

Węglowodany są bardzo istotne w diecie każdego człowieka, a w szczególności osób aktywnych fizycznie. Stanowią podstawowe źródło energii, a zmagazynowane w wątrobie i w mięśniach jako glikogen, wpływają na wydolność podczas treningu. Różne rodzaje węglowodanów wywołują inną reakcję organizmu, dlatego istotny jest ich dobór w żywieniu okołotreningowym.
Wypróbuj przepisy na wegetariański obiad fitness. Proponowane dania obfitują w białko roślinne, węglowodany złożone i zdrowe tłuszcze - czyli składniki, których nie powinno zabraknąć w diecie każdej aktywnej osoby. Mają też dużo błonnika pochodzącego z warzyw i kasz. Przekonaj się, że bezmięsny obiad może być pełen smaku!
Batony proteinowe reklamowane są jako produkty odchudzające i zwiększające masę mięśniową. Są wygodne w użyciu, szybko zaspokajają głód i dostarczają wysokiej jakości białka. Jednak w ich skład wchodzą cukry proste, tłuszcze nasycone oraz tłuszcze trans. Zatem czy można uznać, że batony proteinowe są zdrowe?
Domowy napój izotoniczny z powodzeniem zastąpi dostępne w sklepach i pełne sztucznych składników produkty o podobnym działaniu. Do przygotowania domowego izotoniku można wykorzystać wodę kokosową, klonową czy karczochową, które zawierają potrzebne sportowcom minerały, a przy tym są niskokaloryczne oraz pozbawione aromatów i barwników. Wypróbuj przepisy na smaczne izotoniki domowej roboty.
Koktajle białkowe są niezwykle cennym źródłem białka. Zapotrzebowanie na ten składnik jest zwiększone wśród osób intensywnie trenujących ze względu na nasilone procesy kataboliczne podczas długotrwałego wysiłku fizycznego. Kiedy najlepiej spożywać koktajle białkowe, przed czy po treningu?
Co pić podczas treningu - wodę mineralną, a może napój izotoniczny? Czy nawadnianie rozpocząć w trakcie wysiłku, czy kilka godzin wcześniej? Co podczas treningu powinni pić biegacze, a co osoby ćwiczące na siłowni? Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące nawadniania podczas ćwiczeń fizycznych i zapoznaj się z łatwym przepisem na domowy izotonik.
Idzie lato. Ci, którzy trenują, zamiast batonika proteinowego mogą skusić się na... lody. Na rynku pojawiły się bowiem specjalne lodowe desery o wysokiej zawartości białka dla osób aktywnych i uprawiających sport.
Dieta biegacza powinna dostarczać energii do treningów i pokrywać dzienne zapotrzebowanie na białko, tłuszcze i węglowodany. Poznaj zasady diety oraz przykładowy jadłospis dla początkującego biegacza, dzięki któremu zyskasz siły do codziennych treningów i szybciej osiągniesz wymarzony cel, jakim jest szczupła, wysportowana sylwetka. Autorem jadłospisu jest dietetyk i gastrocoach Mikołaj Choroszyński.
Wegańskie koktajle to prosty sposób na regenerację sił po wyczerpującym treningu. Zawierają wszystkie niezbędne składniki odżywcze potrzebne do odnowienia zasobów energii. Jednocześnie koktajle wegańskie są łatwe w przygotowaniu i lekkostrawne, co wpływa na przyspieszenie procesów regeneracyjnych. Wypróbuj 6 przepisów na roślinne koktajle, dzięki którym szybko wrócisz do formy nawet po najbardziej męczącym treningu.
Dieta wegetariańska dla osoby trenującej fitness powinna być bogata w białko i węglowodany oraz przygotowywać organizm do zwiększonej wydajności. Zobacz jadłospis na cały dzień dla aktywnej fizycznie wegetarianki, przygotowany przez dietetyczkę.
Istnieje przekonanie, że sportowcy powinni spożywać zwiększone ilości żelatyny, ponieważ zawiera ona kolagen – białko budujące ścięgna i chrząstki stawowe. Nie do końca jest to prawda. Kolagen w procesie trawienia rozpada się na mniejsze aminokwasy, więc sam nie ma żadnego wpływu na kondycję stawów. Może jednak dostarczyć dodatkową porcję białek, przede wszystkim proliny, która odgrywa ważną rolę w syntezie kolagenu w stawach.
Dieta kulturysty regularnie chodzącego na siłownię powinna obfitować w dobrze przyswajalne białko, węglowodany i zdrowe tłuszcze. Obok właściwego rozkładu składników odżywczych, w diecie dla kulturysty kluczowym zagadnieniem jest ustalenie, ile kalorii należy przyjmować wraz z posiłkami. Poznaj porady dietetyka Mikołaja Choroszyńskiego, jak ułożyć dietę kulturystyczną, aby zbudować masę mięśniową.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019