Diety dla aktywnych

Dieta kulturysty regularnie chodzącego na siłownię powinna obfitować w dobrze przyswajalne białko, węglowodany i zdrowe tłuszcze. Obok właściwego rozkładu składników odżywczych, w diecie dla kulturysty kluczowym zagadnieniem jest ustalenie, ile kalorii należy przyjmować wraz z posiłkami. Poznaj porady dietetyka Mikołaja Choroszyńskiego, jak ułożyć dietę kulturystyczną, aby zbudować masę mięśniową.
Zobacz przykładową dietę na masę mięśniową rozpisaną na 3 dni. Jadłospis uwzględnia dzienne zapotrzebowanie kaloryczne na poziomie 3000 kcal. Podana dieta na masę w optymalnym stopniu pokrywa też zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze, których odpowiednie proporcje są kluczowe w procesie budowy atletycznej sylwetki.
Poznaj przepisy na wysokobiałkowe dania dla sportowców, które znakomicie sprawdzą się jako posiłek po treningu. Odpowiednia podaż białka jest niezbędna w okresie budowy masy mięśniowej. Proponowane dania obfitujące w łatwo przyswajalne białko (z wołowiny, kurczaka, indyka, jajek) pomogą ci szybciej zauważyć efekty treningów oraz zapobiec procesom katabolicznym.
Dieta na rzeźbę ma na celu uwidocznienie zbudowanej masy mięśniowej. Ale żeby przejść z etapu budowania masy na rzeźbę, wcale nie trzeba się głodzić i trenować do upadłego. Każdy organizm jest inny i potrzebuje dobrze dobranej kaloryczności, aby plan dietetyczny przyniósł pożądane korzyści. Sprawdź, jak powinna wyglądać dieta na rzeźbę dla osób o wadze 70 kg, 80 kg i 90 kg, poznaj przykładowy jadłospis w diecie na rzeźbę oraz dowiedz się, jakie są najważniejsze zasady dietetyczne w walce o piękne ciało.
Dieta bezglutenowa stała się w ostatnich latach popularna: najpierw przeszły na nią gwiazdy, później, zachęceni wieloma doniesieniami medialnymi, zwykli, nomen omen, zjadacze chleba. Przyszła i kolej na osoby aktywne – dieta bezglutenowa u sportowców miałaby pozytywnie wpływać na ich osiągi. Czy tak jest rzeczywiście? Czy istnieją korzyści z przejścia sportowca na dietę bezglutenową i z jakimi skutkami ubocznymi może się to wiązać?
Żele energetyczne to skoncentrowane źródło energii. W szybkim czasie dostarczają łatwo przyswajalnych węglowodanów, niezbędnych sportowcom podczas długotrwałego wysiłku. Żele energetyczne mają półpłynną konsystencję, nie obciążają układu pokarmowego, ale czy są zdrowe? Jak je stosować, by były skuteczne?
Proteiny (białka) są podstawowym budulcem organizmu, tworzącym między innymi nasze mięśnie, organy wewnętrzne i gruczoły. Pełnią szereg ważnych funkcji w gospodarce hormonalnej, przemianach metabolicznych i procesach obronnych organizmu. Proteiny znajdują się w jedzeniu, ale mogą być też spożywane w odżywkach białkowych, jako proteiny w proszku. Sprawdź, gdzie występują proteiny, jaka zależność kryje się w zagadnieniu – proteiny a odchudzanie oraz dowiedz się, jakie są najlepsze źródła protein i jaka jest ich rola w diecie sportowca.
Czy regularne uprawianie joggingu wymaga zmiany diety? Tak. Nie musi być ona specjalnie rygorystyczna, ale lepiej jeśli znikną z niej śmieciowe produkty przetworzone, słodycze i produkty białe: sól, cukier, oczyszczona mąka, a na ich miejscu pojawią się warzywa, pełnoziarniste makarony i pieczywo, chude lekkostrawne mięso. Zobacz przykładowy jadłospis joggera opracowany przez fizjologa żywienia - Izę Czajkę.
Batony proteinowe reklamowane są jako produkty odchudzające i zwiększające masę mięśniową. Są wygodne w użyciu, szybko zaspokajają głód i dostarczają wysokiej jakości białka. Jednak w ich skład wchodzą cukry proste, tłuszcze nasycone oraz tłuszcze trans. Zatem czy można uznać, że batony proteinowe są zdrowe?
Superfoods to produkty o niezwykłych właściwościach odżywczych. Czym tak naprawdę są superfoody? Jakie korzyści niesie ich spożywanie? I czy włączenie ich do diety rzeczywiście może wpłynąć na formę sportowca? Oto charakterystyka superżywności, jej działanie na kondycję sportowców, a także przegląd produktów godnych uwagi.
Węglowodany są bardzo istotne w diecie każdego człowieka, a w szczególności osób aktywnych fizycznie. Stanowią podstawowe źródło energii, a zmagazynowane w wątrobie i w mięśniach jako glikogen, wpływają na wydolność podczas treningu. Różne rodzaje węglowodanów wywołują inną reakcję organizmu, dlatego istotny jest ich dobór w żywieniu okołotreningowym.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019