Diety dla aktywnych

Dieta na rzeźbę ma na celu uwidocznienie zbudowanej masy mięśniowej. Ale żeby przejść z etapu budowania masy na rzeźbę, wcale nie trzeba się głodzić i trenować do upadłego. Każdy organizm jest inny i potrzebuje dobrze dobranej kaloryczności, aby plan dietetyczny przyniósł pożądane korzyści. Sprawdź, jak powinna wyglądać dieta na rzeźbę dla osób o wadze 70 kg, 80 kg i 90 kg, poznaj przykładowy jadłospis w diecie na rzeźbę oraz dowiedz się, jakie są najważniejsze zasady dietetyczne w walce o piękne ciało.
Dieta bezglutenowa stała się w ostatnich latach popularna: najpierw przeszły na nią gwiazdy, później, zachęceni wieloma doniesieniami medialnymi, zwykli, nomen omen, zjadacze chleba. Przyszła i kolej na osoby aktywne – dieta bezglutenowa u sportowców miałaby pozytywnie wpływać na ich osiągi. Czy tak jest rzeczywiście? Czy istnieją korzyści z przejścia sportowca na dietę bezglutenową i z jakimi skutkami ubocznymi może się to wiązać?
Żele energetyczne to skoncentrowane źródło energii. W szybkim czasie dostarczają łatwo przyswajalnych węglowodanów, niezbędnych sportowcom podczas długotrwałego wysiłku. Żele energetyczne mają półpłynną konsystencję, nie obciążają układu pokarmowego, ale czy są zdrowe? Jak je stosować, by były skuteczne?
Proteiny (białka) są podstawowym budulcem organizmu, tworzącym między innymi nasze mięśnie, organy wewnętrzne i gruczoły. Pełnią szereg ważnych funkcji w gospodarce hormonalnej, przemianach metabolicznych i procesach obronnych organizmu. Proteiny znajdują się w jedzeniu, ale mogą być też spożywane w odżywkach białkowych, jako proteiny w proszku. Sprawdź, gdzie występują proteiny, jaka zależność kryje się w zagadnieniu – proteiny a odchudzanie oraz dowiedz się, jakie są najlepsze źródła protein i jaka jest ich rola w diecie sportowca.
Czy regularne uprawianie joggingu wymaga zmiany diety? Tak. Nie musi być ona specjalnie rygorystyczna, ale lepiej jeśli znikną z niej śmieciowe produkty przetworzone, słodycze i produkty białe: sól, cukier, oczyszczona mąka, a na ich miejscu pojawią się warzywa, pełnoziarniste makarony i pieczywo, chude lekkostrawne mięso. Zobacz przykładowy jadłospis joggera opracowany przez fizjologa żywienia - Izę Czajkę.
Batony proteinowe reklamowane są jako produkty odchudzające i zwiększające masę mięśniową. Są wygodne w użyciu, szybko zaspokajają głód i dostarczają wysokiej jakości białka. Jednak w ich skład wchodzą cukry proste, tłuszcze nasycone oraz tłuszcze trans. Zatem czy można uznać, że batony proteinowe są zdrowe?
Superfoods to produkty o niezwykłych właściwościach odżywczych. Czym tak naprawdę są superfoody? Jakie korzyści niesie ich spożywanie? I czy włączenie ich do diety rzeczywiście może wpłynąć na formę sportowca? Oto charakterystyka superżywności, jej działanie na kondycję sportowców, a także przegląd produktów godnych uwagi.
Węglowodany są bardzo istotne w diecie każdego człowieka, a w szczególności osób aktywnych fizycznie. Stanowią podstawowe źródło energii, a zmagazynowane w wątrobie i w mięśniach jako glikogen, wpływają na wydolność podczas treningu. Różne rodzaje węglowodanów wywołują inną reakcję organizmu, dlatego istotny jest ich dobór w żywieniu okołotreningowym.
Wypróbuj przepisy na wegetariański obiad fitness. Proponowane dania obfitują w białko roślinne, węglowodany złożone i zdrowe tłuszcze - czyli składniki, których nie powinno zabraknąć w diecie każdej aktywnej osoby. Mają też dużo błonnika pochodzącego z warzyw i kasz. Przekonaj się, że bezmięsny obiad może być pełen smaku!
Domowy napój izotoniczny z powodzeniem zastąpi dostępne w sklepach i pełne sztucznych składników produkty o podobnym działaniu. Do przygotowania domowego izotoniku można wykorzystać wodę kokosową, klonową czy karczochową, które zawierają potrzebne sportowcom minerały, a przy tym są niskokaloryczne oraz pozbawione aromatów i barwników. Wypróbuj przepisy na smaczne izotoniki domowej roboty.
Koktajle białkowe są niezwykle cennym źródłem białka. Zapotrzebowanie na ten składnik jest zwiększone wśród osób intensywnie trenujących ze względu na nasilone procesy kataboliczne podczas długotrwałego wysiłku fizycznego. Kiedy najlepiej spożywać koktajle białkowe, przed czy po treningu?
Idzie lato. Ci, którzy trenują, zamiast batonika proteinowego mogą skusić się na... lody. Na rynku pojawiły się bowiem specjalne lodowe desery o wysokiej zawartości białka dla osób aktywnych i uprawiających sport.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020