Diety dla aktywnych

Poznaj przepisy na smaczne koktajle dla aktywnych, które dodadzą ci sił przed treningiem oraz uzupełnią zapasy energii po wysiłku. Przygotujesz je w zaledwie kilka minut z wykorzystaniem sezonowych owoców i warzyw. Sprawdź!
Dieta pływaka-amatora (basenowa) powinna przede wszystkim uzupełniać wysokie straty energetyczne powstałe w trakcie pływania. Najważniejsze jest to, aby przed i po treningu jeść dobrze zbilansowane, bogate w białko i węglowodany posiłki, które zapewnią mięśniom energię do pracy i zapobiegną katabolizmowi. W diecie pływaka równie istotne jest, aby na co dzień jeść dużo produktów o odczynie zasadowym oraz bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe.
Dieta maratończyka różni się od jadłospisów układanych sportowcom uprawiającym inne dziedziny. Zobacz, w jakie składniki odżywcze bogata powinna być dieta osoby biegającej na długich dystansach.
Zaleca się, aby osoby ćwiczące przyjmowały 1,2-1,8 g białka na kg masy ciała w zależności od uprawianej dyscypliny. Zwiększona ilość białka jest im niezbędna, gdyż aktywność wiąże się z przyspieszonym rozpadem białek podczas treningu i tuż po nim. Niezbędna jest także do regeneracji i wzrostu masy mięśniowej.
Dieta wegańska dla aktywnej osoby: uprawiającej sport, regularnie odwiedzającej siłownię, biegaczki powinna być bogata w białko i węglowodany. Zobacz przykładowy dzienny jadłospis dla aktywnej fizycznie weganki i wypróbuj przepisy na pyszne wegańskie potrawy.
Biegacz weganin, wegetarianin, lub po prostu - będący na diecie roślinnej, może osiągać równie dobre wyniki, jak ten, który nie rezygnuje z mięsa i produktów odzwierzęcych. Zbilansowana dieta roślinna opiera się na pięciu podstawowych grupach produktów, które są w stanie dostarczyć organizmowi wszystkich składników odżywczych (m.in. białka, żelaza) i siły do zwiększonego wysiłku fizycznego. Autorzy książki "Kuchnia dla biegaczy. Siła z roślin" - dwoje biegaczy i dietetyk podpowiadają, jak robić to zdrowo i pysznie.
Odpowiedni sposób odżywiania jest podstawą u osób trenujących bieganie. Co i jak jeść, aby osiągać satysfakcjonujące wyniki sportowe? Rozmowa z Justyną Mizerą, dietetykiem sportowym.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020