Zatrzymanie wody w organizmie: skuteczne sposoby na pozbycie się nadmiaru wody

2019-03-11 8:51 Aleksandra Urbaniak

Z dnia na dzień twoja waga wzrosła o dwa kilogramy, czujesz się zmęczona i opuchnięta, a wokół kostek utrzymują się obrzęki? To mogą być objawy zatrzymania wody w organizmie. Sprawdź, co je powoduje i jak pozbyć się nadmiaru płynów zalegających w tkankach.

Problem zatrzymywania wody w organizmie dotyczy szczególnie kobiet. Współczesny tryb życia u wielu z nas sprzyja powstawaniu tej dolegliwości. Są jednak sposoby, by pozbyć się nadmiaru płynów z organizmu, bez konieczności stosowania leków na odwodnienie. Na początek warto dowiedzieć się, co powoduje pojawianie się niechcianej opuchlizny i wyeliminować szkodliwe nawyki.

Co sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie?

1. Estrogeny

Zatrzymywanie wody w organizmie ma miejsce najczęściej przed miesiączką. Jest to naturalny proces spowodowany podniesieniem się poziomu estrogenów. Obrzęki mijają wraz z ustąpieniem objawów napięcia przedmiesiączkowego. Jednak w sytuacji, gdy stosujesz antykoncepcję hormonalną, poziom estrogenu jest stale wysoki, a to z kolei może powodować przewlekły stan gromadzenia się wody w organizmie.

2. Sól

Kolejną przyczyną trudności z pozbyciem się płynów z organizmu jest nadmierne spożycie soli. Obecny w jej składzie sód działa jak pompa - wysysa wodę z komórek i transportuje ją do przestrzeni międzykomórkowej, przez co tworzy się opuchlizna.

3. Picie małych ilości wody

Paradoksalnie, zatrzymywaniu wody w organizmie może sprzyjać... zbyt mała ilość wypijanej wody. Gdy mało pijesz, organizm dostaje sygnał, aby nie pozbywać się zgromadzonych płynów – w ten sposób broni się przed odwodnieniem. Wydalany z moczem sód pozostaje w organizmie, a to dodatkowo utrudnia odpływ wody z tkanek.

4. Brak ruchu

Siedzący tryb życia i mała aktywność fizyczna sprawia, że krew wolniej krąży. Słabe krążenie powoduje zastój płynów w tkankach i doprowadza do powstawania obrzęków nóg.

Sposoby na pozbycie się nadmiaru wody z organizmu

Jak skutecznie pozbyć się zalegających w organizmie płynów? Oto kilka prostych rad, dzięki którym unikniesz powstawania obrzęków i poczujesz się lżej.

1. Zmień dietę

Chodzi nie tylko o mniejsze spożycie soli, ale także unikanie produktów, które zawierają jej nadmiar. Dotyczy to w szczególności żywności wysoko przetworzonej, takiej jak chipsy, konserwy, marynaty, gotowe dania i sosy, zupki w proszku, fastfood. Ogranicz tłuste mięsa (przede wszystkim słone szynki) i ser żółty. Zamiast solą, doprawiaj dania ziołami.

Jedz świeże warzywa i owoce – zawierają duże ilości potasu, który niweluje szkodliwe działanie sodu. Znajdziesz go przede wszystkim w warzywach strączkowych: fasoli, grochu, soi, soczewicy. Możesz również sięgnąć po konkretne produkty o działaniu moczopędnym. Do takich należą między innymi:

Przeczytaj także: Przepisy na wegańskie koktajle fitness

    2. Pij więcej wody

    Ważne jest nie tylko to, ile wody dostarczasz swojemu organizmowi, ale też sposób, w jaki to robisz. Powinnaś przyjmować około 2 litrów płynów na dobę. Najlepiej sięgaj po wodę mineralną o małej zawartości sodu. Pij ją powoli, małymi łykami i w małych odstępach czasu – dasz tym samym sygnał organizmowi, że nie musi zbierać wody na zapas.

    Jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu? Skuteczne sposoby na zatrzymanie wody w organizmie
    Autor: thinkstockphotos.com Jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu? Skuteczne sposoby na zatrzymanie wody w organizmie

    Dobre efekty daje picie herbatek ziołowych. Pamiętaj jedynie, by robić to regularnie, bo jednorazowe wypicie naparu nie przyniesie oczekiwanych skutków. Przy problemach z gromadzeniem się wody w organizmie polecane są szczególnie mniszek, krwawnik, koper włoski, pokrzywa, brzoza, skrzyp, czarny bez.

    3. Więcej się ruszaj

    Nie ma lepszej recepty na poprawę krążenia niż aktywność fizyczna. Codziennie przeznaczaj minimum pół godziny na ruch – nie muszą to być specjalne ćwiczenia, wystarczy dłuższy spacer. Podczas pracy przy biurku rób sobie częste przerwy na rozprostowanie nóg. Zrezygnuj z samochodu na rzecz komunikacji miejskiej, używaj schodów zamiast windy. Pomyśl o zapisaniu się na zajęcia fitness lub basen.

    Przeczytaj także:

    Jakie zajęcia fitness wybrać?
    Pływanie – wpływ na zdrowie, mięśnie i odchudzanie. Zalety, style i nauka pływania

    4. Skorzystaj z profesjonalnych zabiegów

    W pozbyciu się nadmiaru wody z organizmu może pomóc drenaż limfatyczny. Zabieg polepsza krążenie krwi i limfy, usuwa też z organizmu zbędne produkty przemiany materii. Jest stosowany przede wszystkim przy problemach z cellulitem, żylakami, przy zespole ciężkich nóg i w celu szybszej regeneracji organizmu po urazach, operacjach itd. Taki masaż wymaga jednak wcześniejszej konsultacji medycznej z uwagi na dużą liczbę przeciwwskazań do zabiegu.

    Gdy nadmiar wody utrzymuje się zbyt długo

    Jeśli zastosowanie wymienionych sposobów nie przynosi rezultatów, a obrzęki są uporczywe i długo się utrzymują, może być to sygnał, że z organizmem dzieje się coś złego. Wówczas należy niezwłocznie udać się do lekarza i powiadomić go o problemie.

    Ważne

    Uważaj na reklamowane środki na odwodnienie. Lepiej nie sięgać po farmaceutyki na własną rękę, bez konsultacji lekarskiej. Leki mogą jedynie maskować problem, którego przyczyna może tkwić dużo głębiej i poważnie zagrażać twojemu zdrowiu.

    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

    NOWY NUMER

    W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

    Dowiedz się więcej
    Miesięcznik Zdrowie 11/2019
    KOMENTARZE
    Anna
    |

    Wiedza dla mnie bardzo pożyteczna, zrobiłam sobie notatki i będę korzystać.

    Lila
    |

    Dokładnie mam to samo...

    Barbara
    |

    Artykuł wyjaśnia wiele. Mój przypadek opuchniętych górnych powiek po nocy męczy mnie od bardzo dawna ( ok 20 lat). Swego czasu wykonałam wszystkie badania lekarskie, tarczycowe, nerki, okulistyczne itd. straciłam 700 zł, żeby usłyszeć od lekarza "taka pani uroda". Dziękuję, ale nie godzę się z tym. Odżywiam sie naprawdę prawidłowo, piję nie mniej, jak 1,5 l wody dziennie, najczęściej jednak 2,5 l. Rzadko spożywam mięso, jem warzywa i owoce. Mam siedzącą pracę, to fakt, ale po pracy wsiadam na rower, chodze z kijami. Czy może mi ktoś poradzić od siebie, ze swojego doświadczenia ? Będę niezmiernie wdzięczna, pozdrawiam serdecznie

    Anna
    |

    jaką diete pani zastosowała?

    Aniela
    |

    Bardzo przydatny artykuł! :) mi dokuczały obrzęki nóg i nie wyglądało to dobrze. Wstydziłam się nosić krótkie spodenki latem, o pokazaniu się od pasa w dół na plaży nie było mowy. Teraz jest już znacznie lepiej odkąd zmieniłam dietę Na zadowalające mnie efekty jeszcze pewnie trochę poczekam, ale już widzę różnicę która cieszy bardziej niż kiedyś :)