Zdrowsze zamienniki cukru: czym zastąpić cukier?

2021-09-14 10:01

O tym, że każdy cukier szkodzi, nie trzeba nikogo przekonywać. Sztuczne słodziki są znacznie słodsze od cukru i nie zawierają kalorii, ale to jednak wyrób chemiczny. Lepsze są naturalne substancje słodzące. Uwaga! Z żadną z nich nie wolno przesadzać.

Niższa kaloryczność to nie jedyna ich zaleta. Są w nich też witaminy i mikroelementy.

Syrop z agawy (310 kcal)

Jest słodszy od cukru, ma od niego znacznie niższy indeks glikemiczny. Jego największym skarbem, obok witamin i mikroelementów, jest inulina – naturalny prebiotyk. Nadaje się też do wypieków.

Miód (324 kcal)

Wprawdzie jest kaloryczny (choć cukier ma 400 kcal), lecz zawiera witaminy i mikroelementy. Działa przeciwzapalnie i bakteriobójczo, ale w wysokiej temperaturze traci swe walory prozdrowotne.

Melasa (290 kcal)

Powstaje w czasie produkcji cukru z buraków lub trzciny cukrowej, a także karobu, czyli mączki z chleba świętojańskiego. Nadaje się do wypieków. Ten ciemny gęsty syrop zawiera:

Sprawdź, jak groźny dla dzieci jest cukier

Syrop klonowy (260 kcal)

Pozyskiwany jest z soku z pewnych odmian klonów rosnących w Ameryce Północnej, a zawiera witaminy z grupy B, przeciwutleniacze, wapń, potas, magnez, mangan i fosfor. Najczęściej stosowany jako polewa (do naleśników, deserów).

Stewia (371 kcal)

To roślina pochodząca z Ameryki Południowej, 160-200 razy słodsza od cukru. Używa się jej w mikroskopijnych ilościach, więc kaloryczność porcji jest nikła, zawiera witaminę C, kwas foliowy, wapń, potas, magnez. Jest polecana dla cukrzyków.

Ksylitol (240 kcal)

Cukier brzozowy jest polecany dla cukrzyków, bo ma indeks glikemiczny 10 razy mniejszy niż cukier. Trzeba go wprowadzać stopniowo, bo może wywoływać biegunkę i nie przekraczać 10 łyżeczek dziennie. Ma właściwości bakteriobójcze.

Sprawdź, różne rodzaje substancji słodzących

Cukier kokosowy (378 kcal)

Powstaje z pąków palm kokosowych. Ma dwukrotnie niższy indeks glikemiczny niż cukier, ale podobną kaloryczność. Zawiera potas, żelazo, magnez i cynk, witaminy C i z grupy B. Nadaje się do wypieków.

Syrop daktylowy (270 kcal)

Powstaje ze skoncentrowanego soku z daktyli. Jest bogaty w witaminy A, C i z grupy B oraz potas, żelazo, magnez i fosfor. Zapobiega miażdżycy i obniża poziom cholesterolu.

miesięcznik Zdrowie

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.