Spływ kajakowy: jak się przygotować i co ze sobą zabrać?

2015-07-21 9:50 Katarzyna Banda

Kajak jest dla każdego - to sprzęt stosunkowo tani, łatwy do przewożenia, lekki. A pływanie nim daje poczucie wolności. Jeśli chcesz aktywnie spędzić wakacje, przeczytaj ten tekst, wypożycz kajak i wybierz się na spływ kajakowy. Sprawdź, jak przygotować się do spływu kajakowego.

Kajakarstwo może uprawiać każdy. Jeśli jednak nie umiesz pływać, lepiej nie ryzykuj - mimo że przy wypożyczaniu kajaka nie trzeba okazywać karty pływackiej. Nie wynajmuje się zaś sprzętu osobom przeziębionym, więc gdy chcesz wiosłować, musisz być zdrowy.

Ten sport, wbrew pozorom, nie wymaga dużej siły fizycznej. Po prostu trzeba się nauczyć efektywnego wiosłowania. Przed zejściem na wodę wypożyczający przestrzegają przed niespodziankami, jakie można spotkać na trasie. Od dobrej kondycji ważniejsze jest racjonalne myślenie: choćby wytyczenie trasy dopasowanej do własnych umiejętności.

Niektórych sytuacji nie da się przewidzieć. Na wodzie możesz napotkać przeszkody: zwalone drzewa, inne jednostki pływające (statki turystyczne, motorówki, skutery wodne), wodorosty, w które zaplątują się wiosła. Z tego względu najlepiej, by załoga kajaka była mieszana: mężczyzna i kobieta. Panowie zwykle są bardziej wytrzymali na trudy.

Jak przygotować się do spływu kajakowego:

Radzi Alicja Stolarczyk z Warszawy, kajakarka wyczynowa, mistrzyni Polski w canoe polo (gra w piłkę na kajakach).

  • Zadbaj o kondycję. Siłownia nie jest potrzebna, ale radzę podnoszenie lekkich ciężarków lub ćwiczenia ogólnorozwojowe (np. przez tydzień).
  • Jeśli będziesz pływać pierwszy raz, naucz się wiosłować na sucho, w domu. Pracuj całym ciałem, a nie tylko rękami!
  • Przed zejściem na wodę sprawdź stan techniczny kajaka.
  • Wszystkie swoje rzeczy załaduj w worek foliowy. Nie trzymaj luzem telefonu komórkowego, portfela ani aparatu fotograficznego. W razie wywrotki możesz stracić wszystko.
  • Pod burtę schowaj kilka pustych butelek plastikowych - ochronią łódkę przed zatopieniem.
  • Zrób rozgrzewkę przed każdym wypłynięciem.
  • Prawdziwy obiad zjesz na lądzie. W trasie pij wodę, jedz batoniki, czekoladę, banany. Żadnych kanapek i termosów z gorącą herbatą!
  • Jeśli płyniesz w duecie, wiosłujcie rytmicznie, w równym tempie, inaczej będziecie się hamować lub nawet zderzać wiosłami.
  • Nie wygłupiaj się na wodzie, nie wstawaj, nie kołysz. To niebezpieczne! Możesz przewrócić kajak, zgubić bagaż, a nawet się utopić.
  • Omijaj przeszkody na wodzie: powalone drzewa, wodorosty.
  • Obserwuj niebo. Jeśli zbliża się burza, natychmiast kieruj się do brzegu. Na przykład wiosła z włókna węglowego ściągają pioruny.
  • Osłaniaj głowę, używaj kremów lub emulsji z filtrami UVA i UVB, chroń oczy okularami przeciwsłonecznymi.
  • W razie wywrotki nie panikuj. Trzymaj się kajaka, pozbieraj rzeczy. Nie puszczaj wiosła! Jeśli je stracisz, nie dasz rady dotrzeć do brzegu.

Co ćwiczyć przed spływem kajakowym?

Przynajmniej tydzień przed planowanym spływem kajakowym zacznij przygotowania sportowe. Najlepsze będą ćwiczenia ogólnorozwojowe, np. pływanie oraz wzmacniające i rozciągające. Popracuj też nad siłą ramion i pleców. Wbrew pozorom w czasie wiosłowania pracują nie tylko górne, ale i dolne partie ciała. Przygotuj więc do wysiłku także mięśnie nóg (najsilniej będzie pracować mięsień czworogłowy) jeżdżąc na rowerze lub biegając. Pamiętaj, że trening powinien być delikatny i nieobciążający dla organizmu.

Zrób to koniecznie

Korzyści z kajakarstwa:

  • Zachowasz ładną sylwetkę - podczas wiosłowania pracują nie tylko barki (mięśnie trójgłowe ramion), ale i nogi (musisz się nimi odpychać i wprawiasz w ruch mięśnie czworogłowe ud).
  • Odpoczniesz, zrelaksujesz się, nabierzesz dystansu do swoich problemów.
  • Opalisz się.
  • Nie wydasz zbyt wiele pieniędzy (25 złotych na jeden dzień pływania).
  • Zwiększysz pojemność płuc.
  • Poprawisz przemianę materii.
miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
Alicja23
|

Ja niedawno byłam na spływie kajakowym w Poznaniu. Płynęliśmy Kanałem Mosińskim aż do Warty. Cudowne przeżycie, a widoki jakie daje park narodowy obok są po prostu cudowne!! Każdemu polecam chociaż raz popłynąć sobie kajakiem na taką wycieczkę. Ja byłam z firma kajakirogalinek i polecam ciepło ich <3

Natalia
|

Uwielbiam jeździć na kajaki.
Zawsze głównie dbam o to by być dobrze ubrana i bym była przygotowan na każdą okoliczność.

Turystyka Wodniak zawsze zapewnia mi moc atrakcji.

Olafasola
|

Ulek - jest takie jedzenie teraz jak biorą na wyprawy tz back packersi, czyli zdrowe, ale mega szybkie do przygotowania. Sprawdź sobie na http://jemy.biz/ - to wygląda tak, że masz cały obiad w formie zapakowanej torebki (nie mylić z chińskimi zupkami!) i wrzucasz na 3-5 minut do garnka, podgrzewasz i obiad gotowy. Pełnowartościówka, polecam sprawdzić. Wędkarze też to chętnie biorą

Ewka
|

Odkąd dwa lata temu dałam się namówić na mój pierwszy spływ nie wyobrażam sobie jak mogłam nie robić tego nigdy wcześniej. W tym roku wybraliśmy się na spływ Drawą. Jest tam bardzo fajna wypożyczalnia, mrówka, można spokojnie rezerwować przez Internet i nie ma żadnych problemów. To ważne, bo kiedyś pojechaliśmy na spływ i okazało się, że nastąpił jakiś błąd i nasza rezerwacja nie została zrealizowana. Nad Drawę i do Mrówki na pewno wrócimy!

ulek
|

A jakieś sprawdzone jedzenie na szybko do przygotowania na spływie? Bez wydziwiania

Martyna26
|

Dla osób, które chcą podziwiać piękne widoki, a przy tym świetnie się bawić polecam rzeki takie jak: Brda, Wda, czy Krutynia. Zdaje się 4 lata temu byłam na spływie kajakowym z koleżankami w tych okolicach, super sprawa!!!!!! Korzystaliśmy z usług lokalnej firmy, ceny dobre, jakość usług, jak kogoś interesuje, to podaję ich stronę www http://www.splywy.pl myśmy nie miały zastrzeżeń, także uważam, że każdy powinien znaleźć na takiej wyprawie coś dla siebie :)

Martyna26

Jadwiga
|

Faktem jest, że kajak to wspaniały i relaksujący sport,lecz czytając tekst Katarzyny Bandy , to bardziej zniechęca swoimi przestrogami, a nie zachęca do aktywnego wypoczynku w kajaku, a naprawę warto pływać!.Polecam na początek Biebrzę.