Stand up paddle (SUP), czyli wiosłowanie na stojąco

2018-06-22 15:08

Stand up paddle (SUP) to dyscyplina, która powstała na Hawajach i polega na pływaniu na desce surfingowej stojąc. Do tego, aby uprawiać stand up paddle, potrzebujemy jedynie dwóch sprzętów – deski i wiosła. Technika SUP wymaga utrzymania świetnego balansu ciała w pozycji stojącej i jednoczesnego operowania wiosłem. Sprawdź, jak uprawiać stand up paddle i co zyskasz dzięki takiemu rodzajowi treningu.

Spis treści:

  1. Stand ud paddle (SUP) - trening przygotowujący
  2. Stand ud paddle (SUP) - technika
  3. Stand ud paddle (SUP) - jaką deskę wybrać?
  4. Stand ud paddle (SUP) - zalety i efekty

Stand up paddle (SUP) to technika pływania na desce surfingowej polegająca na wiosłowaniu stojąc. Wydaje się to łatwe, ale tak naprawdę opanowanie techniki stand up paddle może stanowić nie lada wyzwanie! Trzeba mieć silne mięśnie stabilizujące niemal całego ciała, dobrą koordynację ruchową i wyczucie równowagi, by wiosłować miarowo i nie dać się przewrócić falom. Dlatego na początku poleca się trening na stosunkowo płaskiej i spokojnej powierzchni, np. pływanie po jeziorze lub rzece.

Na szczęście do stand up paddling można przygotować się nawet na sali treningowej! Sprawdź trening przygotowujący do SUP i ćwiczenia pomocnicze w jego wykonywaniu.

Stand up paddle (SUP) - trening przygotowujący

Trening przygotowujący do stand up paddle opiera się przede wszystkim na ćwiczeniu równowagi ciała. Na początku można ten balans ćwiczyć „na sucho”, np. na piłce bosu. Zaleca się także ćwiczenia na równoważni lub nawet – spacer po linie! Jednak ostatnia wersja jest dla naprawdę odważnych.

Czytaj też: 6 ćwiczeń na równowagę

Aby zacząć ćwiczyć stand up paddle, mięśnie można wzmocnić także podczas zwykłych ćwiczeń na siłowni. Za dobrą równowagę naszego ciała odpowiadają przede wszystkim mięśnie głębokie brzucha oraz mięśnie pośladkowe i mięśnie ud. Szczególnie istotne będą mięśnie pośladkowe średnie i małe, ponieważ to one stabilizują dolne kończyny. Wzmocnienie tych partii pomoże ci w nauczeniu się poprawnej techniki SUP.

Stand up paddle (SUP) - technika

Stand up paddle łączy w sobie pływanie na desce i pływanie w kajaku, więc u adepta tej dyscypliny liczą się silne ręce do wiosłowania i dobry balans ciała. Kiedy już wstępnie nauczymy się techniki, możemy wypłynąć na wodę. Na początku poleca się pływanie tam, gdzie nie ma dużych fal i silnego nurtu. Wówczas stand up paddle staje się naprawdę przyjemną dyscypliną sportu.

Pozycja stand up paddle wymaga od nas lekkiego pochylenia tułowia. Stopy powinny stać równolegle, aby nie przewrócić się na wypadek przekładania wiosła z lewej strony na prawą. To pomaga nam kierować deską surfingową. W praktyce technika SUP jest dość wymagająca, dlatego najlepiej w celu nauki wziąć lekcję u profesjonalnego instruktora.

Sytuacja nieco komplikuje się, kiedy pływamy po akwenie z silnymi falami. Fale potrafią być naprawdę dużym utrudnieniem, a upadek do wody może być bardzo bolesny.

Trening SUP daje dużą dawkę adrenaliny i polecany jest dla osób, które lubią wyzwania. SUP uprawiany na morzu lub oceanie pozwala na łapanie znacznie większych fal (i z większą ich częstotliwością) niż normalne pływanie na desce.

To ci się przyda

Stand up paddle (SUP) - jaką deskę wybrać?

Deska do SUP powinna być bardzo masywna. Należy wybierać te dużych rozmiarów i naprawdę grube, aby sprzęt był stabilny i nie łatwo poddawał się falom na wodzie. Jako że stand up paddle to połączenie longboarda (długiej deski surfingowej) i kajaku, trzeba wybierać wyporne deski do pływania na wodzie.

Obecnie najpopularniejszymi producentami desek do stand up paddle są Jimmy Lewis, Starboard, Naish i Mistral.

Stand up paddle (SUP) - zalety i efekty

Trenowanie stand up paddle ma pozytywny wpływ na zdrowie i wygląd sylwetki. Oto jego najważniejsze zalety:

  1. SUP trenuje się tylko na świeżym powietrzu, więc jest to świetna alternatywna dla nużących treningów w zamkniętych pomieszczeniach. Stand up paddle można uprawiać o każdej porze roku, ponieważ w przeciwieństwie do innych rodzajów surfingu, nie potrzebujemy dużych fal. SUP będzie nas cieszył także przy niewielkich falach.
  2. Stand up paddle rewelacyjnie rozwija mięśnie oraz spala tkankę tłuszczową. Jest to trening aerobowy, połączony z treningiem siłowym. Podczas jego wykonywania pracuje całe ciało! Zaangażowane są zarówno mięśnie górnej części ciała, jak i dolnej.
  3. Mięśnie podczas uprawiania stand ud paddle pracują zarówno izometrycznie (w stałym napięciu, np. mięśnie nóg), jak i koncentrycznie (w zmiennym napięciu, np. mięśnie rąk i pleców). Bardzo silnie angażowane są także stabilizatory naszego ciała, przede wszystkim mięśnie brzucha, które tworzą gorset naszej sylwetki.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.