8 rad, co spakować do torby na fitness

2017-08-08 12:33 Aleksandra Urbaniak

Zanim wybierzesz się pierwszy raz na fitness lub na siłownię, koniecznie sprawdź, co spakować do swojej torby. Wygodny strój, woda i ręcznik to absolutne minimum. Do tego zestawu warto dodać kilka akcesoriów, które zwiększą komfort treningu, m.in. przybory do włosów, kosmetyki, odtwarzacz mp3. Zobacz listę 8 niezbędników, które powinny znaleźć się w twojej torbie na fitness.

Co zabrać ze sobą na fitness? To zależy od rodzaju zajęć, na które chodzisz i od twojego podejścia do treningu. Minimalistom wystarczy przewiewna koszulka, spodnie, buty i coś do picia. Taki zestaw nie zagwarantuje jednak, że podczas zajęć oraz po ich zakończeniu będziesz czuć się komfortowo. Dlatego podstawą twojego wyposażenia powinna być dobrej jakości sportowa torba, która oprócz stroju pomieści też kosmetyki, jedzenie i mniejsze akcesoria. Ważne, aby miała co najmniej 3 oddzielne kieszenie i była uszyta z wytrzymałych, ale przewiewnych materiałów, które nie zatrzymują brzydkiego zapachu.

Masz już odpowiednią torbę? Zobacz, co do niej spakować, aby ćwiczyć wygodnie i higienicznie.

Posłuchaj o tym co spakować do torby na fitness. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.

1. Odpowiedni strój

Osoby początkujące nie muszą zaopatrywać się w drogie, markowe dresy i odzież techniczną - wystarczy, aby strój był lekki, przewiewny i nie krępował ruchów. Oczywiście możesz zainwestować w bardziej profesjonalny ubiór, ale tylko wtedy gdy masz pewność, że zajęcia ci się nie znudzą i będziesz w nich uczestniczyć regularnie przez kilka miesięcy. W innym wypadku kupowanie drogiej, zaawansowanej technologicznie odzieży mija się z celem.

Kompletny strój na fitness powinien zawierać:

  • wygodną bieliznę – szczególnie kobiety z dużym biustem powinny zainwestować w stanik sportowy, który utrzymuje piersi na swoim miejscu, idealnie dopasowuje się do ciała i nie powoduje ucisków;
  • koszulkę lub elastyczny top – na początek może być bawełniany;
  • spodnie fitnessowe – długość oraz fason (przylegające lub luźne) zależą od indywidualnych upodobań, jednak warto pamiętać, że spodnie z rozszerzanym dołem nie nadają się do szybkich, dynamicznych treningów – łatwo zaplątać się w nogawkę i się przewrócić;
  • buty – muszą to być dobrej jakości adidasy, a nie buty, w których chodzisz na co dzień. Na obuwiu sportowym zdecydowanie nie powinno się oszczędzać, bo ćwiczenie w zwykłych tenisówkach czy trampkach jest niebezpieczne.

Czytaj też: Buty do fitnessu – jak wybrać dobre buty na fitness?

2. Woda mineralna

W torbie powinna znaleźć się też obowiązkowo duża butelka wody mineralnej. Unikaj wody źródlanej, która zawiera bardzo mało mikroelementów. Picie jej podczas treningu ugasi pragnienie, ale nie uzupełni brakujących składników takich jak magnez i sód – to właśnie one w największym stopniu uciekają z organizmu w trakcie dużego wysiłku (wydalane są wraz z potem).

Alternatywą dla wody mogą być napoje izotoniczne dla sportowców, trzeba jednak pamiętać, że często zawierają dużą ilość cukru, konserwanty, sztuczne aromaty i barwniki.

3. Ręcznik i klapki

Wybierając się na trening warto mieć przynajmniej jeden mały ręcznik do wycierania potu podczas ćwiczeń. Jeśli po zajęciach planujesz skorzystać z prysznica, weź drugi, większy ręcznik oraz klapki dla zachowania higieny. Mycie się na bosaka pod natryskiem, z którego codziennie korzysta wiele osób zwiększa ryzyko zachorowania na grzybicę stóp.

4. Akcesoria do ćwiczeń

Jeśli zamierzasz trenować z ciężarami, na pewno przydadzą ci się specjalne rękawiczki antypoślizgowe. Zapewniają pewniejszy chwyt i zapobiegają otarciom. Warto wziąć ze sobą też frotki na nadgarstki, dzięki którym jednym ruchem wytrzesz pot z czoła.

Osoby odchudzające się powinny pamiętać o zabraniu na trening pulsometru. Umożliwia on stałą kontrolę tętna, które w przypadku osób chcących schudnąć powinno wynosić ok. 60-70% tętna maksymalnego. Oprócz tego urządzenie posiada inne przydatne funkcje, np. pomiar spalonych kalorii.

Czytaj też: Przegląd urządzeń do pomiaru aktywności fizycznej

5. Energetyczna przekąska

Zaraz po treningu organizm wykazuje zwiększone zapotrzebowanie na składniki odżywcze (jest to tak zwane okno anaboliczne). Trzeba uzupełnić je jak najszybciej, aby ułatwić mięśniom regenerację i zapobiec zmęczeniu. Dlatego wybierając się na fitness spakuj do torby energetyczną przekąskę bogatą w węglowodany proste i złożone. Nie powinny to być jednak gotowe słodycze ze sklepu – co prawda zawierają potrzebne węglowodany, ale przy tym bogate są w szkodliwe tłuszcze trans i praktycznie nie dostarczają organizmowi żadnych witamin. Lepiej dzień wcześniej przygotować domowe batoniki musli z dużą ilością orzechów, pestek, suszonych owoców. Dodają energii, zawierają witaminy, minerały, zdrowe tłuszcze i błonnik.

6. Kosmetyki

Jeśli nie lubisz zwlekać z kąpielą do powrotu do domu i myjesz się od zaraz po zakończonym wysiłku, pamiętaj, aby wziąć ze sobą żel pod prysznic i ewentualnie gąbkę. Skóra po myciu jest zwykle trochę wysuszona i ściągnięta, więc przyda się też balsam, który ją nawilży.

Jeśli nie masz czasu na prysznic od razu po treningu, zaopatrz się w mokre chusteczki – szybko wytrzesz nimi pot i odświeżysz się. Do tego koniecznie weź ze sobą dezodorant i ewentualnie puder w kompakcie lub bibułki matujące, aby zmatowić świecącą się cerę.

7. Przybory do włosów

Każda kobieta, która przynajmniej raz zapomniała choćby kilku wsuwek na trening wie, jak irytujące jest ćwiczenie z potarganą fryzurą. Dlatego lepiej zawczasu spakować do torby wszelkie drobne przybory do włosów typu gumki, spinki, opaski i cały czas trzymać je w jednej kieszonce, aby się nie pogubiły. Oprócz tego niezbędny jest grzebień lub szczotka do uczesania się przed wyjściem i ewentualnie suszarka do osuszenia włosów po kąpieli.

Czytaj też: Modne i wygodne fryzury na trening. Jak czesać się na siłownię?

8. Odtwarzacz muzyki

Ostatnie akcesorium, które warto mieć przy sobie w czasie treningu to odtwarzacz mp3. Trenowanie z muzyką zwiększa motywację do ćwiczeń i sprawia, że wysiłek wydaje się łatwiejszy. Nic więc dziwnego, że wiele osób nie wyobraża sobie treningu bez swoich ulubionych piosenek. Ostatnio coraz popularniejsze stają się odtwarzacze przeznaczone specjalnie dla sportowców. Można za pomocą klipsa przypiąć je do każdego elementu ubrania, ponadto są lżejsze i wodoodporne. Niektóre nie posiadają przewodów słuchawkowych, co eliminuje problem plątania się kabli.

Czytaj też: Muzyka do treningu - 15 piosenek, które dodadzą ci energii i zmotywują do ćwiczeń

To ci się przyda

Aby po spakowaniu wszystkich rzeczy torba nie była zbyt ciężka, zabieraj ze sobą akcesoria w wersji mini. W drogeriach kupisz żele pod prysznic, balsamy i dezodoranty w małych buteleczkach. Ewentualnie możesz sama przelać je do oddzielnych pojemniczków. Szczotki i suszarki również dostępne są w mniejszych, podróżnych wersjach.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
Kasia29
|

Dzięki za rady! Za kilka dni rozpoczynam swoją przygodę z siłownią. Zaopatrzyłam się w sportowy strój, top i legginsy, teraz czytam co jeszcze się przyda :)

Klima
|

Ja po siłowni mam tak, że jestem bardzo głodna, a ważne żeby nie napchać się syfem, bo wtedy efekty będą marne. Nie zawsze mam czas przygotować sobie zbilansowany posiłek do zjedzenia po treningu, więc lubię skorzystać z tego co ma do zaoferowania siłownia, bo w lodówkach często można znaleźć coś wartościowego.