Airbike – rower powietrzny. Jak wygląda trening?

Airbike to inaczej rower powietrzny - jedyny w swoim rodzaju rower, którego siłą napędową jest powietrze. Trening za pomocą airbike'a to nie tylko wyczerpujący wysiłek interwałowy, ale też sposób na utrzymanie kondycji fizycznej i sprawności ruchowej. Dowiedz się więcej o airbike'u i poznaj charakterystykę assault airbike – prekursora tej maszyny.

Spis treści

  1. Airbike - co to jest?
  2. Airbike - jak działa?
  3. Assault airbike - początki airbike'a
  4. Airbike – jak wygląda trening
  5. Airbike - zalety

Właśnie wróciłeś z siłowni i zastanawiasz się, co robił tam rower stacjonarny z wentylatorem zamiast kół i uchwytami na ręce prosto z orbitreka? To właśnie jest airbike! Nowatorski rower powietrzny, który ma szerokie zastosowanie w niemal każdym rodzaju treningu. Airbike wykorzystywany jest głównie w crossficie i można go znaleźć obecnie w większości boksów crossfitów.

W Polsce zyskuje na popularności głównie za sprawą marki Assault Airbike, która znacznie przyczyniła się do rozpowszechnienia tej maszyny na sale fitness całego świata. Trening na airbike to wspaniała zabawa, porządny wycisk fizyczny i doskonałe wyzwanie treningowe. Poznaj ten ciekawy sprzęt lepiej!

Airbike - co to jest?

Airbike to innymi słowy rower powietrzny, który jest połączeniem trzech maszyn – wioślarza, orbitreka i roweru stacjonarnego. Ruch odbywa się to za pomocą rąk i nóg, które są siłą napędową wentylatora. Airbike wykorzystywany jest do treningu w crossficie, podczas igrzysk crossfitowych lub do codziennej aktywności fizycznej w celu poprawy wydolności, utraty kilogramów czy powrotu do zdrowia po kontuzji i rekonwalescencji.

Airbike - jak działa?

Budowa airbike jest dość prosta, a całe urządzenie jest hybrydą rowerka stacjonarnego, orbitreka i ergometru wioślarskiego, tzw. wioślarza. Airbike składa się głównie z czterech części – cyrkulatora powietrza, tradycyjnego siodełka rowerowego, pedałów i uchwytów na ręce.

Siodełko jest regulowane i dostosowywane do wzrostu ćwiczącego. Opór, który pokonuje się podczas jazdy to nic innego jak zwykły opór powietrzny. Airbike wyposażony jest także w komputer z wyświetlaczem, na którym pokazywane są parametry treningowe.

Podstawowy mechanizm airbike'a opiera się na tym, że im szybciej kręcimy pedałami, tym większy opór stawia nam rower. W zależności od modelu, na jaki się zdecydujemy, rower powietrzny będzie miał albo łańcuch albo pasek. W tańszych wersjach zazwyczaj spotkamy się z paskiem, a rowery te pozwalają na mniejszą pracę kończyn dolnych, nawet podczas przyspieszania.

Podstawowa zasada jest taka: im większy wentylator, tym większy opór będzie stawiał airbike, a to z kolei daje nam lepsze bodźce treningowe. Użytkownicy mogą ustawiać parametry w takich zmiennych jak: czas, odległość, wydajność kaloryczna, wydajność energetyczna, interwał 2:1, interwały 1:2 oraz Tabata.

Kolejna zasada działania airbike jest taka: im większy wentylator, tym większy opór będzie stawiał sprzęt.

W momencie przyspieszania wentylator działa na większych obrotach, a to powoduje także zwiększony szum powietrza. Mechanizm roweru powietrznego opiera się na podstawowych prawach fizyki i nie możemy go w żaden sposób regulować. To, jak dużą pracę będą wykonywały nasze mięśnie, zależy jedynie od prędkości, którą będziemy osiągać.

Assault airbike - początki airbike'a

Historia powstania roweru powietrznego sięga już lat 80., kiedy to zaczęły powstawać pierwsze prototypy dzisiejszego airbike’a. Pierwszymi rowerami powietrznymi były Assault Airbike. W Stanach Zjednoczonych rowery powietrzne zaczęły trafiać do klubów fitness i na siłownię, ale później zostały wyparte przez inne sprzęty treningowe. W XXI wieku federacja Crossfit wskrzesiła ten sprzęt, który od kilku lat zyskuje na popularności.

Maszyna Assault Airbike ponownie trafiła na rynek pod koniec 2014 roku. Assault Airbike to w dalszym ciągu najbardziej znana i najczęściej wybierana marka spośród rowerów powietrznych, jednak na rynku dostępne są też inne rodzaje tej maszyny, np. XEBEX Airbike, Raze i NPG Airbike.

Airbike – jak wygląda trening

Większość modeli airbike zazwyczaj posiada możliwość wyboru ośmiu rodzajów treningu interwałowego. Każdy z treningów jest rozpisany na konsoli, a wśród nich możemy znaleźć różne wyzwania wytrzymałościowe od dłuższych interwałów po trening tabaty czy kilkuminutowy trening HIIT, który możemy samodzielnie skomponować.

Podczas interwałów z zasady spalamy bardzo dużo kalorii, ale airbike jest w tej dziedzinie nieoceniony.

Ten niepozorny sprzęt potrafi dać nieźle w kość! W trakcie przyspieszonego ruchu, który trwa 20 sekund, możemy spalić nawet 17 kalorii! To bardzo dużo, zważywszy na fakt, że trening na airbike trwa jedynie od kilku do kilkunastu minut i zazwyczaj podzielony jest na 8 sekwencji.

Airbike z powodzeniem może być polecony każdemu, kto tylko chce spróbować swoich sił na rowerze powietrznym. Nadaje się zarówno dla osób początkujących, osób w starszym wieku, czy doświadczonych sportowców. Na rowerze powietrznym można wykonywać zarówno trening interwałowy jak i trening cardio, a wszystko zależy jedynie od naszej woli.

Wady airbike
  1. Trzeba regularnie dbać o łańcuch – jest to czynność, która musi być wykonywana systematycznie, żeby zapobiec zużywaniu się sprzętu. Co więcej, trzeba też dbać o prawidłowe naciąganie łańcucha, jeśli będzie zbyt luźny może wkręcić się nam w łopatkę roweru i przerwać.
  2. Wadą może być też dość wysoka cena – co prawda najtańsze rowery powietrzne możemy kupić już od 700 złotych, ale za dobrej jakości airbike trzeba zapłacić od 3 000 tysięcy do nawet 4 500 tysiąca złotych.

Airbike - zalety

Do jego podstawowych zalet należą:

  1. Dowolność w treningu poszczególnych partii – na rowerze powietrznym można ćwiczyć samymi rękoma i oprzeć nogi na metalowych wypustkach, trenować jedynie nogi lub ćwiczyć jednocześnie całe ciało. To powoduje, że zyskujemy dużą dowolność treningową, a airbike będzie nadawał się dla osób z różnymi predyspozycjami treningowymi.
  2. Doskonale nadaje się do treningu interwałowego – airbike jest stworzony z myślą o interwałach. Konsola zaprogramowana jest tak, aby prowadzić nas przez wybrany trening interwałowy, a dzięki niej mamy pewność, że nasz trening będzie wykonany prawidłowo.
  3. Daje możliwość treningu cardio – airbike to nie tylko sprzęt do treningu interwałowego. Doskonale sprawdzi się także u osób starszych lub po kontuzjach, ponieważ daje możliwość treningu cardio o stałej intensywności wysiłkowej.
  4. Trening jest narzucony z góry – ale jest dobrany niezwykle trafnie. Jazda na airbike polega na interwałach, a konsola zaprogramowana jest w taki sposób, że informuje nas, kiedy zwolnić i kiedy przyspieszyć. Dzięki temu nie da się popełnić tu żadnego treningowego błędu. Niektóre modele airbike mają także możliwość ułożenia treningu samodzielnie i dodania go do konsoli.
  5. Airbike jest doskonałym sprzętem do rehabilitacji – pozwala na bezpieczny ruch kończyn bez możliwości dodatkowego ich obciążania.

Czytaj także:

Trening FBW - plan dla początkujących i zaawansowanych
Trening mięśni nóg - ćwiczenia w domu i na siłowni
Najlepsze ćwiczenia na biceps - trening w domu i na siłowni

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
nakło
|

Co za kolejny badziewny pomysł na to żeby naciągać ludzi na jakieś nowe wejściówki a prawda jest taka że czy brzuszki w domu czy jakiś super airbike to potrzebna jest wewnętrzna motywacja żeby osiągnąć efekt. MNawet jeśli przyciągnie to nowe osoby na siłkę to fajnie ale realnie schudnie mało bo po pierwszej fali fascynacji zarzucą pomysł jak zwykle. O ile nie jestem zwolenniczką tabsów tak myślę, że naturalne i skuteczne iqgreen zrobią większy pożytek niz takie kosmiczne stwory.