E-sport - co wspólnego ma sport elektroniczny ze sportem?

2019-03-07 8:47 Małgorzata Kośla, instruktorka fitness

E-sport to aktywność, podczas której rywalizuje się z innymi zawodnikami poprzez… granie w gry komputerowe. I może trudno to sobie wyobrazić, ale na turniejach e-sportowych panuje niemal taka sama atmosfera, jak na tradycyjnych zawodach sportowych. Jednak e-sport to wciąż kontrowersyjny temat, który ma zapewne tyle zwolenników, co przeciwników. Dowiedz się więcej o tej modnej i zyskującej na popularności pasji!

Spis treści

  1. E-sport - na czym polega?
  2. E-sport - rozwój e-sportu na świecie
  3. E-sport w Polsce
  4. E-sport - turnieje
  5. E-sport - najpopularniejsze gry i gwiazdy e-sportu
  6. E-sport – zagrożenia dla zdrowia
  7. E-sport - co łączy e-sport ze sportem?

Kto by pomyślał, że granie w gry komputerowe przez internet rozwinie się kiedyś na tak szeroką skalę? Inwestorzy dostrzegli w graczach gier komputerowych niezwykły potencjał, a obecnie turnieje e-sportowe organizowane są już niemal na całym świecie, zyskując coraz więcej fanów i zwolenników.

Jednak ta wirtualna pasja budzi też niemałe kontrowersje, ponieważ utrwala siedzący tryb życia i uzależnia od szkodliwej w nadmiarze technologii.

E-sport to obecnie jedna z najpopularniejszych aktywności, choć trudno o nazwanie jej typową aktywnością fizyczną. Co e-sport ma wspólnego z tradycyjnym i rzeczywistym sportem, że zaczerpnął od niego nazwę? Odpowiedź na to pytanie może być zaskakująca!

E-sport - na czym polega?

E-sport polega na rywalizacji, która odbywa się za pośrednictwem gier komputerowych o różnej tematyce. Rywalizacja między graczami może odbywać się na dwóch płaszczyznach: w formie rekreacji i zabawy oraz w formie turniejowej na zawodach pro gaming, gdzie gracze mogą w profesjonalny sposób spróbować swoich sił indywidualnie lub drużynowo.

E-sport - rozwój e-sportu na świecie

Rozwój e-sportu na świecie wiąże się z rozgrywkami sieciowymi między graczami. Zyskiwały one na popularności, dzięki takim grom jak StarCraft, Counter-Strike, Quake, Warcraft II: Tides of Darkness i League of Legends. Duże zainteresowanie grą w trybie multiplayer w Quake przyczyniło się do utworzenia w 1997 roku ligi zawodowych graczy w stanach zjednoczonych o nazwie Cyberathlete Professional League.

„Quake” był pierwszą grą w trybie wielu graczy z trójwymiarową grafiką i czatem do komunikacji między graczami.

Gra o tytule „Quake”, która zapoczątkowała i spopularyzowała grę w trybie wielu graczy, to nic innego jak pierwszoosobowa strzelanka wydana w 1996 roku przez GT interactive, a stworzona przez zespół id Software. Gra jako jedna z pierwszych została zbudowana na podstawie silnika graficznego wyświetlającego trójwymiarowy obraz. Dodatkowo do gry została dodana konsola służąca do automatyzacji ustawień oraz rozmów z pozostałymi graczami poprzez pisanie tekstu na czacie.

E-sport w Polsce

Rozwój e-sportu w Polsce przypada na czasy, w których w naszym kraju były rozgrywane takie turnieje w takie gry jak Quake czy Counter-Strike. Początek e-sportu w Polsce miał miejsce pod koniec lat 90-tych. Właśnie wtedy w Polsce pojawiały się kafejki internetowe, gdzie było można pozwolić sobie na grę przez internet. W 2001 roku w Polsce pojawiła się informacja o World Cyber Games – największym turnieju e-sportowym. Finał eliminacji odbył się w Warszawie, zwycięzca leciał do Seulu.

E-sport - turnieje

Rozgrywki e-sportowe odbywają się w specjalnie zaprojektowanych do tego halach ze stanowiskami przygotowanymi tak, aby wszyscy uczestnicy mieli komfort gry. Poczynania graczy widzowie mogą śledzić na żywo na wielkich ekranach. Obecnie zainteresowanie e-sportem jest tak duże, że liczba widzów jest porównywalna do niektórych zawodów realnych dyscyplin sportowych. Przykładem są mistrzostwa świata w League of Legends (LOL), gdzie w niektórych momentach liczba oglądających sięgała ponad 100 milionów jednocześnie.

Turnieje e-sportowe cieszą się sporym zainteresowaniem. Dzięki firmom, które są także sponsorami tego typu wydarzeń, pula nagród wynosi czasami nawet kilkaset tysięcy dolarów.

Pierwszym wielkim turniejem w e-sporcie był World Cyber Games inaczej cyberolimpiada, który odbył się w 2000 roku w Seulu.

Był prowadzony przez International Cyber Marketing z Korei Południowej w kooperacji popularnej na całym świecie firmy Samsung z rządem południowokoreańskim. Na tym turnieju uczestnicy mieli możliwość konkurencji w czterech tytułach gier: Quake III Arena, Fifa 2000, Age of Empires II i StarCraft: Brood War. Gracze biorący udział w rozgrywkach pochodzili z takich krajów jak: Chiny, Hongkong, Japonia, Korea Południowa, Kanada, Meksyk, USA, Dania, Francja, Niemcy, Szwecja, Wielka Brytania czy Australia.

Aktualnie najpopularniejsze na świecie turnieje e-sportu to World Cyber Games (WCG) i Electronic Sports World Cup (ESWC).
Turnieje e-sportowe cieszą się sporym zainteresowaniem nie tylko graczy, lecz także firm, które chcą wypromować i zareklamować swoją markę. Dzięki firmom, które są także sponsorami tego typu wydarzeń, pula nagród wynosi czasami nawet kilkaset tysięcy dolarów.

Historyczną największą pulą nagród była suma 25 milionów dolarów w turnieju The International 2018. W chwili obecnej na świecie organizowanych jest wiele turniejów tego typu.

E-sport - najpopularniejsze gry i gwiazdy e-sportu

Najpopularniejszymi grami e-sportowymi są nie tylko, jak nazwa może wskazywać, gry sportowe lecz także gry strategiczne, wyścigowe czy bijatyki. Jednakże jeśli chodzi o gry o tematyce sportowej, to najpopularniejszym tytułem jest FIFA, w której możemy wcielić się zarówno w trenera, jak i piłkarza. Inne popularne gry e-sportowe to gry typu MOBA i FPS.

Gatunek MOBA – w tej serii gier możemy wcielić się w konkretną postać i przenieść się do wirtualnego świata, gdzie walczymy samotnie lub w grupach. Ulepszamy swoją postać, zbierając różne przedmioty. Najpopularniejszymi tytułami z tej serii jest Dota2, League of Legends lub Heroes of the Storm.

FPS-y (strzelanki). Ten gatunek gry to nic innego jak strzelanka w której też tworzymy swoją indywidualną postać, którą możemy ulepszać poprzez kupowanie dodatkowych broni, przedmiotów i zbroi. Popularne gry z tego gatunku to Counter-Strike (CS), Halo, Battlefield, Call of Duty.

Najpopularniejsze gwiazdy e-sportu w Polsce to między innymi Jarosław "Pasha" Jarząbowski należący do grupy Virtus.pro i Piotr „Izak” Skowyrski.

E-sport – zagrożenia dla zdrowia

E-sport nie należy do typowego sportu i raczej niewiele ma wspólnego z wysiłkiem fizycznym, ale to nie znaczy, że zawodnicy nie męczą się i nie są podatni na przetrenowanie!

Niedawno zbadał to New York Institiute of Technology College of Osteopathic Medicine. Ze statystyk dotyczących dolegliwości na jakie skarżą się gracze e-sportu można wymienić: zmęczenie oczu – 56 %, bóle pleców oraz karku – 42 %, ból nadgarstka – 36 %, bóle dłoni – 32 %. Ponad to, z badania wynikło, że przeszło 40 % e-zawodników nie ćwiczy, co dodatkowo osłabia ciało i może przyczyniać się do powstawania urazów.

Z dolegliwości, na jakie skarżą się gracze e-sportu, do najczęstszych należą: zmęczenie oczu – 56 %, bóle pleców oraz karku – 42 %, ból nadgarstka – 36 %.

Innym ważnym zagrożeniem wynikającym z wielogodzinnego grania na komputerze jest zaburzony sen. E-zawodnicy spędzający mnóstwo czasu przed ekranami ledowymi są narażeni na mniejsze wydzielanie melatoniny – hormonu snu, co może w przyszłości skutkowość bezsennością. Co więcej, wielogodzinne granie na komputerze osłabia wzrok i może powodować trwałe uszkodzenia siatkówki oka.

Powyższe zagrożenia to jednak nic w porównaniu do tego, co dzieje się z całym naszym organizmem od wielogodzinnego siedzenia przy komputerze. Nie tylko utrwala się niepoprawna, siedząca postawa ciała, ale także znacznie zwiększa się ryzyko zachorowania na tzw. choroby cywilizacyjne. Może to skutkować dużą niesprawnością fizyczną, bólami stawów i kości oraz kontuzjami przy pierwszej lepszej próbie podjęcia aktywności fizycznej. Ponad to, od wielogodzinnego siedzenia przy komputerze można nabawić się problemów z sercem, układem krążenia, układem mięśniowym oraz układem nerwowym.

Wielogodzinne granie na komputerze osłabia wzrok i może powodować trwałe uszkodzenia siatkówki oka.

E-sport może i jest kuszącym hobby, ale z pewnością branie w nim czynnego udziału nie jest warte tak dużego ryzyka i powikłań zdrowotnych, jakie za sobą niesie. Bezpieczniej jest traktować granie na komputerze jako sporadyczną odskocznię od rzeczywistości, a nie kluczowy cel w życiu, który stanowi większość jego czasu. Realna aktywność fizyczna jest dużo większym wyzwaniem i bardziej ekscytującą przygodą.

E-sport - co łączy e-sport ze sportem?

E-sport ze sportem łączy nabywanie określonych umiejętności, aby stawać się coraz lepszym. E-zawodnicy muszą wykazywać się ponadprzeciętnym refleksem i spostrzegawczością. Ponadto muszą mieć rozwinięte zdolności strategiczne oraz odznaczać się dużą umiejętnością współpracy.

E-sport to w dużej mierze pasja, w której musimy potrafić współpracować z innymi zawodnikami, a zasady fair-play są tu obowiązkowe. E-zawodnicy, tak jak tradycyjni sportowcy, muszą stale się szkolić oraz trenować, aby wygrywać. Na zawodach e-sport, zupełnie jak podczas realnych zawodów sportowych, zasiadają tłumy kibiców, którzy na żywo śledzą zmagania swoich idoli i entuzjastycznie im kibicują. Na turniejach e-sport są także obecni komentatorzy oraz specjaliści, tacy jak psychologowie oraz fizjoterapeuci.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE