Hantle dla kobiet – jak dobrać odpowiednie hantle?

2019-08-28 15:38 Aleksandra Urbaniak

Jeśli zależy ci na jędrnych, smukłych ramionach, a przy okazji chcesz zgubić kilka kilogramów, zacznij ćwiczyć z hantlami. Wbrew pozorom to nie tylko sprzęt przeznaczony dla mężczyzn. Podpowiemy ci, czym kierować się przy wyborze swoich pierwszych hantli i jak dobrać je do rodzaju wykonywanych ćwiczeń.

Hantle dla kobiet mają z reguły inne przeznaczenie niż te dla mężczyzn. Wzmacniają mięśnie w mniejszym stopniu, jednak na tyle skutecznie, by pozwolić zachować smukłość i sprężystość ciała. Polecane są szczególnie kobietom, które mają mało siły w rękach i chciałyby zapobiec wiotczeniu skóry ramion. Ćwiczenia z hantlami są również ważne w profilaktyce osteoporozy – wzmacniają nie tylko mięśnie, ale też i kości. Zwiększona gęstość kości oznacza mniejszą podatność na urazy i złamania.

Ćwiczenia z hantlami to także skuteczny sposób na spalenie nadmiaru tkanki tłuszczowej z całego ciała, ponieważ tego rodzaju trening angażuje zazwyczaj kilka partii mięśni naraz i zmusza je do większego wysiłku niż tradycyjne ćwiczenia.

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele rodzajów hantli dla kobiet. Różnią się wagą, tworzywem, z którego zostały wykonane, kolorami. Istotnym kryterium przy zakupie jest także charakter ćwiczeń, które zamierzamy wykonywać z pomocą hantli.

Hantle dla kobiet - rodzaje

Ze względu na tworzywo, z którego wykonane są hantle, wyróżniamy:

  • Hantle neoprenowe – wnętrze hantli zrobione jest z żeliwa, natomiast neopren pokrywa ciężarek tylko na zewnątrz. Syntetyczna powłoka sprawia, że przyrząd jest miły w dotyku – nie jest zimny i chropowaty, tak jak w przypadku hantli z metalowym gryfem. Dobry neopren nie chłonie wilgoci, dlatego jest mniejsze ryzyko, że ciężarek wyślizgnie nam się z ręki. Dodatkowo, w przypadku gdy hantel spadnie nam na podłogę, tworzywo wytłumi dźwięk uderzenia i zamortyzuje upadek.

    Dostępne wagi hantli neoprenowych to od 0,5 do 5 kg. Występują w różnych kolorach i mogą mieć różne zakończenia: okrągłe, trójkątne, kwadratowe. Niestandardowe kształty zapobiegają turlaniu się ciężarków po odstawieniu.
  • Hantle miękkie – pokryte na zewnątrz miłym w dotyku materiałem PCV. Są dostępne tylko z jednym rodzajem zakończenia, okrągłym, więc po odstawieniu hantel może łatwo się przesuwać. Zazwyczaj ich waga nie przekracza 2 kg. Małe rozmiary sprawiają, że nadają się dla osób z małymi dłońmi, mających problem z wygodnym chwytaniem pozostałych rodzajów hantli.
  • Hantle winylowe (inaczej: powlekane) – wnętrze zrobione jest z betonu, natomiast na zewnątrz pokryte są warstwą winylu. Posiadają zakończenia ze specjalnymi żłobieniami, które zapobiegają turlaniu się ciężarka po podłodze. Dostępne wagi hantli winylowych to od 1,5 do 5 kg. Są nieco większe niż hantle miękkie czy neoprenowe, dlatego nie są polecane osobom o małych dłoniach. Występują w szerokiej gamie kolorystycznej.
  • Hantle gumowe – zastosowana w nich guma ma działanie antypoślizgowe. Hantle dzielą się na trzy rodzaje:
    • całe pokryte gumową powłoką – są najmniejsze i ważą od 0,5 do 5 kg;
    • z pokrytymi gumą zakończeniami – występują zarówno w mniejszych, jak i większych wagach (nawet do 50 kg);
    • z gumowanymi talerzami – hantle te przeznaczone są dla osób zaawansowanych w ćwiczeniach siłowych. Waga talerzy waha się w granicach 7-37 kg.
  • Hantle z uchwytem – mogą być pokryte neoprenem lub miękką gąbką. Posiadają zapinany na rzep uchwyt, który doskonale sprawdza się przy ćwiczeniach aerobowych, ponieważ uniemożliwia wyślizgnięcie się przyrządu z ręki. Tworzywo, z którego są wykonane ma jednak dużą wadę – łatwo chłonie wilgoć, przez co po jakimś czasie hantle mogą wyglądać na zabrudzone i brzydko pachnieć. Dostępne wagi to od 0,5 do 5 kg.
  • Hantle bitumiczne – składają się z gryfu, zacisków i talerzy. Talerze wykonane są z masy piaskowej i pokryte tworzywem sztucznym. Można je zmieniać w zależności od potrzeb. Polecane raczej dla osób, które wybrały trening siłowy. Maksymalna dostępna waga to 10 kg.
  • Hantle żeliwne – podobnie jak bitumiczne, składają się z gryfu, zacisków i talerzy. Talerze wykonane są z żeliwa.

Czytaj także:
Ćwiczenia z hantlami dla kobiet. Trening w domu
Mel B.: ćwiczenia na piękne ramiona [trening 10 min]

Ćwiczenia z hantlami poprawiające wygląd biustu

Hantle dla kobiet - jakie hantle na początek?

Jeśli planujesz trening z hantlami tylko w konkretnym celu, na przykład ujędrnienia ramion lub zgubienia kilku kilogramów, wybierz hantle neoprenowe, miękkie, winylowe bądź gumowe. Będą poręczniejsze i wygodniejsze niż hantle regulowane, czyli bitumiczne i żeliwne. Jeżeli chcesz wzbogacić swój trening aerobowy o elementy siłowe, wybierz hantle z uchwytem – będą pewniej leżeć w dłoni.

Zupełnie początkujące osoby, które nigdy nie stosowały treningu siłowego, powinny zacząć od najmniejszej wagi, czyli 0,5 kg. Bardziej wysportowani mogą spróbować zacząć od 2 kg. Aby sprawdzić, czy dobrze dostosowałaś ciężar hantli do swoich możliwości, zrób ok. 13 uniesień z ciężarkami. Jeśli poczujesz zmęczenie, ale ręce nie będą się trzęsły, to znak, że dobrałaś przyrząd o prawidłowej wadze.

W miarę upływu czasu twoje mięśnie będą coraz silniejsze. Małe obciążenia rzędu 0,5 czy 1 kg mogą zatrzymać pozytywne efekty treningu. Kiedy poczujesz, że przy unoszeniach hantli mięśnie nie pracują tak intensywnie jak na początku, zmień hantle na cięższe – np. o 0,5 kg. Jeśli dążysz tylko do ujędrnienia określonych partii ciała, ale nie chcesz ich podkreślić, wybierz ciężarki o wadze do 5 kg.

Hantle bitumiczne i żeliwne przydadzą się osobom, które planują regularne treningi w celu zbudowania widocznej masy mięśniowej. Zakup talerzy o różnych wagach ułatwi przechodzenie na kolejne poziomy zaawansowania i będzie tańszy niż kupowanie za każdym razem oddzielnych ciężarków.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE
tey
|

@dfsa Masz rację. Głupie jest to dzielenie aktywności sportowej na kobiecą i męską. Jest tak, jak piszesz - różnica dotyczy możliwości fizycznych, czyli udźwigu. Facet podniesie więcej. I tyle, nie ma się co produkować o "wysmuklaniu" i sugerować, że mężczyźni myślą tylko o pompowaniu bicka, a kobiety - zrzucaniu sadła. Rany...

grażyna
|

Ze swojego doświadczenia polecam hantle neoprenowe, moim zdaniem zapewniają lepszy komfort podczas ćwiczeń niż winylowe, bo mniej wyślizgują się ze spoconej podczas ćwiczeń dłoni. Chociaż winylowe z reguły są tańsze i też mają swoich zwolenników. Zestaw dwóch hantli 3 kg można kupić za mniej niż 30 zł a to swojego rodzaju inwestycja, z której korzysta się przez długi czas. Odradzam kupowania hantli 0,5 kg (lepiej wtedy korzystać z małych butelek z wodą), bo mięśnie szybko przyzwyczają się do tak małego obciążenia i trzeba będzie kupować kolejne, cięższe sztangielki.

Ivonne123
|

Dodam jeszcze, że możliwości zależą też od uwarunkowań biologicznych, ważę 56 kg, a mam hantle 10 kg! I wcale nie jestem napompowana. Śmieszny artykuł.

dfsa
|

"Hantle dla kobiet mają z reguły inne przeznaczenie niż te dla mężczyzn."

Kto pisze te artykuły? Przeznaczenie jest dokładnie takie samo, inna masa mięśniowa u kobiet i u mężczyzn wymaga zastosowania hantli o innej wadze.
Poza tym jeśli chcę mieć zarysowane mięśnie na ramionach to automatycznie jestem mężczyzną?