POWERBALL - co to jest? Jakie efekty dają ćwiczenia z powerball?

2019-05-21 10:15 Monika Żurawska

Powerball to specjalnie skonstruowana kulka do ćwiczeń, dzięki której można wzmocnić całe ramiona począwszy od palców, poprzez nadgarstki, aż po bicepsy. Powerball nadaje się nie tylko do ćwiczeń wzmacniających, ale także rehabilitacyjnych. Sprawdź, jak ćwiczyć z powerball oraz jakie efekty daje trening z tym przyrządem.

Powerball to niewielkie urządzenie stworzone z myślą o ćwiczeniach rąk. Wymyślone zostało przez specjalistów z NASA, aby astronauci lecący w kosmos pozostawali w dobrej kondycji fizycznej. Treningi z obciążeniem okazywały się bezskuteczne przez stan nieważkości, jaki tam panuje. W związku z tym specjaliści zaprojektowali małą kulkę, która działa na zasadzie siły odśrodkowej, a uzyskana w ten sposób energia umożliwia ćwiczenie mięśni rąk.

Sprawdź, jakie efekty dają ćwiczenia z powerball i jak prawidłowo wykonać trening.

Powerball – jak działa i z czego się składa

Powerball składa się z następujących elementów:

  • żyroskop - to podstawa tej kulki do ćwiczeń. Element ten umożliwia rozpędzenie powerballa i prawidłowe obroty podczas treningu.
  • licznik - w ciągu minuty powerball może wykonać nawet kilkaset obrotów, których człowiek samodzielnie nie zdążyłby policzyć. Informacja o ich liczbie wyświetlana na liczniku nie jest niezbędna podczas treningu, ale dzięki niej można notować własne rekordy i monitorować progres wytrzymałości rąk. Powerballe z licznikami są droższe od klasycznych wersji urządzenia, które ich nie posiadają.
  • gumowa obręcz - montowana na kuli, aby w momencie bardzo intensywnych obrotów powerball nie wypadał z ręki. Guma ma stabilizować pozycję gadżetu w dłoni.
  • pierścień – szyna wykorzystywana do obrotów wirnika wokół którego osi kręci się rotator.

Dzięki prostej budowie powerball jest niemal bezawaryjnym przyrządem do ćwiczeń. W związku z tym producenci oferują długoletnie lub nawet dożywotnie gwarancje (jeśli produkt jest oryginalny).

Powerball nie jest dużo większy niż piłeczka do tenisa i praktycznie żaden model nie osiąga masy 0,5 kg. Bez problemu zmieści się do kieszeni kurtki, schowka samochodowego, walizki czy torebki do pracy. Zabierzesz go wszędzie tam, gdzie możesz pozwolić sobie na trenowanie mięśni rąk.

Czytaj też: Najefektywniejsze ćwiczenia na triceps - z hantlami i bez sprzętu

Jakie efekty dają ćwiczenia z powerball?

Mimo, iż ćwiczenia z powerball dają zauważalne efekty, nie powinny one stanowić jedynego typu treningu angażującego ramiona - lepiej, aby były dodatkiem do treningu właściwego.

Efekty ćwiczeń z pawerball to przede wszystkim:

  • zwiększenie siły mięśni rąk (palce, nadgarstki, ramiona, przedramiona),
  • wzmożona cyrkulacja krwi,
  • wzmocnienie więzadeł,
  • pomoc w niwelowaniu kontuzji kończyn górnych,
  • wzmocnienie uścisku dłoni.

Jak ćwiczyć z powerball?

Ćwiczenia z kulką rotacyjną są banalnie proste. Wprowadź w ruch kulkę znajdująca się w powerballu. Jeśli nie jesteś w stanie zrobić tego poprzez pocieranie jej kciukiem, użyj w tym celu sznureczka, który powinien znajdować się w zestawie z tym gadżetem. Włóż go w specjalny otwór i nawiń wzdłuż prowadnicy znajdującej się na kuli obracającej rotor. Gdy całość sznurka zostanie nawinięta, szybkim ruchem pociągnij za niego (ruch podobny, jak przy uruchamianiu kosiarki). W tym momencie otwór powerballa powinien być skierowany ku górze. Gdy wewnętrzna kula mocno się rozpędzi kontynuuj obroty napędzając ją siłą własnego nadgarstka. Wtedy też otwór kulki skieruj ku dołowi. Przy 15 tys. obrotów można uzyskać siłę nawet do 20 kg działającą na nadgarstek.

Zobacz na WIDEO przykładowe ćwiczenia z powerball na przedramię, biceps, palce i nadgarstki:

Ćwiczenia palców z powerball

Jeśli chcesz zwiększyć siłę palców, nie trzymaj pawerball klasycznie, całą dłonią, lecz jedynie opuszkami i ruchem ręki wprawiaj go w obroty.

Ćwiczenia nadgarstków z powerball

Poza naturalnym trzymaniem pawerballa w dłoni dodatkowo wykonuj ruchy okrężne nadgarstkiem. To ćwiczenie bywa pomocne podczas leczenia zespołu cieśni nadgarstka.

Ćwiczenia przedramion z powerball

Poruszaj wyłącznie rotorem pawerballa starając się całkowicie unieruchomić nadgarstek. W tej sytuacji siła, dzięki której poruszasz rotorem pochodzi wyłącznie z przedramienia. Nie ma lepszego sportowego gadżetu na tę partię mięśni niż powerball. Ćwiczenia te mogą zapobiec chorobie, tzw. łokciowi tenisisty, czyli zapaleniu nadkłykcia bocznego kości ramiennej.

Czytaj też: 5 ćwiczeń na silne przedramiona: z hantlami, krzesłem, na drążku

Ćwiczenia na biceps z powerball

Odchyl rękę do boku (otwierając klatkę piersiową) i trzymaj ją na wysokości ramienia, zgiętą w łokciu. Powerball umieść w otwartej dłoni i poruszaj nadgarstkiem w prawą i lewą stronę.

Ćwiczenia na triceps z powerball

Wyprostuj ramię i odchyl je nieco od tułowia; trzymając powerball wierzchnią stroną dłoni ruszaj rotorem do przodu i do tyłu.

Czytaj też: Ćwiczenia na triceps dla kobiet

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE