5 porad jak biegać, żeby się nie przeziębić

2018-10-12 16:17 opracowanie aj

Jak biegać, żeby się nie przeziębić? Na pewno nie powinno się rozpoczynać przygody z bieganiem zimą, bo nieprzygotowany organizm może szybko odmówić posłuszeństwa. Te osoby, które zaczęły treningi parę miesięcy wcześniej, powinny wprowadzić tylko kilka zmian do swojego treningu, żeby zapobiec ewentualnej chorobie. Oto 5 porad, jak biegać jesienią i zimą tak, by się nie przeziębić.

Mówi się, że nie ma złej pogody na bieganie, jest tylko nieodpowiedni strój. W naszym klimacie możemy biegać przy niemal każdej pogodzie. Temperatury poniżej -20 stopni zdarzają się sporadycznie. W czasie zimy widać coraz więcej biegaczy, co może dodawać otuchy.

Skorzystaj z kilku rad, by zdrowo i bezpiecznie biegać na dworze także w chłodne dni.

1. Żeby się nie przeziębić, ubierz się na cebulkę

Zasada ubierania się do biegania jest prosta i znana od dawien dawna – „cebulka”. W chłodniejsze dni ubierajmy się warstwowo, począwszy od sportowej koszulki odprowadzającej pot, przez lekki polar, po kurtkę. Do tego obowiązkowo czapka i rękawiczki. Warto zamienić krótkie skarpetki na dłuższe i grubsze. Przez stopy i dłonie może uciekać do 30% ciepła, a przez głowę nawet 40%. Pamiętajmy, by nie przesadzać też z grubością poszczególnych warstw.

Rozgrzewka przed bieganiem pozwala nam odczuwać od 5 do nawet 10 stopni więcej, niż jest na zewnątrz. Dla największych zapaleńców, którzy biegają przy kilku lub kilkunastu stopniach mrozu, dobrym rozwiązaniem jest bielizna termoaktywna. Zapewnia prawidłową termoregulację, chroniąc i przed wyziębieniem i przed przegrzaniem. To zdecydowanie poprawia komfort treningu.

2. Biegasz zimą? Zainwestuj w dobrą kurtkę

Okrycie wierzchnie chroni przed wiatrem i przed deszczem. Porządna kurtka odprowadzi wilgoć pochodzącą z ciała i zabezpieczy przed przegrzaniem lub przewianiem. Wybierzmy taką kurtkę, która oprócz dobrej jakości materiału będzie posiadać kaptur i kieszenie zapinane na zamek. Dzięki temu możemy zabrać klucz do mieszkania, czy chusteczki higieniczne.

3. Niskie temperatury oznaczają wolniejsze bieganie

Im niższa temperatura powietrza, tym niższe tempo biegu powinniśmy utrzymywać. Dlaczego? Chodzi o to, by nie pocić się tak intensywnie. Pamiętajmy, że wdychamy lodowate powietrze, które w zetknięciu z rozgrzanym ciałem łatwo jest przeziębić.

4. Jesienno-zimowa rozgrzewka powinna być dłuższa od letniej

Gdy temperatura nie rozpieszcza, trudniej rozgrzać i rozruszać mięśnie. By ich nie nadwerężać i nie ryzykować kontuzji, nie szalejmy z szybkim startem. Rozpocznijmy od statycznych ćwiczeń rozciągających, stopniowo zwiększając ich intensywność. Jesienno-zimowa rozgrzewka powinna trwać kilka minut dłużej, niż letnia.

5. Jesienią i zimą pij więcej niż latem

Bez względu na porę roku, musisz pamiętać o zabraniu picia. Zimne powietrze bardziej wysusza, przez co możemy potrzebować jeszcze więcej płynów.

Czytaj również: Czy można ćwiczyć z przeziębieniem? Uprawianie sportu podczas przeziębienia

Materiały prasowe

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Beti
|

Dobrze, że już wiosennie. Imprez biegowych co nie miara i można ścigać się samemu ze sobą. pko Białystok półmaraton 15 maja będzie grubo :D

Czmielu
|

Z tym piciem w zimie zawsze jest problem. Jak weźmiesz bidon to płyn zamarznie z kolei jak zabierzesz na trening termos to masz problem z piciem w biegu. O swoich sposobach piszę na
http://www.calyczasdoprzodu...

fisia
|

Ubieranie się na cebulkę to dobry pomysł, ale bez przesady, w pewnym momencie mamy na sobie tyle ubrań, że krępuje to nasze ruchu i jest nam niewygodnie.

:<
|

to potem choruję przez 2 tygodnie nie chodzę do pracy, wszystko mnie boli. Bieganie jest dla masochistów

do Romek
|

ja mam tak samo -100% racji. No i zacząłem biegać w zimę i nie chruję w ogóle.

gość
|

Jakie buty na zimowe bieganie i kurtka?Nie wiem czy ta co mam(jest wiatro i deszczoodporna ale zaledwie 3000 nieprzepuszczalności ma ,pamiętam że raz biegałam w niej i podkoszulce nie pamiętam czy juz termoaktywna to była czy zwykła ale spociłam się bardziej niz w tej która jest na mnie za duża trochę a w niej najczęściej biegam,lecz teraz coraz zimniej i chyba muszę ja odłożyć.Dodam ze nie jest to kurtka wiatro i deszczoodporna).Mam buty do biegania ale co gdy będzie ślisko?Zastanawia mnie właśnie co zimowi biegacze mają ze soba że biegają normalnie i gdzie biegać.Wolałabym na miękkim podłożu niz asfalt,ale zimą raczej pewnie będę zmuszona na asfalt tylko..... :( Tez staram sie biegać tak 3-4 dni w tyg.ale od listopada jakos mniej regularnie mi to wychodzi choć nadal staram się zachować te same proporcje(3-4dni)

Romek
|

Biegam od dwóch lat po 3 razy w tygodniu. Wychodzę z domu bez względu na pogodę i już widzę efekty - zero przeziębień i innej grypy.