Jogging a bieganie - czym to się różni?

2015-04-01 17:17 Alicja Szkop

Jogging i trening biegowy należą do tej samej grupy ćwiczeń aerobowych, opierających się na bieganiu. Wydawać by się mogło, że nie ma pomiędzy nimi znacznych różnic, jednak nie można się bardziej pomylić! Czym różni się bieganie od joggingu?

Jaka jest różnica pomiędzy bieganiem a joggingiem? Jogging z pewnością jest jedną z odmian biegania, jednak znacznie różni się od niego sposobem i intensywnością wykonywania treningu.

Jogging

Jogging może uprawiać praktycznie każdy. Jest to nic innego, jak bieg w wolnym tempie lub trucht. Trening joggera nie wymaga znacznego wysiłku fizycznego. Podczas joggingu biegamy maksymalnie 9 km/godz. lub 6 min/km. Treningi są długie, ale powolne. W tej formie treningu nie istnieje rywalizacja, biega się parami, na luzie i dla własnej przyjemności.

Efekty, jakie uzyskujemy wykonując regularnie jogging, to smukła sylwetka i wzmocnienie układu odpornościowego. Podczas treningu spalamy średnio 400-500 kilokalorii.

Bieganie

Trening biegowy wymaga znacznie więcej wysiłku od joggingu i nie może być wykonywany przez każdą grupę wiekową. Bieg jest najszybszym z możliwych ruchów, dzięki którym człowiek może się przemieszczać. Biegacze stale podnoszą sobie poprzeczkę, mierzą czas, zwiększają dystanse, biją własne rekordy oraz startują w zawodach i maratonach. Bieganie od joggingu różni się szybkością pokonywania wyznaczonego dystansu. Podczas treningu biegowego znacznie przekraczana jest prędkość 10 km/godz.

Biegacze, w odróżnieniu od joggerów, podczas treningu starają się pracować u progu wytrzymałości. Taki rodzaj ćwiczeń to biegi progowe, inaczej nazywane tempówkami. Głównym celem biegu progowego jest poprawa wytrzymałości i stopniowe zwiększanie intensywności wykonywanych treningów. Do biegów progowych zalicza się biegi tempowe i interwały tempowe.

Bieg tempowy to pokonanie całego, wyznaczonego dystansu (np. 5 km) z taką samą intensywnością - powoli, ze średnią prędkością lub bardzo szybko.

Interwały tempowe to powtarzane odcinki szybkich biegów na krótkich dystansach (np. 1 km) lub w krótkich odcinkach czasowych (np. 3-15 minut). Interwały tempowe wykonuje się z najszybszą, niezmienną prędkością, jaką jesteśmy w stanie utrzymać na określonym dystansie.

Efekty, jakie daje bieganie, to silniejsze, umięśnione ciało i wzmocnienie układu sercowo-nerwowego.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
Trika
|

Bieganie, nawet w deszczu, to mój sposob na relax. A dodatkowo imprezy biegowe, zaraz będzie pko wroclaw maraton, będę brać udział

kasia
|

Jogging jest chyba trochę wolniejszy i bardziej obciąża kolana, takie jest moje odczucie, albo po prostu przy szybszym bieganiu sie tego nie czuje bo bolą mięśnie