Crossfit dla dzieci - czy to bezpieczne?

2018-11-30 15:30 Małgorzata Kośla, instruktorka fitness

Crossfit dla dzieci przywędrował do nas prosto ze Stanów Zjednoczonych, gdzie amerykańska wersja „crossfit for kids” robi prawdziwą furorę. Dorośli „bawią się” na salach przerzucaniem ciężarów, a dzieci? Najmłodsi robią to podczas kreatywnych czynności i zabaw wymyślanych przez instruktorów, takich jak skoki na podwyższenia, fikołki na drążkach, podciąganie na linach. Brzmi jak raj dla dzieci i rodziców? Bo tak jest! Sprawdź, na czym polega crossfit dla dzieci, jakie są przeciwskazania i zalety takiej formy ruchu.

Spis treści

  1. Crossfit dla dzieci - na czym polega?
  2. Crossfit dla dzieci - cel ćwiczeń
  3. Crossfit dla dzieci - zalety ćwiczeń
  4. Na co zwrócić uwagę, zapisując dziecko na crossfit?

Zajęcia crossfit kojarzą się zazwyczaj ze zbyt dużą intensywnością i ciężkimi przedmiotami przerzucanymi z kąta w kąt. To dość krzywdzące, ponieważ crossfit opiera się tak naprawdę na treningu funkcjonalnym całego ciała – czyli wykorzystywaniu i umacnianiu prawidłowych wzorców ruchowych człowieka. Właśnie dlatego twojego dziecko powinno skorzystać z dobrodziejstw, jakie dają zajęcia crossfit for kids, czyli crossfit dla dzieci.

Twoje dziecko w boksie treningowym poczuje się jak na placu zabaw, ale z tą różnicą, że będzie pod opieką wykwalifikowanego instruktora, który zadba o jej bezpieczeństwo. Nie ma także wielu znaczących przeciwskazań do wzięcia udziału w zajęciach crossfit dla dzieci, więc niemal każdy chętny może spróbować swoich sił w tej wspaniałej aktywności!

Crossfit dla dzieci - na czym polega?

Zajęcia crossfit dla dzieci polegają na ćwiczeniach sprawnościowych, które mają zwiększyć szybkość, koordynację i gibkość dziecka. Wykorzystuje się do tego sprzęt typowy dla crossfitu, ale w wersji dla najmłodszych, na przykład drążki, liny, skrzynie i talerze. Zwyczaj zajęcia prowadzone są w taki sposób, aby każde dziecko było zajęte czymś indywidualne, ale przy dużej ilości uczestników, dzieci dzieli się na grupy.

W zajęciach crossfit for kids liczy się przede wszystkim dobra zabawa! Żeby ja zorganizować instruktorzy wymyślają dla dzieci konkursy, zawody i różne ciekawe konkurencje. Wszystko po to, aby dziecko mogło doskonale się bawić, nauczyć zdrowej rywalizacji oraz zwiększyć swoją sprawność ruchową.
Każde zajęcia crossfitu dla dzieci rozpoczynane są rozgrzewką, następnie przechodzi się do treningu funkcjonalnego, później do części głównej – nieco bardziej intensywnej, a cały trening zakończony jest rozciąganiem.

Ćwiczenia na zajęciach crossfit dobierane są do wieku naszej pociechy. U najmłodszych rezygnuje się z aktywności bazujących na podnoszeniu ciężkich przedmiotów i ćwiczeń obciążających kręgosłup i układ kostny. Te czynności zastępuje się ciekawymi grami i zabawami, które mają zwiększyć motorykę ciała i wykorzystywać naturalne wzorce ruchowe dziecka.

Dla starszych uczestników komponuje się już dużo bardziej wymagające treningi, które przypominają trening crossfit dla dorosłych. Oczywiście, obciążenia i intensywność ćwiczeń są znacznie mniejsze, ale mimo wszystko zajęcia na pewno zadowolą każdego młodego fana crossfitu.

Podział wiekowy

Zajęcia crossfit dla dzieci dedykowane są zarówno maluchom jak i młodzieży. Dzieci, które mogą uczęszczać na te niebanalne zajęcia ruchowe powinny mieć od 3 do 18 lat. Najczęściej spotykany podział wiekowy w zajęciach crossfitu dla dzieci przedstawia się następująco:

  • dzieci wieku od 3 do 6 lat
  • dzieci w wieku od 7 do 12 lat
  • młodzież w wieku od 13 do 18 lat

Crossfit dla dzieci - cel ćwiczeń

Celem zajęć crossfit dla dzieci jest nauczenie ich poprawnego wykonywania podstawowych ćwiczeń fizycznych oraz przyjmowania poprawnej postawy ciała w trakcie różnych aktywności. Co więcej, zajęcia usprawniają ogólną motorykę ciała dziecka – zwiększają jego siłę, wytrzymałość i elastyczność.

Crossfit for kids to także nauka współzawodnictwa, zdrowej rywalizacji i pracy grupowej. W boksach dla dzieci duży nacisk kładzie się właśnie na współpracę, wspieranie i pomoc innym. To sprawia, że tego typu zajęcia dla najmłodszych już od najwcześniejszych lat rozwijają w nich dobre wzorce społeczne oraz wspaniale wpływają na ich sprawność emocjonalną.

I w końcu, crossfit dla dzieci to złamanie wszelkiej rutyny sportowej i zerwanie z nudą oraz przewidywalnością! Tu każde zajęcia wyglądają inaczej, a dzieci mają możliwość na wyszalenie się i pozbycie się negatywnych emocji.

Crossfit dla dzieci - zalety ćwiczeń

Zalety corssfitu dla dzieci można więc zebrać w następujące punkty:

  1. minimalne ryzyko kontuzji
  2. większa motywacja do ruchu
  3. pozytywny wpływ na cały układ ruchowy dziecka
  4. korygowanie błędów postawy ciała oraz nieprawidłowych wzorców ruchowych
  5. nauka dyscypliny
  6. brak nudy i schematyczności
  7. poczucie przynależności do grupy
  8. integracja z grupą rówieśników
  9. praca zespołowa
  10. zawieranie nowych znajomości i nauka funkcjonowania wśród rówieśników
  11. doskonała zabawa, przypominająca tę na placu zabaw
Przeciwwskazania

Nie istnieją żadne poważne przeciwskazania do wzięcia udziału w zajęciach crossfit dla dzieci. W zajęciach może wziąć udział każde dziecko o choć minimalnej sprawności ruchowej i dobrym stanie zdrowia. Crossfit dla dzieci ma to do siebie, że nawet jeśli dziecko początkowo nie potrafi wykonać poprawnie jakiegoś ćwiczenia, to te zajęcia są właśnie po, żeby się tego nauczyło.

To sprawia, że każdy chętny z powodzeniem może spróbować swoich sił w crossficie, jeśli nie cierpi na żadne poważne schorzenie zdrowotne dotyczące układu kostnego, mięśniowego, czy nerwowego. Jednak warto pamiętać, że jeśli nasze dziecko cierpi na jakąkolwiek uciążliwą chorobę lub schorzenie zdrowotne, to o uczestnictwie w zajęciach crossfit for kids może zadecydować jedynie wykwalifikowany i kompetentny lekarz.

Na co zwrócić uwagę, zapisując dziecko na crossfit?

Przed zdecydowaniem się na konkretne zajęcia crossfitu dla swojej pociechy powinniśmy zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii. Najważniejszy jest właściwy wybór trenera oraz grupy do jakiej trafi nasz maluch.

Trener w trakcie zajęć jest opiekunem naszego dziecka i to on ma obowiązek zapewnić mu bezpieczeństwo. Musi to być osoba wykfalifikowana z dobrym podejściem do dzieci oraz cierpliwa, odpowiedzialna i kreatywna. Zajęcia crossfit dla dzieci muszą być dla nich przede wszystkich świetną zabawą, aby dzieci mogły wystarczająco wyszaleć się w boksach treningowych.

Jednak warto pamiętać, że zabawa nie może tu przeważyć nad bezpieczeństwem naszych pociech. Na sali crossfitu znajduje się mnóstwo elementów i przyrządów sportowych, z których dzieci nie powinny korzystać bez opieki trenera. Dlatego trenerem czy opiekunem zajęć powinna być osoba na tyle doświadczona w tym, co robi, żeby skutecznie poprowadziła zajęcia i czuwała nad bezpieczeństwem całej grupy.

Grupa, do której zapisujemy dziecko, nie powinna być zbyt duża, żebyśmy mieli pewność, że trener prowadzący zajęcia dostatecznie zajmie się naszą pociechą. Jeśli grupa jest dość liczna, warto zwrócić uwagę, czy w takiej sytuacji zajęcia crossfitu prowadzi dwóch lub trzech opiekunów. W takiej sytuacji dużo łatwiej o bezpieczeństwo dzieci i satysfakcjonującą, dobrze zorganizowaną zabawę.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE