Crossfit: dla kogo jest przeznaczony trening crossfit?

2018-10-22 12:41 Monika Majewska

Dla kogo jest przeznaczony crossfit? Dla każdego, kto chce być aktywny ruchowo, niezależnie od tego, w jakim jest wieku, czy uprawia już jakąś dyscyplinę sportową, jaki jest poziom jego kondycji fizycznej i jaki cel zamierza osiągnąć dzięki treningowi. Niestety, istnieją pewne przeciwwskazania, które uniemożliwiają uprawianie tej dyscypliny. Sprawdź, dla kogo jest przeznaczony crossfit, a kto powinien z niego zrezygnować.

Dla kogo jest przeznaczony crossfit? Dla każdego, chce być aktywny fizycznie, niezależnie od tego, w jakim jest wieku, czy posiada jakieś doświadczenie w innych dziedzinach sportu, jaki jest poziom jego kondycji i jaki cel zamierza osiągnąć dzięki treningowi. Największą zaletą treningu crossfit jest to, że intensywność ćwiczeń jest dostosowana indywidualnie do danej osoby, do jej predyspozycji (wieku, doświadczenia i kondycji). W związku z tym trening crossfit może zacząć nawet niewytrenowana osoba. Jednak wówczas warunkiem powodzenia treningu jest regularność i zwiększanie intensywności w miarę wzrostu wytrenowania.

Czytaj też: Na czym polega crossfit? Zalety i wady treningu

Crossfit - dla kogo jest przeznaczony?

1. Dla osób, które chcą schudnąć

Trening crossfit jest m.in. formą treningu cardio, w którym tętno znajduje się w tzw. strefie "fat burning zone", czyli na poziomie 60-70 proc. tętna maksymalnego. Wówczas, dzięki dostarczeniu do organizmu odpowiedniej ilości tlenu, dochodzi się do przekształcenia tłuszczów w energię. Poza tym trening cardio reguluje gospodarkę hormonalną, m.in. produkcję hormonów, takich jak somatotropina i insulina (crossfit pozwala utrzymać stały poziom insuliny we krwi, co zapobiega atakom wilczego głodu i tyciu), które pozytywnie wpływają na metabolizm. W związku z tym trening crossfit to nie tylko świetny sposób na odchudzanie, lecz także na kontrolę wagi już po jej ustabilizowaniu.

2. Dla osób, które chcą wymodelować sylwetkę

Poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia można pracować nad konkretnymi mięśniami, często tymi, które są "słabym punktem" na ciele i wymagają szczególnej uwagi podczas treningu (np. brzuch).

3. Dla osób, które chcą poprawić wydolność organizmu i kondycję

W związku z tym, że trening crossfit jest również formą treningu cardio, ma on dobroczynny wpływ na układ oddechowo-krążeniowy, tj. zwiększa pojemność płuc oraz kurczliwość serca i jego ukrwienie, przez co zwiększa się wydolność organizmu. Poza poprawieniem wydolności krążeniowo-oddechowej, crossfit pozwala także na utrzymanie sprawności stawów i mięśni.

Czytaj też: Ćwiczenia na zwiększenie pojemności płuc

4. Dla osób przemęczonych, prowadzących stresujący tryb życia

Podczas treningu crossfit wydzielają się hormony szczęścia (endorfiny), które poprawiają samopoczucie. W związku z tym tego typu trening zapewnia więcej energii w ciągu dnia oraz zdrowy i spokojny sen.

5. Dla osób, które chcą poprawić wyniki sportowe

Crossfit jest przeznaczony także dla osób, które chcą poprawić swoje wyniki sportowe, wykorzystać maksimum swojego potencjału lub przełamać fazę stagnacji. Wówczas crossfit może być uzupełnieniem treningu bazowej dyscypliny sportowej.

6. Dla osób znudzonych monotonią ćwiczeń

Crossfit jest wspaniałą alternatywą dla monotonnych ćwiczeń na siłowni czy w klubach fitness. Crossfitowcy nie tylko biegają, robią pompki i brzuszki, skaczą na skakance czy podnoszą ciężary, lecz także wiosłują, przenoszą różne przedmioty, przewalają ogromne opony, noszą worki z piaskiem, ciągną liny i robią dziesiątki innych rzeczy, których z pewnością nie można robić na siłowni czy w klubie fitness.

Zobacz też: Trening z linami battle ropes - na czym polega i jakie daje efekty?

Ważne

Crossfit - przeciwwskazania

Podstawowym przeciwwskazaniem do wykonywania treningu crossfit są stany pooperacyjne, urazy powypadkowe i kontuzje. Także dolegliwości bólowe nasilające się podczas ćwiczeń oraz rozpoznana osteoporoza są wskazaniem do rezygnacji z crossfitu. Również niewydolność układu krążenia i oddechowego (m.in. nieustabilizowane nadciśnienie i dolegliwości związane z sercem) dyskwalifikują z udziału w treningu. Na liście przeciwwskazań znajdują się także ogólne osłabienie organizmu, gorączka, ostre stany chorobowe oraz zalecenie ze strony lekarza dotyczące zakazu ćwiczeń.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE
Ideal
|

Crossfit ??? co za głupota ! zamęczać się w imię czego ? co za nonsens !!!
Gimnastyka plus masochilizm !!!

Jaga
|

Ja również chodzę na crossfit, podoba mi się to, że wszystko jest dostosowane do moich możliwości. Ja chodzę do crossfit naramowice, chodziłam najpierw po kilku klubach i wybrałam najlepszy według mnie.

sycha81
|

Czy jest to sport dla każdego bez względu na kondycję fizyczną, to nie jestem pewna. Ja np. uczęszczam na crossfit na poznańską siłownię i jestem bardzo zadowolona przede wszystkim z tego powodu, że treningi są dostosowane do mojej kondycji, ponieważ zajęcia odbywają się na 3 poziomach. Nie wyobrażam sobie póki co chodzić na WOD, bo tam jest naprawdę hardcore. Poza tym nie uważam, żeby każdy mógł robić to w domu. U nas trenerzy czuwają nad każdym uczestnikiem zajęć i często zdarza się, że poprawiają czyjąś technikę. Dlatego polecam trenować crossfit z profesjonalistami

Kris
|

Witam,
W dniu 16 listopada 2014r. byłem na zawodach w tzw. Crossfit w Łodzi. Zaznaczam, iż nie brałem udziału w zawodach, lecz byłem ich biernym obserwatorem. Takiego bałaganu w organizacji jeszcze w nigdy życiu nie widziałem. W miejscach ćwiczeń zawodników kręciły się postronne osoby, co przeszkadzało zawodnikom i zagrażało bezpieczeństwu. Najgorsze było w tym ocenianie zawodników przez sędziów. Ich stronniczość przeszła wszelkie granice. Były podwójne standardy sędziowania. Jedne dla zawodników z Łodzi, drugie dla pozostałych. Sędziowie poszli tak daleko, iż nawet dopingowali zawodnikom z Łodzi, robili to jawnie nawet z tym nie kryli się. Sędzia prowadzący /ten z tubą/ podglądał wyniki innym zawodnikom i przekazywał innym sędziom i zawodnikom z Łodzi, a nawet wręcz przeszkadzał innym sędziom. To było wypaczenie zdrowej rywalizacji. Organizator nie panował nad całością przebiegu zawodów. Sędziowie gdzie wasza etyka i moralność? Gdzie jest fair play? Nie bierzcie przykładów z góry, jak było PZPN i jest w PZS?
Muszę wspomnieć o nagrodach – organizatorzy z tego co, zorientowałem się przeznaczyli niebagatelną sumę, aż około 1000 złotych /na 6 osób/. Dla organizatora parę wskazówek: W czasie zawodów w miejscu ćwiczeń żadnych osób postronnych, sędziowie, którzy nie sędziują winni opuści plac ćwiczeń, żadnego przekazywania wyników pomiędzy sędziami i zawodnikami.

Zawodnicy powinni bojkotować takie zawody, a sponsorzy wycofać się z takich byle jakich zawodów. Szkoda zdrowia, wysiłku i czasu. Przestańcie wypruwać sobie żyły na takie oszustwo i niegodziwość sędziów! Co na to lokalna prasa? Mam nadzieję, że jako organizatorzy na przyszłość wyciągniecie pozytywne wnioski. Będziecie grać FAIR PLAY!!!!!!

Powodzenia!