Power joga - jakie efekty daje joga z elementami fitnessu?

2016-04-21 15:54 Aleksandra Urbaniak

Power joga to dynamiczna odmiana jogi, w której duży nacisk kładzie się na rozwój siły, elastyczności i gibkości ciała. Ćwiczenia są szybkie i energiczne, a trwanie w jednej pozycji nie zajmuje więcej niż 5 oddechów. Dzięki temu power joga to idealny wybór dla osób, które oprócz rozciągnięcia, chciałyby poprawić swoją wytrzymałość i spalić zbędne kalorie.

Power joga wywodzi się z ashtanga jogi – stylu ćwiczeń, który spopularyzował w XX wieku K. Pattahabi Jois z Indii. Cechowały ją większa dynamiczność i intensywność niż w tradycyjnym wariancie jogi zwanym hatha. Uczniowie Patthabi Joisa, Amerykanie Beryl Bender Birch i Bryan Kest, postanowili wykorzystać nauki swojego mistrza i stworzyć jeszcze bardziej intensywny wariant ćwiczeń zawierający w sobie elementy fitnessu. W ten sposób na początku lat 90-tych w USA powstała power joga.

Power joga – na czym polega?

Power joga nie ma wiele wspólnego ze spokojnym rytmem hatha jogi, w której każdą z asan wykonuje się powoli, dokładnie i w maksymalnym skupieniu. Słowo „power”, czyli „moc” wskazuje na większą energiczność i szybkość tej odmiany ćwiczeń.

Power jogę charakteryzują następujące elementy:

  • ćwiczenia (asany) z własnym ciężarem ciała;
  • mocny oddech, który wyznacza rytm treningu i określa czas trwania w jednej pozycji (najczęściej jedna asana nie trwa dłużej niż 5 oddechów);
  • szybkie i płynne przejścia między asanami;
  • wplatanie w sekwencje ruchów ćwiczeń pilatesowych i fitnessowych.

Niekiedy power jogę nazywa się taneczną, ponieważ poszczególne sekwencje przypominają małe choreografie, w których ćwiczący płynnie przechodzą od jednej do drugiej figury. Podczas ćwiczeń mniej liczy się dokładność w wykonywaniu asan, a bardziej umiejętne łączenie ich w ciąg energicznych ruchów.

Power joga – efekty ćwiczeń

Szybkie tempo, jakie narzuca instruktor podczas zajęć power jogi sprawia, że w trakcie ćwiczeń łatwo się zmęczyć. Większa dynamika ruchów powoduje przyspieszenie pulsu i poprawę krążenia. Każda z asan wymaga użycia sporej siły, dzięki czemu mięśnie zostają wzmocnione, a ciało staje się bardziej gibkie i elastyczne. Konieczność szybkiego przechodzenia od jednej do drugiej pozycji zwiększa koordynację ruchową i wpływa na funkcjonalność ruchów. Ponadto duża liczba asan, które wymagają utrzymania równowagi, pomaga wzmocnić mięśnie głębokie i stabilizuje sylwetkę.

Regularne treningi power jogi zwiększają siłę i wytrzymałość, wysmuklają sylwetkę i poprawiają elastyczność ciała.

Czytaj też: Bungee fitness - na czym polega? Jaka jest cena zajęć?

Power joga – dla kogo?

Power joga polecana jest dla osób, które mają pewne doświadczenie w trenowaniu jogi klasycznej. Raczej nie powinny zaczynać od niej osoby, które nigdy wcześniej nie praktykowały asan, ponieważ trudno im będzie dostosować się do szybkiego tempa treningu.

Power joga nie przypadnie do gustu tym, którzy od ćwiczeń oczekują relaksu i odprężenia po ciężkim dniu. Stworzona została z myślą o osobach, które lubią jogę, ale chciałyby czerpać z niej więcej korzyści fizycznych – przede wszystkim wzmocnić mięśnie, poprawić wytrzymałość, spalić kalorie, zwiększyć koordynację. Z treningu power jogi wychodzi się zazwyczaj zmęczonym i spoconym, ale pełnym pozytywnej energii i wigoru.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE