Pilates a odchudzanie: czy ćwiczenia pilates wyszczuplają?

2018-06-20 14:25 Aleksandra Urbaniak

Ćwiczenia pilates doskonale wysmuklają, ujędrniają sylwetkę i spalają kalorie. Jednak aby przyniosły efekty w odchudzaniu, muszą być połączone z treningiem kardio i odpowiednią dietą. W przeciwnym razie ich skuteczność w spalaniu tkanki tłuszczowej będzie niewielka. Zobacz jak ćwiczyć pilates, aby schudnąć.

Ćwiczenia pilates nie odchudzają tak skutecznie, jak treningi kardio i ćwiczenia na siłowni. Aby organizm zaczął spalać tkankę tłuszczową, musi ponieść bardzo duży wydatek energetyczny. Do tego celu najlepiej nadają się ćwiczenia o wysokiej intensywności, które podnoszą tętno: na przykład bieganie, pływanie, jazda na rowerze, orbitrek.

Nie oznacza to jednak, że osoby odchudzające się powinny zupełnie zrezygnować z pilatesu. Wręcz przeciwnie – ten trening stanowi idealne uzupełnienie dla ćwiczeń kardio i może podnieść ich efektywność w spalaniu kalorii.

Dowiedz się, jak ćwiczyć pilates, aby przyspieszyć proces odchudzania.

Pilates a odchudzanie

Pilates oddziałuje na ciało głównie poprzez wzmacnianie określonych partii mięśniowych: brzucha, pośladków, ud, pleców. Większość ćwiczeń angażuje po kilka grup mięśni jednocześnie, a jedna sesja treningowa stanowi kompletny trening całego ciała.

Taki wysiłek przyczynia się do spalania kalorii i pozytywnie oddziałuje na metabolizm, choć w mniejszym stopniu niż ćwiczenia kardio. Ale oprócz tego pilates daje coś, czego nie da się osiągnąć za pomocą aerobów: wzmacnia mięśnie głębokie, które odpowiedzialne są za utrzymanie prawidłowej postawy oraz pozwalają lepiej kontrolować ruchy. Dzięki temu wykonując jakiekolwiek ćwiczenia – niezależnie od tego, czy będą to aeroby, ćwiczenia na siłowni, czy domowa gimnastyka – jesteśmy mniej narażeni na kontuzje i nadwyrężenia. Zyskujemy świadomość ciała, lepiej radzimy sobie z techniką ćwiczeń. Z tego powodu pilates świetnie nadaje się jako trening uzupełniający dla osób odchudzających się, które na co dzień stosują różne rodzaje ćwiczeń na spalanie tkanki tłuszczowej.

Sprawdź: Trening na redukcję tkanki tłuszczowej - plan treningowy dla początkujących

Co więcej, pilates rozciąga mięśnie, które wskutek intensywnych treningów siłowych mogą stać się bardziej zarysowane i masywne (dotyczy to zwłaszcza mięśni dwugłowych ud i mięśni ramion). Poprzez rozciąganie mięśni wysmukla się optycznie całą sylwetkę i sprawia, że ciało wydaje się bardziej wydłużone. Poza tym pilates dobrze wpływa na kręgosłup, wyrabia nawyk prostowania się, a wyprostowana sylwetka wygląda szczuplej.

Czytaj też: Trening "Secret", czyli pilates z Ewą Chodakowską

To ci się przyda

Pilates to dobra forma ćwiczeń dla osób z dużą nadwagą i stanowi idealny wstęp do dalszych treningów odchudzających. Ćwiczenia pilatesowe wykonuje się powoli, dzięki czemu organizm nie jest narażony na przetrenowanie. Oprócz tego wzmocniony zostaje gorset mięśniowy, czyli mięśnie kręgosłupa, brzucha i pośladków, które u osób niećwiczących zazwyczaj są w bardzo słabej kondycji. Im są silniejsze, tym mniejsze ryzyko przeciążeń i kontuzji podczas przyszłych treningów. Ponadto pilates nie obciąża stawów i wyrabia prawidłowy nawyk oddychania w trakcie wysiłku fizycznego.

Pilates: jak ćwiczyć, aby schudnąć?

Aby odnieść maksymalne korzyści z ćwiczeń typu pilates, warto zastosować się do kilka wskazówek:

  • podkręć tempo ćwiczeń – pilates opiera się głównie na ćwiczeniach izometrycznych, czyli polegających na napinaniu mięśni. To oznacza, że nie da się przyspieszyć czasu ich trwania, ale można wykonywać je bardziej dynamicznie i maksymalnie skrócić przerwy między kolejnymi ćwiczeniami. W ten sposób podczas całego treningu utrzymasz wyższe tętno niż stosując przerwy na odpoczynek.
  • poprzedź trening solidną rozgrzewką – przed treningiem pilates przeprowadź intensywną rozgrzewkę kardio. Dzięki temu pobudzisz metabolizm, a twój organizm będzie spalał tłuszcz przez długie godziny po treningu. Pamiętaj jednak, aby rozgrzewka trwała co najmniej pół godziny (dopiero po upływie 20 min rozpoczyna się spalanie tkanki tłuszczowej) i żeby podczas ćwiczeń tętno stale oscylowało w granicach 60-70% HRmax.

Zobacz: Przykładowa rozgrzewka na WIDEO

  • zadbaj o dietę – specjaliści przekonują, że kluczem do osiągnięcia sukcesu w odchudzaniu jest ograniczenie spożywanych kalorii. To, co jemy aż w 70% decyduje o postępach w odchudzaniu, ćwiczenia odpowiadają za pozostałe 30%. Dlatego połączenie ćwiczeń z dietą jest koniecznym warunkiem, jeśli zależy nam na szczupłej sylwetce. Oczywiście kaloryczność posiłków i ich skład powinien być dostosowany do obciążeń treningowych (w dni treningowe należy jeść odpowiednio więcej, aby organizm mógł uzupełnić zapasy energii).
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE