Pilates z obręczą – dlaczego warto ćwiczyć z ringiem?

2015-07-29 10:11 Aleksandra Urbaniak

Pilates z obręczą to ciekawa alternatywa dla standardowego treningu pilates bez przyrządów. „Magiczny krążek” wprowadza dodatkowy opór podczas wykonywania ćwiczeń, przez co silniej angażuje do pracy mięśnie nóg, ramion, pleców i klatki piersiowej. Sprawdź, na czym polega pilates z obręczą i dlaczego warto włączyć do swojego planu treningowego ćwiczenia z tym przyrządem.

Pilates z obręczą jest jednym z wariantów popularnej formy ćwiczeń autorstwa Josepha Pilatesa. Ten niemiecki sportowiec wyróżniał się dużą kreatywnością w tworzeniu nowych przyrządów treningowych. Jak głosi legenda, stworzył obręcz do ćwiczeń wykorzystując do tego okrągły, metalowy element beczki. Nazwał swój wynalazek „magicznym krążkiem” (z angielskiego magic circle).

Do dziś obręcze pilates robione są z giętkiego metalu pokrytego antypoślizgową powierzchnią, ale można dostać też te wykonane z elastycznej gumy lub plastiku. Na zewnątrz ringi mają specjalne uchwyty, które ułatwiają trzymanie krążka między nogami czy ramionami.

Standardowa średnica koła do pilatesu to ok. 33 cm.

Pilates z obręczą – na czym polega?

Obręcz wykorzystuje się do wprowadzenia dodatkowego oporu podczas ćwiczeń. W zależności od tego, gdzie umieścimy przyrząd (w dłoniach, między udami, kolanami, między ręką a nogą itd.), dana grupa mięśniowa pracuje intensywniej. Na przykład, trzymając obręcz między kolanami z obiema nogami uniesionymi do góry wzmacniamy mięśnie ud oraz brzucha. Z kolei ściskając krążek w dłoniach rozwijamy mięśnie ramion i klatki piersiowej. Możemy ćwiczyć na stojąco, siedząco, leżąc na plecach, brzuchu lub na boku. Dodatkowo, każde ćwiczenie pilates z obręczą powoduje, że zwiększa się nasza ogólna wytrzymałość i siła, a także poprawia kondycja mięśni głębokich i przykręgosłupowych.

Czytaj też: Ile można schudnąć ćwicząc pilates?

Pilates z obręczą – zalety

Ćwiczenia pilates z wykorzystaniem obręczy mogą dać ci następujące korzyści:

  • zwiększenie ogólnej siły i wytrzymałości;
  • trening często zaniedbywanych mięśni głębokich, które odpowiadają za stabilizację sylwetki i prawidłową postawę;
  • intensywne wzmocnienie wybranych grup mięśniowych (nóg, ramion, klatki piersiowej, pośladków, brzucha);
  • wzmocnienie i uelastycznienie mięśni przykręgosłupowych;
  • poprawa balansu i równowagi;
  • poznanie nowej techniki treningu pilates i urozmaicenie standardowych ćwiczeń.

Pilates z obręczą – jaką obręcz wybrać?

Zazwyczaj kółka do pilatesu pokryte są antypoślizgową warstwą i mają dwa uchwyty na zewnątrz, które ułatwiają trzymanie krążka w wybranej pozycji. Warto jednak poszukać przyrządu z podwójnymi uchwytami na zewnątrz i wewnątrz koła, ponieważ wiele ćwiczeń w pilatesie polega na wywieraniu nacisku na krążek od środka.

Ważne, aby podczas zakupu sprawdzić, jaki opór stawia obręcz. Metalowe koła są bardziej wytrzymałe i mniej giętkie, przez co wymagają użycia większej siły w czasie ćwiczeń. Poleca się je osobom zaawansowanym i tym, którym zależy na bardzo intensywnym treningu. Początkujące osoby mogą wybrać krążek zrobiony z elastycznego plastiku lub gumy – będzie mniej wytrzymały, ale za to lżejszy i łatwiej się z nim ćwiczy.

Należy pamiętać, że cena przyrządu nie jest bez znaczenia – im wyższa, tym lepsza jakość wykonania i dłuższa żywotność sprzętu. Najlepiej zaopatrzyć się w obręcz renomowanego producenta.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE