Body Shape – na czym polegają te zajęcia fitness i jakie dają efekty?

2017-10-23 11:50 Monika Żurawska

Body Shape to nowoczesna forma ćwiczeń fitness, która wpływa na wyrzeźbienie całego ciała. Efekty Body Shape docenia coraz więcej osób, ponieważ oprócz wizualnych zmian w wyglądzie sylwetki, ćwiczenia gwarantują poprawę samopoczucia i dają zastrzyk energii. Sprawdź, dlaczego warto wybrać Body Shape w ofercie swojego fitness klubu i komu zajęcia te są szczególnie polecane.

Dzięki ćwiczeniom Body Shape fitness wyrzeźbisz newralgiczne partie swojego ciała: brzuch, uda, pośladki i ramiona. Efektem regularnych treningów jest wysmuklenie sylwetki oraz poprawa jędrności skóry.

Zastanawiasz się, czy ćwiczenia Body Shape są dla ciebie? Dowiedz się, na czym polegają zajęcia i na jakie rezultaty możesz liczyć.

Spis treści:

  1. Jak wyglądają zajęcia Body Shape?
  2. Body Shape fitness - efekty ćwiczeń
  3. Ćwiczenia Body Shape - komu są polecane?
  4. Body Shape - przeciwwskazania do treningu
Posłuchaj, komu polecane są zajęcia body shape. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.

Jak wyglądają zajęcia Body Shape?

Zajęcia fitness Body Shape, jak każda inna zorganizowana aktywność fizyczna, np. na siłowni, rozpoczynają się rozgrzewką. Jest to kombinacja kroków podstawowych przygotowujących ciało do energicznych ćwiczeń. Ma ona na celu zapobieganie powstawaniu kontuzji przez nadwyrężenia. Trwa zazwyczaj ok. 10 min i obejmuje każdą partię ciała.

Po rozgrzewce następuje delikatny stretching, który dodatkowo podnosi temperaturę ciała. Następne pół godziny to ćwiczenia zasadnicze. Często wykonywane są w seriach i obejmują wszelkie partie mięśniowe, tak aby wymodelować całe ciało, tj. ramiona, klatkę piersiową, grzbiet, uda, pośladki i brzuch.

Podczas zajęć Body Shape stosowane są dodatkowe rekwizyty w postaci hantli, gum bądź stepów. Przykładem ćwiczeń zasadniczych podczas Body Shape są wszystkie z grupy wzmacniających. Po ich wykonaniu, czyli tuż przed zakończeniem treningu, należy przeznaczyć kilka minut na rozciąganie i relaksację.

Body Shape fitness – efekty ćwiczeń

Osoby zainteresowane treningami fitness, w tym ćwiczeniami Body Shape, zwykle oczekują szybkich efektów zauważalnych gołym okiem. Chodzi im głównie o sferę fizyczną i zmiany w wyglądzie ciała. Zajęcia Body Shape mają pozytywny wpływ na kształtowanie sylwetki, ale to nie jest ich jedyna zaleta. Ćwiczenia te są świadomym procesem wprowadzania zmian poprzez systematyczną pracę, także na płaszczyźnie społecznej i emocjonalnej, która przekłada się na ogólne podniesienie jakości życia i czerpania z niego większej satysfakcji. Efekty treningu Body Shape będą zauważalne, jeśli zachowane zostaną w odpowiedniej proporcji 4 jego komponenty, tzn.:

  • odpowiednia częstotliwość (przynajmniej 2 razy w tygodniu),
  • intensywność (wyliczana na podstawie wieku kalendarzowego i tętna spoczynkowego),
  • objętość czasowa (ok. 45 - 60 min) oraz
  • moduł (specyfikacja formy ćwiczeń odpowiadająca jednostce) wraz z zasadami: progresji, specjalizacji i ciągłości.
Warto wiedzieć

Sprawdź, co dają regularne treningi Body Shape!

Efekty fizyczne zajęć Body Shape:

  • spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej i wzrost tkanki mięśniowej,
  • wzrost gęstości tkanki kostnej, jej masy i stopnia mineralizacji,
  • przyrost mięśni szkieletowych i poprawa ich unaczynienia,
  • zwiększenie wydolności krążeniowo-oddechowej,
  • zmniejszenie tętna spoczynkowego, ciśnienia tętniczego i poziomu cholesterolu we krwi,
  • wzrost siły i wytrzymałości mięśni,
  • wzrost VO2 (jest to tzw. pułap tlenowy, czyli wskaźnik maksymalnej aktywności fizycznej),
  • zwiększenie koordynacji ruchowej, np. zakresu ruchów w stawach, ich gibkości i stabilności,
  • wzmocnienie więzadeł,
  • zwiększenie zakresu stabilności i ruchomości stawów, wzrost ich ukrwienia i unaczynienia,
  • stymulacja układu odpornościowego,
  • spowolnienie procesu starzenia się,
  • przyspieszenie przemiany materii, tj. zwiększenie zużycia kalorii (zależne od wagi początkowej i stopnia zaangażowania w trening).

Efekty kinestetyczne zajęć Body Shape:

  • lepsze wyczucie ciała, poprawa jego motoryki oraz postawy,
  • poprawa kontroli, ekonomiki i koordynacji ruchów.

Wpływ zajęć Body Shape na sferę psychiczną:

  • wzrost motywacji do pracy nad sobą z każdym kolejnym treningiem,
  • zaangażowanie do pracy także nad osobowością (wytrwałość, determinacja, itp.),
  • doskonalenie asertywności,
  • satysfakcja z wykonywanej pracy, odczuwanie przyjemności z treningu,
  • wzrost samoakceptacji i poprawa samopoczucia,
  • znaczna redukcja stresu i związane z nią nabycie umiejętności czasowego zapominania o problemach i wprowadzania aktywnej relaksacji,
  • świadomość potrzeby aktywności fizycznej na co dzień,
  • wzrost motywacji do działania w dziedzinach niezwiązanych z treningami.

Ćwiczenia Body Shape - komu są polecane?

Body Shape to jedna z form muzyczno-ruchowego treningu fitness, która jest dobrą propozycją dla osób niekoniecznie będących na wysokim poziomie zaawansowania w treningach oraz takich, które do swojej aktywności fizycznej chcą włączyć ćwiczenia wytrzymałościowe. W przypadku braku schorzeń i dolegliwości chorobowych zajęcia Body Shape polecane są każdemu, niezależnie od wieku i płci.

Body Shape - przeciwwskazania do treningu

Osoba, która chce na stałe wprowadzić regularny trening Body Shape do swojego harmonogramu ćwiczeń, powinna na pierwszym miejscu zadbać o stan zdrowia, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia urazów. Poniżej wymieniono podstawowe czynniki ryzyka, które mogą być przeszkodą w trenowaniu Body Shape. Czynniki te nie dyskwalifikują z możliwości uczestnictwa w zajęciach, ale wymagają poinformowania trenera prowadzącego o stanie zdrowia oraz uprzedniej konsultacji z lekarzem, w celu uzyskania zgody na uprawianie fitnessu w takiej formie.

Czynniki te to m.in.:

  • nadciśnienie tętnicze krwi,
  • bardzo wysoki poziom cholesterolu we krwi,
  • nałogowe, długoletnie uzależnienie od nikotyny,
  • cukrzyca,
  • występowanie w rodzinie poważnych chorób serca bądź arteriosklerozy,
  • długoletni, siedzący tryb życia,
  • znaczna nadwaga lub otyłość,
  • zawyżony poziom trójglicerydów lub frakcji HDL w organizmie.

Do powyższych zaleceń dotyczących konsultacji z lekarzem powinny zastosować się także:

  • osoby, tj. mężczyźni powyżej 40 roku życia i kobiety powyżej 50 roku życia, niezależnie od stanu zdrowia,
  • osoby, u których stwierdzono kliniczne schorzenia układu krążenia oraz choroby metaboliczne, np. bóle w klatce piersiowej, potliwość, szmery serca,
  • osoby, u których stwierdzono urazowe obrażenia układu ruchu, które miały miejsce przez ostatnie pół roku.
To ci się przyda

Szukasz innych ciekawych zajęć fitness? Sprawdź!

Czytaj też: Bungee fitness - na czym polega? Jaka jest cena zajęć?

Bibliografia:

D. Ambroży, A. Ambroży, "Fitness w kulturze fizycznej", Kraków 2010.

D. Olex-Mierzejewska, "Fitness - teoretyczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć", Katowice 2002.

D. Olex, "Fitness - metodyka i praktyka", Katowice 2001.

K. Mrożek, "Fitness - zawód czy pasja?", Kraków 2007.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE