Trener personalny - jak odróżnić dobrego trenera od amatora

2018-12-20 14:15 Tomasz Piotrowski, trener personalny

Dobry trener personalny to ktoś, komu zechcesz powierzyć swoje zdrowie. Na rynku pojawiło się w ostatnio sporo osób tytułujących się mianem trenera personalnego. Jak zatem rozróżnić osobę kompetentną od takiej, która zyskała certyfikat po weekendowym kursie? Jakie cechy powinien wykazywać godny zaufania trener? Jako osoba z doświadczeniem wiem, że są szczegóły, dzięki którym już na pierwszy rzut oka będziecie w stanie odróżnić dobrego trenera od amatora. Przejdźmy do sedna.

Spis treści

  1. Trener personalny - sposób pracy dobrego trenera
  2. Trener personalny - test formy
  3. Trener personalny - umiejętności interpersonalne
  4. Trener personalny - cena
  5. Trener personalny - najczęstsze błędy
  6. Czym się kierować przy wyborze trenera?

Kiedy już zdecydujemy się na trening personalny i przeznaczymy na to fundusze (często niemałe), jak zyskać pewność, że zainwestowaliśmy we właściwą osobę?

Nigdy nie będziemy mieć stu procent pewność, że zainwestowaliśmy w odpowiednią osobę jeśli nie damy jej szansy na przynajmniej kilka spotkań. Jednak już w trakcie wywiadu treningowego oraz pierwszego - najczęściej darmowego - treningu, podczas którego zadaniem trenera jest wyłapać wzorce ruchowe oraz nasze dysfunkcje, możemy zyskać pewne wyobrażenie o jego doświadczeniu.

Trener personalny - sposób pracy dobrego trenera

Dobry trener personalny to taki, który w trakcie wywiadu jest dociekliwy. Może wydawać się to do pewnego stopnia irytujące, jednakże sami najczęściej nie jesteśmy w stanie przypomnieć sobie wszystkich dolegliwości, jakie mogłyby wpłynąć na rodzaj treningu, jaki powinniśmy wykonywać.

Realne cele treningu - to kolejna kwestia, którą dobry trener powinien nam wyznaczyć. Musi brać pod uwagę naszą obecną kondycję, którą widzi na pierwszych zajęciach, oraz aspiracje i marzenia o innej sylwetce, sile, kondycji, samopoczuciu.

Dobry trener powinien wzbudzać zaufanie oraz sympatię swoim wyglądem i zachowaniem, powinien być cierpliwy i umieć dostosować się do klienta. Wielu trenerów uczy się, w jaki sposób naśladować podstawowe odruchy rozmówcy, by wzbudzić w nim zaufanie. Niedoświadczeni często wykorzystują tą umiejętność nieelegancko i nachalnie. Ci bardziej doświadczeni robią to niezauważalnie.

Trener personalny - test formy

W trakcie rozmowy trener powinien wypytać o rodzaj wykonywanej pracy zawodowej, przebyte kontuzje i wszystkie problemy zdrowotne dotyczące układów ruchu, krążenia oraz nerwowego. Lista jest stosunkowo długa, a wiele mało istotnych dla nas dolegliwości może wpłynąć na dobranie odpowiedniego zestawu ćwiczeń.

Po wywiadzie treningowym oraz wykonaniu ważenia na wadze z analizatorem składu ciała i omówieniu wyników, trener powinien nakreślić, jak będzie wyglądać pierwszy trening. Rozpoczyna się on oczywiście od rozgrzewki. Następnie następuje sprawdzian mobilności oraz test formy.

Test formy będzie składać się z ćwiczeń, które mają znaczenie w sporcie, jaki uprawiamy oraz celu, jaki został ustalony.

Innemu testowi poddany zostanie piłkarz, który ma najczęściej słabsze ręce, od boksera który najczęściej cierpi na permanentne napięcie mięśni między łopatkowych. Każdy trening skończony powinien zostać lekkim rozciąganiem z pomocą trenera, co stanowi dobry moment, aby mógł on wykazać swoje zaangażowanie.

Trener personalny - umiejętności interpersonalne

Należy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób traktuje nas trener w trakcie trwania treningu. Czy skupiony jest na nas, czy rozgląda się dookoła i jest rozkojarzony? Im bardziej skoncentrowana na swoim podopiecznym będzie osoba prowadząca trening, tym więcej szczegółów jego wzorców ruchowych i dysfunkcji dostrzeże. Będzie dzięki temu mógł dobrać optymalny plan działania. Plan ten powinien wyłożyć po skończonym treningu w sposób zrozumiały i prosty, jasno odpowiadać na pytania.

Trener personalny - cena

Dobry trener nie będzie obawiać się rozmawiać o pieniądzach. Zna wartość swojej pracy. Pamiętaj, że doświadczony trener personalny może pochwalić się rezultatami swoich treningów. Taki trener rzadko szuka klientów, nie negocjuje i nie nalega, by rozpocząć z nim współpracę. Wręcz przeciwnie. Klienci o niego zabiegają. Na szali wszak stawiamy zdrowie i kondycję. Powinno nam zależeć, by były w dobrych rękach.

Czym się kierować przy wyborze trenera?

Jakie są najczęstsze błędy złych trenerów? Podam Wam kilka, które moim zdaniem ewidentnie świadczą o amatorskim charakterze osoby tytułującej się trenerem.

1. Korzystanie z telefonu podczas treningu. Zwłaszcza jeśli w trakcie sesji sprawdza sobie facebooka i pisze wiadomości zamiast skoncentrować się na bezpieczeństwie podopiecznego i dokładności wykonywania przez niego ćwiczeń.

2. Drugą kwestią jest brak planu i danie odczucia, że przeprowadza trening spontanicznie. Zdarzyć się może oczywiście, że jakieś urządzenie będzie zajęte i wtedy trener powinien być w stanie zastąpić je innym, które spełni podobne zadanie. Zmiana ta powinna przebiec łatwo i bez problemów.

3. Karygodny błąd to również zostawienie podopiecznego bez opieki w trakcie wykonywania ćwiczenia. Podczas sesji przez cały czas za zdrowie osoby trenującej odpowiada nie kto inny, a trener. Oczywiste jest, że czasami trzeba wyjść - choćby do łazienki. W takich wypadkach jednak należy zostawić podopiecznego w trakcie odpoczynku pomiędzy seriami bądź ćwiczeniami.

Czym się kierować przy wyborze trenera?

Kiedy samemu wybierałbym trenera kierowałbym się kilkoma rzeczami. Po pierwsze sympatią, co jest ludzkie i bardzo istotne, ponieważ ciężko trenować z osobą, której nie lubimy. Chociaż, podchodząc do tematu czysto profesjonalnie, nie ma to większego znaczenia. Kolejnym aspektem jest oczywiście elokwencja i to w jaki sposób wypowiada się na temat ćwiczeń.

Wygląd jest kwestią drugorzędną, ponieważ nie każdy trener musi wyglądać jak kulturysta. Osoba, grubsza nie wzbudzi zaufania, jednak być może warto zastanowić się, dlaczego ma taką, a nie inną sylwetkę. Na przykład trenerzy, którzy sami uprawiają sporty walki, nie dbają o sylwetkę, mają jednak ładnie zarysowane mięśnie i smukłe ciało. Zmierzam do tego, że nie należy oceniać książki po okładce.

Bardzo ważne jest podejście trenera do dokładności wykonywania ćwiczeń oraz to, czy tłumaczy, dlaczego i po co wykonujemy te, a nie inne ćwiczenia.

Ważnym punktem podczas wyboru trenera powinna być jego specjalizacja. Nie ma osoby dobrej jednakowo we wszystkim. Podobnie sprawa ma się z trenerami. Chcąc schudnąć, nie musimy zastanawiać się, czy trener uprawia karate czy też kulturystykę.

Jednak kiedy chcesz nauczyć się, jak prawidłowo budować swoją sylwetkę, najlepiej wybrać osobę, która zajmuje się tą konkretną specjalizacją. Gdy marzysz o nauczeniu się technik samoobrony, na pewno warto wybrać trenera z doświadczeniem w sztukach walki.

Wybór odpowiedniego trenera będzie tym łatwiejszy, im lepiej sami wiemy, czego oczekujemy.

Wielu ludziom trening personalny kojarzy się z siłownią. W praktyce bardzo często bazuje on na ćwiczeniach, jakich samemu nie bylibyśmy w stanie wykonać. Tak dzieje się podczas treningów sztuk walki czy treningów medycznych.

O autorze
Tomasz Piotrowski
Tomasz Piotrowski
Jest certyfikowanym trenerem personalnym oraz specjalistą do spraw żywienia. Swoją wiedzę zdobywał u najlepszych ekspertów w branży fitness w Polsce. Posiada kilkuletnie doświadczenie w pracy jako dietetyk w prywatnej placówce w Krakowie oraz doświadczenie w pracy jako trener personalny. Zajmuje się także pisaniem artykułów eksperckich na temat zdrowia, treningów i suplementacji oraz pracą w branży suplementacyjnej. Jest pasjonatem szermierki na pięści.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE