Trening EMS – na czym polega? Efekty elektrostymulacji mięśniowej

2018-10-01 14:52 Małgorzata Kośla, instruktorka fitness

Trening EMS pobudza do pracy mięśnie poprzez ich elektrostymulację. Dzięki tej nowoczesnej technologii odchudzanie nie musi być okupione hektolitrami potu, a budowa masy mięśniowej jest prawie bezbolesna. Trening z elektrostymulatorem EMS buduje siłę, poprawia kondycję oraz spala tkankę tłuszczową szybciej niż tradycyjne ćwiczenia. Sprawdź, na czym polega trening elektrostymulacji mięśniowej i jakie daje efekty.

Trening EMS, czyli Electrical Muscle Stimulation, to ćwiczenia fizyczne wykonywane z użyciem nowoczesnej technologii elektrostymulacji mięśniowej. Taki trening polega na podłączeniu osoby ćwiczącej do specjalnie skonstruowanego stroju wyposażonego w elektrody, które pomagają mózgowi wysyłać impulsy do mięśni. Dzięki temu mięśnie pracują prawie tak samo, jak podczas zwykłego treningu, ale impulsy, które trafiają do mózgu, przesyłane są z jeszcze większą skutecznością.

Trening z elektrostymulatorem EMS jest coraz bardziej popularny w Polsce. Praktykowany jest na siłowniach, w salonach odnowy biologicznej oraz w klinikach rehabilitacyjnych.

Dowiedz się, na czym dokładnie polega trening EMS i czy warto go stosować.

Na czym polega trening EMS (elektrostymulacji mięśniowej)?

Przed przystąpieniem do treningu EMS, wykonujemy analizę składu ciała, a trener dobiera nam odpowiedni rodzaj ćwiczeń, które dopasowane są do naszej kondycji oraz celów treningowych, które chcemy uzyskać.

20-minutowa elektrostymulacja mięśni zastępuje 3-godzinny trening na siłowni.

Po wykonaniu badań i przeprowadzeniu wywiadu, zakładamy na dopasowany strój sportowy specjalnie przygotowaną kamizelkę, pas biodrowy oraz opaski na uda i ramiona, do których przyczepione są elektrody. Tak ubrani wykonujemy ćwiczenia zalecone przez trenera. Impulsy elektryczne mają za zadanie wspomóc pracę mózgu, który przesyła impulsy do neuronów znajdujących się w mięśniach i tym sposobem aktywuje je do pracy.

Każdy impuls nadawany jest z inną częstotliwością dobraną do odpowiedniej grupy mięśniowej. Impulsy wytwarzane podczas treningu mają takie parametry, jak impulsy generowane przez ludzki mózg, więc są całkowicie nieszkodliwe, bezpieczne dla zdrowia oraz - co bardzo ważne - bezbolesne.

Najważniejsze zalety elektrostymulacji mięśniowej

Wśród zalet treningu EMS można wymienić przede wszystkim krótki czas jego trwania i szybkie efekty. EMS trwa jedynie 20 minut i może być wykonywany nawet raz w tygodniu. Trening EMS pobudza średnio 150 razy więcej skurczów mięśni niż trening konwencjonalny i pozwala spalić nawet 1200 kcal, dzięki czemu utrata wagi następuje trzy razy szybciej niż podczas tradycyjnej formy wysiłku.

Dużym plusem EMS jest także łatwość wykonania, ponieważ podczas treningu EMS dobierane są raczej podstawowe ćwiczenia fizyczne. Ogromną zaletą tego typu treningu jest także brak ryzyka kontuzji. Każdy trening wykonywany jest pod okiem instruktora, który dba o bezpieczeństwo oraz monitoruje postępy i przebieg naszych treningów.

W czasie treningu elektrostymulacyjnego angażowanych jest aż 8 grup mięśniowych, a do wysiłku pobudzane są nawet te leżące najgłębiej wewnątrz ciała. Pobudzenie ich do pracy podczas standardowego treningu jest znacznie trudniejsze, a czasem nawet niemożliwe.

Zobacz na WIDEO, jak wygląda trening z elektrostymulatorem EMS

Warto wiedzieć

Jakie są efekty treningu EMS?

Efekty ćwiczeń ze stymulatorem EMS widoczne są już po 4-6 tygodniach, a pierwsze z nich pojawiają się nawet po pierwszym treningu. Rezultaty zależą od celu treningowego, zgodnie z którym trener dobiera ćwiczenia mające za zadanie pobudzić do pracy wybrane obszary mięśni.

Do głównych efektów elektrostymulacji EMS można zaliczyć:

Dla kogo przeznaczony jest trening EMS, a kto powinien go unikać?

Trening EMS przeznaczony jest zarówno dla osób, które miały już do czynienia ze sportem, jak i dla tych, które dopiero zaczynają przygodę z aktywnością fizyczną. Trening EMS pozwala zaoszczędzić dużo czasu, ponieważ trwa jedynie ok. 20 minut, czyli co najmniej trzy razy mniej niż zwyczajny trening na siłowni.

EMS będzie idealny dla osób, którym zależy na szybkich efektach uzyskanych w stosunkowo niedługim czasie. Pierwsze efekty treningu elektrostymulacji mięśniowej widoczne są już po około miesiącu. Z treningu EMS korzystają nie tylko amatorzy, ale także osoby z dużym doświadczeniem sportowym, takie jak piłkarze, czy mistrzowie świata w boksie.

Mimo, że elektrostymulacja mięśniowa jest bezpieczna, z treningu nie powinny korzystać kobiety w ciąży, ponieważ nie zbadano dokładnie wpływu impulsów na rozwój płodu. Unikać EMS powinny także osoby ze sztucznymi rozrusznikami serca, gdyż może zakłócać ich pracę. Chorzy na nadciśnienie, padaczkę, cukrzycę oraz miażdżycę także muszą zrezygnować z treningu z elektrostymulatorem, ponieważ może zagrażać ich zdrowiu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE
Klara Z
|

Ja od jakiegoś czasu też chodzę na Trening EMS i bardzo sobie chwalę ;) Zawsze to jakaś forma ćwiczeń w zabieganym tygodniu :)

Tomasz
|

Ja juz po pierwszym trningu czulem wszystkie mieśnie pomimo że trening nie był aż taki intensywny. Teraz chodze 2x w tygodniu i jestem bardzo zadowolony z efektów. Mam dużo energi , przez kilka dni po czuje że zrobilem dobry trening. Trening ems nie jest nudnym napinaniem mięśni tylko wygląda jak prawdziwy trening personalny, pozatym mam kompleksową opiekę trenera personalnego w treningu, diecie i suplementach. Polecam :)

Kornelia KK
|

Też chodzę na trening EMS. Świetna opcja dla osób, które nie mają zbytnio czasu.