Trening funkcjonalny: jakie efekty dają ćwiczenia funkcjonalne?

2015-12-21 11:40 Aleksandra Urbaniak

Efekty treningu funkcjonalnego to przede wszystkim wzmocniona, harmonijnie rozwinięta sylwetka, większa koordynacja i stabilność postawy. Z kolei złożone ruchy, na których opierają się ćwiczenia funkcjonalne, angażują jednocześnie różne partie mięśni i sprawiają, że lepiej radzimy sobie z wykonywaniem codziennych czynności. Sprawdź, jakie jeszcze zalety dla ciała i zdrowia ma stosowanie treningu funkcjonalnego.

Efektem treningu funkcjonalnego jest pozytywny wpływ na codzienne funkcjonowanie, poprawa ogólnej sprawności, siły i wydolności. Specjaliści przekonują, że trening funkcjonalny jest zdrowszy i praktyczniejszy niż ćwiczenia na siłowni, podczas których mięśnie zamiast współpracować za sobą, są izolowane. Integracja mięśni sprawia, że ciało rozwija się harmonijnie, a ruchy są lepiej skoordynowane.

Trening funkcjonalny – efekty wpływające na sprawność

Trening funkcjonalny nie daje efektu w postaci "kaloryfera" na brzuchu czy rozbudowanych mięśni ramion, ponieważ jego celem nie jest zwiększanie masy mięśniowej. Wykonując ten rodzaj ćwiczeń pracujemy nad wielopłaszczyznowym wzmacnianiem wszystkich partii ciała, aby poprawić ogólną sprawność i lepiej radzić sobie z poruszaniem się w codziennym życiu.

Podstawowe efekty, jakie można uzyskać stosując trening funkcjonalny to:

  • wzrost wydolności organizmu – ponieważ tempo ćwiczeń jest bardzo szybkie, trening funkcjonalny pozytywnie wpływa na kondycję;
  • wzmocnienie mięśni ciała – ćwiczenia funkcjonalne aktywizują wszystkie rodzaje włókien mięśniowych, poprawiają ich gęstość oraz sprężystość;
  • poprawa równowagi i balansu – przekładają się na większą sprawność, z jaką wykonujemy codzienne czynności;
  • zwiększenie szybkości, gibkości i koordynacji ruchowej.

Czytaj też: Pamięć ciała (mięśniowa i ruchowa) – na czym polega?

Trening funkcjonalny – efekty zdrowotne

Trening funkcjonalny uważany jest za prozdrowotny. Ze względu na to, że naśladuje ruchy podobne do tych wykonywanych przez nas na co dzień, zmniejsza ryzyko urazów i dysfunkcji związanych ze szkodliwymi przyzwyczajeniami i siedzącym trybem życia. Jest szczególnie polecany osobom, które skarżą się na bóle kręgosłupa i mają tendencję do garbienia się. Ćwiczenia w treningu funkcjonalnym aktywizują mięśnie głębokie i posturalne odpowiadające za utrzymanie prostej sylwetki - dzięki temu odciążają kręgosłup, zmniejszając ból i korygując drobne wady postawy.

Co więcej, trening funkcjonalny poprawia pracę stawów, a intensywność ćwiczeń korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu krążenia. Organizm jest lepiej dotleniony, przez co mamy więcej energii.

Trening funkcjonalny a odchudzanie

Ćwiczenia funkcjonalne nie są ściśle kierowane do osób odchudzających się, jednak mogą stać się atrakcyjnym uzupełnieniem treningu nastawionego na spalanie kalorii. Na efektywność treningu funkcjonalnego w walce z dodatkowymi kilogramami mają wpływ przede wszystkim różnorodny zakres ruchów i szybkie tempo, w jakim wykonuje się ćwiczenia. Kiedy poszczególne grupy mięśni w ciele pracują intensywnie, serce musi szybciej pompować krew, tętno podnosi się, a to z kolei ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE