Aqua aerobik w ciąży

Aqua aerobik to najlepsza forma aktywności dla kobiet w ciąży. Ćwiczenia w wodzie łagodzą dolegliwości bólowe ze strony stawów, kręgosłupa, zapobiegają żylakom i obrzękom. Pomagają też w zachowaniu odpowiedniej wagi, zwalczają cellulit i przygotowują ciało do porodu. Sprawdź, jakie zalety ma aqua aerobik w ciąży i na co zwrócić uwagę wybierając się na takie zajęcia.

Aqua aerobik jest bezpieczną formą aktywności polecaną kobietom w ciąży. Basen to idealne miejsce do ćwiczeń w tym szczególnym czasie: w wodzie ciało waży o ok. 90 procent mniej, dzięki czemu kręgosłup i stawy zostają odciążone. Jednocześnie opór wody sprawia, że każdy ruch wymaga od ćwiczącego zwiększonej pracy mięśni. Aqua aerobik pozwala więc odpocząć od dźwigania rosnącego brzuszka, a z drugiej strony wzmacnia całe ciało, w tym mięśnie dna miednicy odgrywające dużą rolę podczas porodu.

Jeśli nie ma przeciwwskazań, w aqua aerobiku można brać udział aż do 9 miesiąca ciąży. Aby uczestniczyć w zajęciach nie trzeba umieć pływać, ponieważ ćwiczenia odbywają się w wodzie do pasa lub do wysokości klatki piersiowej.

Dlaczego warto chodzić na aqua aerobik w ciąży?

Warto uczęszczać na aqua aerobik, ponieważ dobra kondycja fizyczna przyszłej mamy przekłada się na zdrowie jej dziecka. Ruch w wodzie powoduje zwiększony przepływ krwi przez macicę i łożysko, dzięki czemu płód jest lepiej dotleniony i lepiej się rozwija. Ponadto relaksacyjne właściwości wody obniżają napięcie nerwowe, zmniejszają bóle w okolicach kręgosłupa lędźwiowego, co również wpływa pozytywnie na przebieg ciąży.

Aqua aerobik pomaga też kontrolować przyrost wagi. Choć trening jest prowadzony w umiarkowanym tempie, wykonywane ruchy są dosyć dynamiczne. Dzięki temu przyszła mama może w bezpieczny, ale skuteczny sposób spalać nadmiar kalorii, a po porodzie łatwiej jej wrócić do sylwetki sprzed ciąży.

Istotną zaletą aqua aerobiku jest też jego wpływ na kondycję skóry. Kobiety w ciąży często boją się, że po porodzie zostaną im nieestetyczne rozstępy, cellulit, żylaki. Ćwiczenia w basenie mogą zapobiec tworzeniu się tego typu zmian – opływająca ciało woda działa jak hydromasaż, który poprawia ukrwienie skóry, dotlenia ją i rozbija gromadzące się komórki tłuszczowe. W efekcie zmniejsza się ryzyko powstawania rozstępów, żylaków, a cellulit staje się mniej widoczny.

To ci się przyda

Zalety aqua aerobiku w ciąży

  • poprawia metabolizm zapobiegając nadmiernemu przyrostowi wagi,
  • łagodzi bóle kręgosłupa i stawów,
  • uelastycznia skórę zmniejszając ryzyko powstania rozstępów i cellulitu,
  • poprawia krążenie, przez co zapobiega żylakom i obrzękom,
  • wzmacnia mięśnie całego ciała,
  • pozwala lepiej znieść poród i szybciej wrócić do formy sprzed ciąży,
  • odpręża i rozluźnia,
  • poprawia nastrój i umożliwia wymianę doświadczeń z innymi mamami.

Jak się przygotować do aqua aerobiku?

Wybierając się na zajęcia z aqua aerobiku trzeba pamiętać o zabraniu ze sobą klapek, ręcznika, wygodnego stroju kąpielowego (najlepiej jednoczęściowego) i czepka. Przyda się też butelka wody mineralnej, aby na bieżąco uzupełniać płyny.

Ważne

Na zajęcia z aqua aerobiku można chodzić od ok. 20 tygodnia ciąży. Jest to jednak tylko ogólna reguła - tak naprawdę wszystko zależy od indywidualnego stanu zdrowia przyszłej mamy. Dlatego zanim zdecydujesz się na aqua aerobik w ciąży, koniecznie udaj się do swojego ginekologa i zapytaj o możliwość uczestnictwa w takich zajęciach. Lekarz powinien wydać zaświadczenie o braku przeciwwskazań, które należy okazać organizatorowi.

Ćwiczenia pokazywane przez instruktora powinny być specjalnie dostosowane do kondycji i możliwości ruchowych kobiet w ciąży. Może się jednak zdarzyć, że podczas treningu złapiesz zadyszkę. Wtedy nie wahaj się zrobić sobie przerwy i spokojnie odpocząć. Będąc w ciąży nie wolno się forsować ani za wszelką cenę wykonywać wszystkich powtórzeń – należy ćwiczyć na tyle, na ile dajemy radę.

Na co zwrócić uwagę zapisując się na aqua aerobik?

Przed zapisaniem się na aqua aerobik warto zasięgnąć dokładnych informacji, w jakich warunkach odbywają się zajęcia oraz czy prowadzi je wykwalifikowany instruktor. Zwróć uwagę, czy temperatura wody w basenie jest odpowiednia (powinna wynosić ok. 32-33 stopni) i czy wśród uczestniczek zajęć są tylko ciężarne. Jeśli nie, świadczy to o nieprofesjonalizmie organizatora, ponieważ zajęcia dla szerszego grona osób uniemożliwiają dostosowanie ćwiczeń do wymagań kobiet w ciąży.

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych!

Pobierz
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE
wera
|

No własnie to jest bardzo dobre rozwiązanie i coraz wiecej kobiet decyduje sie na takie zajęcia. Wiec spokojnie dla tych którzy chcą zrzucic troszkę kilogramów.

elwira
|

Całkowicie sie zgadzam w tym co napisaliscie. Takie ćwiczenia sa również dla mnie wielką przyjemnościa i polecam je naprawde kazdemu.

emila
|

Ja równiez polecam takie zajęcia www.aqua-aerobik.pl
Sama długo sie musiałam przekonywac do takich zajec bo w sumie nie jestem mistrzynia w pływaniu,ale jak sie okazuje dla chcacego nic trudnego i teraz jest tylko dobrze.

matylda
|

Bardzo fajne zajęcia.Dzieczyny ,w sumie teraz kiedy kluby fitnes sa na maksa zapełnione i nie kazdy chce cwiczyc w bardzo duzych grupach - a kocha basen i pływanie to takie zajęcia w tym miejscu sa idealnym rozwiązaniem

fitness1997
|

Szukasz zajęć aqua aerobiku w konkretnej części Warszawy? Zapraszam do firmowego bloga http://www.aerobik-mokotow....

sylwia0124
|

Polecam zajecia aqua aerobiku, uczęszczam na zajęcia do firmy Centrum "Figura", akurat ja chodziłam na basen na ul. Namysłowską, ale z tego co wiem firma organizuje zajęcia w całej Warszawie. Więcj informacji można uzyskać na stronie www.aquaaerobik.waw.pl.