Ćwiczenia na kręgosłup szyjny. Jakie ćwiczenia pomogą, gdy boli kręgosłup szyjny?

2015-06-09 11:01 opracowanie redakcja

Ćwiczenia na kręgosłup szyjny przydadzą się przede wszystkim każdemu, kto spędza dużo czasu w pozycji siedzącej, czy to przed komputerem, czy też na przykład w samochodzie. Ćwiczenia na kręgosłup szyjny możemy podzielić na ćwiczenia rozluźniające, rozciągające, mobilizujące i wzmacniające. Jakie ćwiczenia pomogą, gdy boli kręgosłup szyjny?

Ćwiczenia na kręgosłup szyjny możesz wykonywać w zasadzie wszędzie. Warto to robić, bo dzięki nim można zapomnieć, co to ból kręgosłupa szyjnego. Ćwiczenia na kręgosłup szyjny pomogą, gdy bóle karku pojawiają się od czasu do czasu i są związane z przeciążeniem mięśni. Jeżeli jednak kręgosłup szyjny boli cię przez dłuższy czas, ból jest tępy, typowo stawowy, potrzebna jest konsultacja lekarska oraz wykonanie niezbędnych badań. W tym wypadku niewłaściwe ćwiczenia mogą pogłębić zwyrodnienie lepiej więc poprosić o ich dobór rehabilitanta.

Ćwiczenia na kręgosłup szyjny: ćwiczenia wzmacniające

  • Siedząc w pozycji wyprostowanej, rozstaw stopy. Patrz przed siebie. Oprzyj jedną rękę (lub obie) na czole i staraj się z całej siły naciskać czołem na dłoń, jednocześnie oporując ręką. Policz w myślach do 10-15, odpuść na 5-6 sekund i powtórz ćwiczenie. Wykonaj 3-4 serie napinania, a następnie rozluźnij mięśnie.
  • Spleć ręce z tyłu głowy. Naciskaj głową na ręce, nie pozwalając jej się odchylić. Wytrzymaj 10-15 sekund, odpuść na 5-6 sekund i powtórz ćwiczenie. Wykonaj 3-4 serie, rozluźnij mięśnie karku.
  • Przyłóż prawą dłoń do prawego ucha. Z całej siły naciskaj głową na rękę, jednocześnie oporując dłonią. Wytrzymaj 10-15 sekund, odpuść na 5-6 sekund. Powtórz 3-4 razy. Rozluźnij mięśnie. Wykonaj ćwiczenie na drugą stronę w takiej samej liczbie powtórzeń. Rozluźnij mięśnie. Możesz również wykonać te ćwiczenia z lekkim pochyleniem głowy pod kątem 15 stopni.

Zobacz też: 8 prostych ćwiczeń na ból karku

    Ćwiczenia na kręgosłup szyjny: ćwiczenie rozciągające

    • Siedząc prosto, rozstaw stopy. Prawą ręką chwyć siedzisko krzesła (albo połóż ją na udzie). Opuść prawy bark, lewą ręką obejmij głowę i pochyl ją w lewo. W tej pozycji rozciągaj mięśnie (nie pogłębiając ruchu) przez 15-20 sekund. Rozluźnij mięśnie. Ćwiczenie wykonaj na drugą stronę.

    Ćwiczenia na kręgosłup szyjny: ćwiczenia mobilizujące

    • Stań w rozkroku (albo usiądź, rozstawiając stopy), lekko ugnij nogi w kolanach, dłonie oprzyj na udach. Opuść głowę, następnie płynnym ruchem delikatnie skieruj ją w prawo, potem w lewo. Powtórz 10 razy.
    • Odchyl głowę do tyłu, następnie skieruj ją w prawo, a potem w lewo. Powtórz 10 razy.
    • Połóż palce obu dłoni na karku, patrz prosto przed siebie. Skieruj głowę w prawo, potem w lewo. Powtórz 10 razy.

    Na podstawie materiałów publikowanych w miesięczniku Zdrowie.

      Czy artykuł był przydatny?
      Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

      NOWY NUMER

      W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

      Dowiedz się więcej
      Miesięcznik Zdrowie 9/2019
      KOMENTARZE
      Kleofas
      |

      Nie sądzę, żeby Piotr był fizjoterapeutą. To są podstawowe ćwiczenia na kręgosłup szyjny. Każdy rehabilitant je zaleci. Oczywiście trzeba zaczynać delikatnie, żeby powoli obudować kręgosłup szyjny mięśniami i zapewnić mu ruchomość. Wypraktykowałam na sobie.

      John
      |

      Miałeś racje załatwiłem się, po tym "Spleć ręce z tyłu głowy. Naciskaj głową na ręce, nie pozwalając jej się odchylić. Wytrzymaj 10-15 sekund, odpuść na 5-6 sekund i powtórz ćwiczenie. Wykonaj 3-4 serie, rozluźnij mięśnie karku."

      John
      |

      Mi zaszkodziły (Siedząc w pozycji wyprostowanej, rozstaw stopy. Patrz przed siebie. Oprzyj jedną rękę (lub obie) na czole i staraj się z całej siły naciskać czołem na dłoń, jednocześnie oporując ręką. Policz w myślach do 10-15, odpuść na 5-6 sekund i powtórz ćwiczenie. Wykonaj 3-4 serie napinania, a następnie rozluźnij mięśnie.
      Spleć ręce z tyłu głowy. Naciskaj głową na ręce, nie pozwalając jej się odchylić. Wytrzymaj 10-15 sekund, odpuść na 5-6 sekund i powtórz ćwiczenie. Wykonaj 3-4 serie, rozluźnij mięśnie karku)
      nie mogę wykonywać żadnej gimnastyki robi mi się słabo, teraz miesiąc plus minus dochodzenia do siebie.Niech nikt nie robi tego kto ma ucisk na kręgosłup szyjny i brzuszków nie wykonywać nigdy (skłonów). Zdrowy niech sobie to wykonuje.

      Piotr
      |

      Jestem fizjoterapeuta I odradzam te cwiczenia, nie maja one praktycznie zadnej wartosci leczniczej, wrecz moga zaszkodzic