Metoda McKenziego – przykładowe ćwiczenia na bóle kręgosłupa [WIDEO]

2016-05-17 11:40 Monika Majewska

Metoda McKenziego oferuje skuteczne ćwiczenia na bóle kręgosłupa, które pozwolą nie tylko pozbyć się przykrych dolegliwości bólowych, lecz także usuną przyczyny bólu, a tym samym zapobiegną jego ponownemu rozwojowi. Sprawdź, jak wykonać przykładowe ćwiczenia na bóle kręgosłupa zaproponowane przez McKenziego.

Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

Metoda McKenziego to obecnie jedna z popularniejszych metod leczenia dysfunkcji kręgosłupa. Ćwiczenia na bóle kręgosłupa, opracowane przez fizjoterapeutę Robina McKenziego, są przeznaczone dla każdego, kogo boli kręgosłup, a przede wszystkim dla osób zmagających się z tzw. wypadaniem dysku, czyli z przemieszczaniem się krążka międzykręgowego. Z ćwiczeń mogą korzystać również osoby, które mają problemy z utrzymaniem prawidłowej postawy ciała i odczuwają z tego powodu dolegliwości bólowe.

Metoda McKenziego – ćwiczenie nr 1

Leżenie przodem

1. Połóż się na brzuchu, z ramionami ułożonymi wzdłuż ciała i głową obróconą na jedną stronę.

2. Pozostań w tej pozycji, zaczerpnij kilka głębokich oddechów, następnie rozluźnij się całkowicie na 2 lub 3 minuty. Staraj się świadomie wyeliminować wszelkie napięcia mięśni dolnej części pleców, bioder i kończyn dolnych. Bez tego pełnego rozluźnienia nie będzie szans na zlikwidowanie zniekształceń, które mogą być obecne w stawach kręgosłupa. Wykonuj to ćwiczenie na początku każdej sesji ćwiczeń.

Metoda McKenziego – ćwiczenie nr 2

Leżenie w przeproście

1. Pozostań w pozycji leżącej na brzuchu.

2. Umieść łokcie pod barkami, co umożliwi ci oparcie się na przedramionach. Podczas tego ćwiczenia, podobnie jak w ćwiczeniu nr 1, rozpocznij od zaczerpnięcia kilku głębokich oddechów, po czym pozwól na całkowite rozluźnienie się mięśni dolnej części pleców, bioder i kończyn dolnych. Pozostań w tej pozycji od 2 do 3 minut.

To ćwiczenie służy przede wszystkim do leczenia ciężkich postaci bólu krzyża.

Ważne

Metoda McKenziego - jak często ćwiczyć?

W metodzie McKenziego najważniejsza jest systematyczność. Ćwiczenia na bóle kręgosłupa należy wykonywać codziennie, najlepiej dwa razy dziennie.

Metoda McKenziego – ćwiczenie nr 3

Przeprost w pozycji leżącej

1. Pozostań w pozycji leżącej na brzuchu, następnie umieść dłonie pod barkami, jak przed ćwiczeniem „pompki"

2. Prostując ramiona w łokciach, wypchnij górną część ciała ku górze na tyle wysoko, na ile pozwala ból. W trakcie tego manewru musisz całkowicie rozluźnić mięśnie miednicy, bioder i kończyn dolnych, pamiętaj także, by oddychać normalnie.

3. Utrzymuj miednicę, biodra i kończyny dolne zwisające bezwładnie, pozwól także, by zwisła dolna część pleców.

4. Utrzymaj tę pozycję przez sekundę lub dwie, następnie opuść ciało do pozycji początkowej.

Metoda McKenziego – ćwiczenie nr 4

Przeprost w pozycji stojącej

1. Stań z wyprostowanymi plecami i stopami w lekkim rozkroku, umieść dłonie na wysokości talii z palcami skierowanymi w dół, stykającymi się w centralnej linii kręgosłupa.

2. Odegnij do tyłu tułów w talii możliwie jak najdalej, wykorzystując dłonie i palce jako oś obrotu. W trakcie tego manewru utrzymuj nogi wyprostowane w kolanach.

3. Utrzymaj tę pozycję przez sekundę lub dwie, następnie powróć do pozycji początkowej.

Źródło: McKenzie R., Wylecz swoje plecy, przeł. Tuz A., wyd. MedMedia, 2010

Polecany artykuł:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE
MAjka
|

Wykonuję pracę siedzącą i próbowałam już masaży ale tego też nie można za często. Fizjoterapeuta polecił mi ćwieczenia w treningu 36 minut bo to nie absorbuje dużej ilości czasu. Okazało się że niedaleko w łomiankach jest klub przy warszawskiej 55 i tam ćwiczę już 3 miesiąc 

m
|

Witam, metodę McKenziego polecił mi lekarz podczas pierwszej diagnozy rwy kulszowej. Nie mogłem wstać z łóżka, nie mogłem chodzić, nie mogłem odwrócić się z leżenia na plecach do leżenia na brzuchu. Ćwiczenia pokazał mi rehabilitant w momencie ostrego bólu. Po godzinie ćwiczeń mogłem wstać powoli samodzielnie. Dzięki ćwiczeniom od kilku lat unikam operacji kręgosłupa. Szczerze polecam jako profilaktykę. Ćwiczenia są proste i bardzo skuteczne.

Monika
|

Gdybyś wiedział/wiedziała jacy ci specjaliści potrafią być pomocni, sama dostawałam losowy zestaw ćwiczeń czasem nawet fizjoterapeuta nie spojrzy na rezonans, jeśli samemu się poszuka i doksztalci to już ma się większe szanse by sobie pomóc niż połowa tych specjalistów. Trzeba tylko poświęcić trochę czasu na research. Nie mówię że to lepsze niż dobry specjalista, ale trzeba niestety na wszystko patrzeć z przymrużeniem oka. A ocenić czy specjalista dobry też trzeba samemu.

Iw
|

Jak można pisać coś takiego? Metoda polega na doborze indywidualnego ćwiczenia dla pacjenta. Potem się pacjenta testuje potem rozćwicza. Pisać taki artykuł to Skandal !!!

b
|

ja sam ją polecam. Nie dość, że lekarz mi to zalecił, fizjoterapeutka też, to naprawdę po jednej sesji ból po prostu mija i mogę stać normalnie. Mój kumpel uniknął skalpela w szpitalu dzięki tym ćwiczeniom, a już go pogotowie zebrało z podłogi w domu, bo nie mógł wstać.
naprawdę polecam! po uprzedniej konsultacji oczywiście.

piotrek
|

Przeważnie 80% społeczeństwa choruje na przodozgiecie miednicy co do prowadza do nadmiernej lordozy lędźwiowej i wpadają l5 do środka doprowadzając do osłabienia pasma przedniego jelita razem z l5 przesuwa się w kierunku brzusznym. MC kenzy zmarł nie przyznając się ze przerost znacznie osłabia mięśnie dna miednicy i za bardzo wzmacnia prostowniki grBietu

Marzena
|

Niedawno wyszłam ze szpitala z diagnozą dyskopatii i wielopoziomowej degeneracji krążków międzykręgowych oraz wypuklinami uciskającymi korzenie. Bolało przez ok.2 lata i do tego pojawiły się drętwienia kończyn. W moim zawodzie to bardzo przeszkadzało- instruktor fitnes. Aż dowiedziałam się o metodzie Mc Kenzi. Rzuciłam się z nadzieją, że to zadziała. I po dwóch dniach ćwiczenia- ćwiczę co godzinę, ból zelżał i w nogach pojawiło się ciepełko w zdrętwiałych miejscach. Mam nadzieję, że to objaw udrożniania mojego kręgosłupa. Wiem, że ból jest dużo mniejszy, teraz czekam na dalsze efekty.

Asia
|

Po to aby płacić. Im mniej wiemy tym więcej będziemy wydawac u specjalistów. A ćwiczenia są do zrobienia w domu.... Pieniądze są ważne (dla sprzedającego usługę, towar) a zdrowie (usługa, towar) są ważne dla chorego. Za zdrowie jesteśmy w stanie zapłacić każdą kwotę. Polecam filmiki, instruktaże, publikacje. Internet pełen jest informacji. Tylko trzeba na to poświęcić dużo czasu. Druga sprawa to udostępnianie tego innym potrzebującym. Dzielmy się wiedzą i nie dajmy zarobić wielkim koncernom farmaceutycznym.

Tadeusz
|

Przy przeszukiwaniu internetu w temacie problemów z kręgosłupem artykuły tu zawarte były najciekawsze i najmądrzejsze. Widać że autor się przyłozył. Co do metody mckinzego to choć znam ją dość pobieżnie to uważam ją za najlepszą i myslę że ona powinna być podstawą rechabilitycji w wielu przypadkach. Na swoim przykładzie to zauwazyłem.Pytanie brzmi dlaczego tak nie jest? odpowiedzcie sobie sami bo mi niestety nasuwaja sie odrazu odpowiedzi