Frog stand – ćwiczenie kalisteniczne na równowagę

2016-08-05 13:04

Frog stand to ćwiczenie kalisteniczne, które przypomina figurę akrobatyczną. Polega na utrzymaniu ciężaru ciała jedynie na rękach, poprzez ugięcie nóg i oparcie kolan o łokcie. Frog stand dla osób trenujących kalistenikę często jest tylko ćwiczeniem pośrednim, pomagającym w nauce jeszcze trudniejszej figury – planche. Zobacz, jak zrobić frog stand i poznaj efekty tego ćwiczenia.

Frog stand to jedno z popularniejszych ćwiczeń kalistenicznych, czyli ćwiczeń z masą własnego ciała. Jego nauka może przebiegać szybciej lub wolniej, w zależności od indywidualnego poziomu wytrenowania. Frog stand może być trudny zwłaszcza dla tych osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z kalisteniką i nie mają jeszcze dobrze rozwiniętego zmysłu równowagi – wówczas potrzebnych jest wiele podejść, aby przyjąć właściwą pozę i wytrzymać w niej dłuższą chwilę.

Doświadczone osoby, które już dobrze opanowały podstawowe ćwiczenia kalisteniczne, powinny łatwo poradzić sobie z wykonaniem frog stand. Dla nich często jest to tylko etap pośredni w nauce jeszcze trudniejszej figury gimnastycznej - planche, czyli deski na rękach.

Frog stand – jak zrobić? Nauka krok po kroku

Nauka frog stand przebiega w kilku krokach:

  1. Zrób głęboki przysiad (ukucnij) i odwiedź kolana na boki.
  2. Dłonie rozstaw na szerokość barków i połóż przed stopami (łokcie powinny stykać się z wewnętrzną stroną kolan).
  3. Pochyl tułów do przodu stopniowo przenosząc ciężar ciała na ręce.
  4. Powoli, opierając kolana o łokcie, odrywaj stopy od podłoża.
  5. Kiedy stopy oderwą się od ziemi, podwiń nogi i spróbuj utrzymać się w tej pozycji jak najdłużej.

Początkującym trudno będzie od razu przenieść cały ciężar ciała na ręce – powinni stopniowo odrywać stopy od podłoża i starać się utrzymać w tej pozycji jak najdłużej. Najpierw będzie to kilka sekund, ale w miarę robienia postępów czas ten wydłuży się nawet do minuty i więcej. Postępy może przyspieszyć wykonywanie innych, łatwiejszych ćwiczeń kalistenicznych, które rozwijają siłę rąk – pompek, pompek na poręczach, podciągnięć na drążku, mostka.

Zobacz też: 22 rodzaje pompek [WIDEO]

Ważne

Niektóre osoby podczas pierwszych prób wykonania frog stand mogą odczuwać ból w nadgarstkach. Jest to częsty objaw, który powinien minąć po jakimś czasie. Pomóc może ćwiczenie frog stand na niskich poręczach i założenie na nadgarstki ochronnych taśm zabezpieczających przed nadwyrężeniami i kontuzjami.

Frog stand – efekty ćwiczenia

Frog stand, oprócz tego, że wygląda bardzo efektownie, świetnie rozwija siłę i równowagę. Utrzymanie się na rękach w takiej pozycji mocno angażuje nie tylko ramiona, ale praktycznie całe ciało. Zarówno nogi, brzuch jak i plecy muszą być maksymalnie napięte, aby sylwetka nie przechylała się i pozostawała w równowadze. Podczas frog stand pracuje więc cały gorset mięśniowy odpowiedzialny za stabilizację sylwetki. Dzięki temu ciało podczas codziennych aktywności jest mniej narażone na kontuzje i przeciążenia.

Obejrzyj film z pokazem różnych wariantów frog stand

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.