Jaki rower kupić? Dobór roweru do stylu jazdy

2019-03-13 10:50 Aleksander Dowjat | Aneta Grabowska - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie"

Jaki rower kupić, żeby jeździło się na nim wygodnie? Gdzie kupować i na co zwrócić uwagę przy wyborze jednośladu? Zobacz, co na temat wyboru roweru radzą eksperci.

Cztery główne rodzaje rowerów:

  • rower szosowy (tzw. kolarzówka) – to rower wyścigowy. Jest lekki i szybki, ale nadaje się wyłącznie do jazdy po równej, gładkiej nawierzchni (np. asfalt). Siedzi się na nim w niezbyt komfortowej pochylonej pozycji;
  • rower górski (MTB) – jest lekki, ma grube opony z bieżnikiem i wzmocnioną ramę. Przeznaczony do jazdy w trudnym terenie, więc po asfalcie porusza się wolniej od rowerów szosowych. Przyjmuje się na nim pochyloną pozycję, więc dla amatorów może być niewygodny;
  • rower miejski (tzw. holender) – jest dość ciężki, ma cienkie opony i duże koła. Wyposażony jest w koszyk lub bagażnik, ma światła i błotniki. Siedzi się na nim w komfortowej, wyprostowanej pozycji. Nie ma jednak amortyzatorów, przerzutek (rzadko). Sprawdza się do jazdy po asfalcie;
  • rower trekkingowy – to rower turystyczny. Ma duże koła i grube opony. Wyposażony jest w przerzutki, amortyzatory, światła, można na nim zamontować bagażnik. Zapewnia wyprostowaną pozycję w czasie jazdy. Dobrze radzi sobie zarówno w mieście, na asfalcie, jak i na drogach szutrowych.
To ci się przyda

Ekspert radzi, czym kierować się przy wyborze roweru

Piotr Bochnia, instruktor kolarstwa szosowego radzi: jeśli chcesz kupić rower, to nie w hipermarkecie. Wybierz sklep specjalistyczny, by mieć gwarancję i możliwość serwisu (będziesz w nim mogła robić przeglądy). Nie szukaj najtańszego roweru, bo to inwestycja na lata! Rower musi być lekki i wygodny. Wybór modelu zależy od twoich upodobań, niekoniecznie od przeznaczenia, bo np. rowerem górskim można jeździć także po mieście, ale potrzebne są opony z małym bieżnikiem. Zwróć też uwagę na amortyzację - to ona decyduje o komforcie jazdy. Nie oszczędzaj na niej, zwłaszcza gdy masz kłopoty z kręgosłupem.

Poznaj korzyści z jazdy na rowerze!

Rower wygodny, czyli dopasowany do ciebie i stylu jazdy

Rower powinien być dopasowany do warunków fizycznych użytkownika, terenu i stylu (pozycji) jazdy.

Rozmiar ramy musi być dopasowany do naszego wzrostu. Dobierze ją dla nas sprzedawca w specjalistycznym sklepie. Chodzi o to, aby nie jeździć z rękami wyciągniętymi do przodu i nisko pochylonym tułowiem.

Bardzo ważne jest prawidłowe ustawienie wysokości siodełka - siedząc na nim, piętą wyprostowanej nogi powinniśmy dotykać pedała znajdującego się najbliżej ziemi. Dzięki temu unikniemy bólów kręgosłupa.

Do jazdy rekreacyjnej kierownica powinna być na tyle daleko i wysoko, by tułów był pochylony w stosunku do podłoża pod kątem 45 stopni, a jego ciężar w równym stopniu opierał się na siedzeniu, rękach i nogach.

Do jazdy po mieście lepsza jest pozycja jeszcze bardziej wyprostowana, ponieważ trzeba cały czas obserwować, co dzieje się wokół. Odciążone są wtedy nadgarstki, łokcie i barki, a mięśnie karku i szyi nie sztywnieją. Niestety większy ciężar tułowia spoczywa na kręgosłupie. Aby przy tej pozycji uniknąć dyskopatii wywołanej nagłymi tąpnięciami na licznych dziurach, najlepiej jeździć na rowerze z przednią i tylną amortyzacją lub przynajmniej założyć grubsze opony i nie pompować dętek “na kamień”. Pedałuje się wtedy trochę ciężej, ale kręgosłup jest bezpieczniejszy.

Ważne

Wygodna jazda zależy w dużej mierze od pozycji, a ta od ustawienia poszczególnych elementów roweru. Dlatego nie bój się przy nim manipulować. Jeśli np. po kilku przejażdżkach boli cię krzyż, zmień położenie siodełka lub kierownicy. Gdy mrowieją ci palce, pomanipuluj manetkami, wymień uchwyty czy rękawiczki. Jeśli masz problemy z kolanami, ustaw wysoko siodełko, tak by prostować nogę, gdy korba jest nisko. Często nawet niewielkie zmiany od razu przynoszą efekt.

Na co zwracać uwagę przy wyborze roweru?

Oświetlenie – rower powinien być dobrze widoczny dla kierowców, dlatego musi mieć reflektor przedni, tylną lampkę, światełka odblaskowe.

Siodełko – ma podeprzeć guzy kulszowe i nie obcierać skóry, dlatego trzeba je dobrze dobrać. Sportowe siodełka są twarde i wąskie, nadają się na długie trasy w pozycji pochylonej. Szerokie, żelowe sprawdzą się na krótkie dystanse, ale podczas długiej jazdy mogą powodować ból i otarcia.

Amortyzacja – jest ważna dla osób z chorym kręgosłupem, zapobiega też bólom nadgarstków. Ale uwaga: w tanich jednośladach amortyzatory nie spełniają swojej funkcji. Dlatego jeśli wybierasz rower z amortyzacją, nie oszczędzaj na niej.

Błotniki - chronią rowerzystę przed tryskającym błotem i wodą. Dobieramy je do wielkości kół, które dostępne są w dwóch rozmiarach 26" i 28". Nie warto kupować najtańszych błotników, bo często się luzują i zamiast poprawiać komfort jazdy, chwieją się i brzęczą na każdej nierówności terenu.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE
fRocz
|

Ja od paru lat śmigam na mojej miejskiej Indiance i powiem wam, że to wiele wygodniejsze, nie trzeba stać w korkach, zapewnisz sobie trochę ruchu, a w tym przypadku wszystkie bagaże możesz wrzucić do koszyka więc też nie ma się czym przejmować.

Ferti
|

Najlepiej udać się do profesjonalnego sklepu rowerowego i tam zasięgnąć porady. Ja zawsze tak robię. Mam już nawet swój ulubiony sklep, w którym zawsze można liczyć na pomoc - Stylowy Rower na Stoińskiego. Zawsze otrzymywałem tam fachową poradę.

sypt
|

Mój rower trekkingowy poznań w zeszłym roku kupowałem tutaj http://eries-rowery.pl/h/a/...
 , jest solidny i wygodny, gorąco polecam. Idealny na miejskie przejażdżki :) Cenowo wychodzi bardzo pozytywnie

aqa
|

Tez kupiłam rower miejski = inny jakiś bardziej specjalistyczny mi nie potrzebny przy moich "dystansach" więc jestem jak najbardziej zadowolona. Mąż wybrał trekkingowy dla siebie i syna i też zadowolony=w BIKERSHOP jest spory wybór roznego typu rowerów i akcesoriów do nich, polecono nam ten sklepik

Marta bb
|

Moim skromnym zdaniem najlepiej jeździ się na rowerach miejskich. Mam od zeszłego roku taki model ze Stylowego Roweru i bardzo jestem zadowolona. Jest bardzo wygodny.

Mikołaj Fogt
|

Przydałoby się jeszcze zwrócić uwagę na wygląd. Z mojego doświadczenia wynika, że ma coraz większe znaczenie przy wyborze roweru. Ludzie chcą być modni i jeździć na modnych rowerach. Chcą się z nimi identyfikować i wyróżniać. Nie da się ukryć, że kobieta w ładnej sukience na rowerze w pomarańczowym kolorze z dobrze dobranymi dodatkami przyciąga wzrok.

Jeśli nie potraktujecie tego jak spam (jak dwa pozostałe komentarze), wejdźcie na www.chillovelo.pl To rowery, które sam składam i sprzedaję. Dobrałem je pod względem mody. Modeli jest trzynaście i każdy ma swoją nazwę i opowieść. Dajcie znać, czy Wam się podoba, a jeśli nie chcecie, po prostu pomińcie tę drugą część mojego komentarza.

Mikołaj

Ekspert Link4
|

Każdy klient, który kupuje rower w Tesco otrzymuje do niego bezpłatne roczne ubezpieczenie od kradzieży w LINK4. Klienci mogą również skorzystać z dodatkowych ubezpieczeń LINK4 – OC Rowerzysty i NNW Rowerzysty.

Maciek
|

Wiele osób zadaje sobie pytanie jak się przygotować do sezonu rowerowego? Odpowiedź jest prosta trzeba jeździć i jeszcze raz jeździć. Ważne, aby zaczynać od krótszych, prostych tras a później stopniowo zwiększać dystanse i zmieniać trasy na trudniejsze. Ważne, aby się nie poddawać i przestać po 2-3 dniach wysiłku, kiedy pojawią się tzw. zakwasy. Polecałbym na początek skorzystanie z licznika, to motywujące kiedy widzimy ile już przejechaliśmy, w jakim czasie i z jaką prędkością. Ja sam mam prosty, funkcjonalny i mały licznik Continuum Gianta, który spisuje się bardzo dobrze i w zupełności wystarczy.