Intensywne ćwiczenia a sen. Nowe ustalenia naukowców

2021-09-29 17:04

Ćwiczenia o umiarkowanej intensywności są zalecane w celu poprawy snu, a aktywność fizyczna o wysokiej intensywności (HIE) przed snem jest często odradzana. Naukowcy postanowili sprawdzić, czy słusznie.

Eksperci przeprowadzili analizy, by ustalić, czy regularne ćwiczenia o wysokiej intensywności wykonywane przed zaśnięciem mogą wpłynąć na zakłócenie snu u zdrowych, niemających żadnych zaburzeń w tym aspekcie dorosłych w wieku 18-50 lat. W tym celu naukowcy przeanalizowali sześć różnych baz danych obejmujących ten aspekt.

10 przykazań dobrego snu

Badacze doszli do wniosku, że wieczorne HIE, które kończyło się od pół do 4 godzin przed snem, zmniejszyło fazę REM charakteryzującą się szybkim ruchem gałek ocznych w porównaniu z grupą kontrolną, która nie wykonywała żadnych ćwiczeń. Poza tym nie wystąpiły inne, znaczące zmiany snu.

Według specjalistów intensywne wieczorne ćwiczenia wykonywane na 2-4 godziny przed snem nie zakłócą snu u zdrowych, młodych osób, a także u dorosłych w średnim wieku.

Źródło:

The effects of evening high-intensity exercise on sleep in healthy adults: A systematic review and meta-analysis, ScienceDirect 2021, online: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1087079221001209, dostęp 29.09.2021

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.