Trening fitness w ciąży - jakie ćwiczenia będą bezpieczne? [Porada eksperta]

2014-10-13 8:14 Marta Romanowska

Jestem w I trymestrze ciąży. Chciałabym nadal korzystać z zajęć fitness w moim klubie, a nie ma tam typowych zajęć dla ciężarnych. Dodam, że jestem w bardzo dobrej formie. Ciąża przebiega bez problemu, jak do tej pory. Czy są zajęcia, w których mogę bezpiecznie uczestniczyć, ewentualnie unikając niektórych ćwiczeń?

Ćwiczenia w ciąży nie mogą w żaden sposób obciążać fizycznie ani też powodować silnego napięcia brzucha. Większość naukowców zaleca, o ile nie ma przeciwwskazań, regularne ćwiczenia fizyczne o średniej intensywności dopiero po pierwszym trymestrze ciąży. Najmniej ryzykowne formy aktywności to spacery oraz pływanie. Dotychczas przeprowadzone badania pokazały, że wbrew potocznej opinii aerobik low impact (czyli bez podskoków) jest bezpieczną formą aktywności dla kobiet w ciąży (wnioski na podstawie badań M. Genti, G. Mavridis i V. Serbezis z 2009 r.).

Ćwiczenia powinno się skonsultować z lekarzem i położną. Całkowicie należy zrezygnować z tych form ruchowych, które niosą ze sobą ryzyko upadku lub stłuczeń i urazów. Także nurkowanie powinno być zaniechane, ponieważ może mieć niekorzystny wpływ na nienarodzone dziecko.

Zgodnie z badaniami, aktywność ruchowa w czasie ciąży wpływa na poprawę ogólnej sprawności fizycznej: redukcję stresu krążeniowego wywołanego ciążą, kontrolę poziomu tkanki tłuszczowej, zachowanie napięcia mięśni i siły, co skutkuje lepszym samopoczuciem ciężarnej, wzmocnienie części ciała obciążonych w trakcie ciąży, unikanie skurczów, łatwiejszy poród, szybszą regeneracją po porodzie, zmniejszenie możliwości wystąpienia bólu dolnej części pleców, odprężenie nerwowo-mięśniowe, uregulowanie funkcjonowania przewodu pokarmowego, zmniejszenie możliwości wystąpienia zaparć i zachowanie odpowiedniej postawy ciała.

Pomimo występowania wielu korzyści płynących z ćwiczeń w czasie ciąży należy zwrócić uwagę także na możliwość wystąpienia negatywnych efektów, takich jak np. hipoglikemia lub chroniczne zmęczenie. Zwiększone zapotrzebowanie na ilość witamin, minerałów i składników odżywczych powoduje konieczność wprowadzenia zmian w sposobie żywienia. Kontroli powinna podlegać temperatura ciała oraz spożycie płynów.

Należy mieć na względzie to, że ciąża jest szczególnym czasem. Istnieją ogólne zasady dotyczące ćwiczenia w tym okresie, jednak unikalny charakter organizmu każdej kobiety i ciąży powoduje, że nie można stwierdzić niczego w sposób absolutny.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Marta Romanowska

Marta Romanowska - instruktorka fitnessu, szkoleniowiec i pasjonatka zdrowego stylu życia. Odpowiada na pytania dotyczące szeroko rozumianego fitnessu: zajęć odchudzających i rekreacyjnych, doboru sprzętu do ćwiczeń i regeneracji potreningowej. Podpowiada, jak komponować dietę, żeby ćwiczenia były efektywniejsze.

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE