8 prostych ćwiczeń na ból karku [WIDEO]

2018-07-18 10:48 Anna Jarosz - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie"

Zobacz na wideo 8 skutecznych ćwiczeń na ból karku, które pomogą na kłopoty z kręgosłupem. Najczęstszym objawem niezdrowego stylu życia (braku ruchu i siedzenia w złej pozycji) jest właśnie uciążliwy ból karku. Jedynym remedium na ból są codzienne ćwiczenia: gimnastyka rozluźniająca i wzmacniająca mięśnie.

Na ból kręgosłupa i karku polecamy ćwiczenia izometryczne. Jednakowo obciążają prawą i lewą stroną ciała, likwidując napięcia, które prowadzą do zwyrodnień stawów. Polegają na "siłowaniu się" ze sobą, np. naciskamy głowę rękami, a głowa stawia opór (siła nacisku i opór muszą być zrównoważone, czyli głowa nie robi najmniejszego ruchu).

Wykonuje się je w pozycji leżącej, siedzącej lub opierając się np. o ścianę, po to, by nie obciążać stawów. Nie wymagają żadnych przyrządów, ale są męczące - podnoszą ciśnienie i tętno - wykonuj je seriami z krótkimi przerwami na kilka głębokich oddechów.

Aby ćwiczenia przyniosły efekt, ćwicz codziennie, chociaż 2 razy po 5 minut.

Gdy ból utrzymuje się ponad 14 dni, może świadczyć o chorobie zwyrodnieniowej. Wtedy ortopeda zaleca leczenie, np. specjalne ćwiczenia.

Posłuchaj, jak ćwiczyć, by uniknąć bólu karku. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.

8 prostych ćwiczeń na ból karku

Ćwiczenia powtórz 3-4 razy, unikając szybkich i gwałtownych ruchów.

    Ćwiczenie 1 na ból karku

    Usiądź na krześle, wyprostuj się, opierając plecy o oparcie. Obie dłonie spleć z tyłu głowy, łokcie odchyl, tak żeby ich nie widzieć (powinny znajdować się w jednej płaszczyźnie). Delikatnie naciskaj rękami na tył głowy, jednocześnie stawiając głową opór. Policz do 5.

    Ćwiczenie 2 na ból karku

      Usiądź na krześle w pozycji wyprostowanej, plecy podparte. Prawą dłoń połóż na prawym policzku, nadgarstek powinien znajdować się na wysokości żuchwy. Delikatnie naciskaj dłonią na twarz, jednocześnie oporując głową. Wytrzymaj 5 sekund. Wykonaj ćwiczenie na lewą stronę.

      Ćwiczenie 3 na ból karku

        Siedząc prosto, patrz przed siebie. Splecione dłonie ułóż na czole. Delikatnie naciskaj dłońmi na czoło, jednocześnie dając głową opór. Wytrzymaj 5 sekund.

        Czytaj też: Ćwiczenia rozciągające na mięsień czworoboczny grzbietu

        Ćwiczenie 4 na ból karku

          Stań tyłem do ściany, głowę trzymaj prosto, patrz przed siebie. Lekko naciskaj głową o ścianę. Zwróć uwagę, czy mięśnie po obu stronach szyi napinają się z jednakową siłą. Policz w myślach do 5.

          Ćwiczenie 5 na ból karku

            Połóż się na materacu lub równym łóżku (podłoga jest zbyt twarda). Delikatnie wciskaj głowę w podłoże. Wytrzymaj 5 sekund.

            Ćwiczenie 6 na ból karku

              Siedząc na krześle w pozycji wyprostowanej, przesuń głowę do tyłu, delikatnie przyciągając brodę do szyi. Ważne, żeby cały czas patrzeć przed siebie i nie opuszczać głowy. Wytrzymaj 5 sekund.

              Ćwiczenie 7 na ból karku

                Usiądź prosto na krześle, odchyl głowę do tyłu tak daleko, jak możesz, i powoli "przetocz" ją po plecach w prawo, potem w lewo. Powróć do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie przyniesie ulgę "zmęczonej" szyi (np. na skutek długiej pracy przy komputerze), nie należy go jednak wykonywać przy silnym bólu karku.

                Ćwiczenie 8 na ból karku

                  Usiądź po turecku przy ścianie, wyprostuj plecy, lekko wciągnij brzuch. Naciskaj barkami w dół, a głowę wyciągaj jak najwyżej. Wyobraź sobie, że ciągnie ona kręgosłup do sufi tu. Staraj się utrzymać idealnie pionową pozycję. Wytrzymaj 5 sekund.

                    Zobacz na wideo zestaw ćwiczeń na ból karku

                    Ćwiczenia na ból karku

                    Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

                    Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

                    Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

                    Polecany artykuł:

                    miesięcznik "Zdrowie"

                    Czy artykuł był przydatny?
                    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

                    NOWY NUMER

                    Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

                    Dowiedz się więcej
                    Miesięcznik Zdrowie  6/2020
                    KOMENTARZE
                    Marchewa
                    |

                    Proponuję wzmacniać mięśnie, i to profesjonalnie

                    Ew.Now.
                    |

                    Ćwiczenia szyi uratowały mnie przed nawracającymi bólami i kręczem szyi!

                    Miranda
                    |

                    Tanio, skutecznie, anonimowo, a przede wszystkim bez kolejek - tak mogę podsumować moją wizytę w wirtualnym gabinecie, który znalazłam na stronie Znamtenbol.pl. Po wpisaniu swoich objawów, inteligentny system ekspercki zdiagnozował mój problem i wybrał dla mnie najlepsze ćwiczenia wideo. Dzięki nim odzyskałam dawną sprawność, a ból minął. Polecam!

                    pomogły!
                    |

                    Te ćwiczenia, bardzo mi pomogły.
                    Dziękuję!

                    chiropraktyka
                    |

                    Przyczyną bólu bardzo karku często jest słaby mięsień gorsetowy szyi ,
                    aby to sprawdzić należy położyć się na plecach, dać ręce pod głowę, trzy palce następnie na tej wysokości, tak umieszczona głowa trzech palców,
                    usuwamy i nasza głowa na tej wysokości da nam odpowiedz, jaki jest stan naszych mięśni,trzeba utrzymać głowę przynajmniej 30-sekund,
                    będzie on odpowiadał stanom mięśni na -4 w skali do 5-ciu.Oznacza
                    to iż stan tych mięśni odpowie dlaczego są bóle głowy,zaburzenia równowagi,jest to wynik choroby zespołu szyjnego a jest to wynikiem
                    nie dotlenienia płatów mózgowych,bardzo poważne niedomaganie
                    i bardzo się cierpi,Jedyny specjalista to chiropraktyk dobry chiropraktyk.
                    Nie twierdzę że są to jedyne przyczyny należy dokładnie to sprawdzić.