Przysiady nie tylko na jędrne pośladki. Jakie efekty dają przysiady?

2019-12-03 15:38 Monika Majewska

Przysiady to ćwiczenia nie tylko wyszczuplające uda i ujędrniające pośladki. Przysiady angażują większą grupę mięśni, dlatego są to ćwiczenia rozwijające całe ciało. Sprawdź, jakie efekty dają przysiady.

Przysiady to ćwiczenia, które angażują głównie mięśnie pośladkowe oraz mięśnie ud i łydek. Dzięki temu są jednymi z najskuteczniejszych ćwiczeń na zgrabne uda i pośladki. Są także sprawdzonym sposobem na spalenie kalorii, dzięki czemu przyczyniają się do utraty zbędnych kilogramów. Jednak to nie jedyne efekty tego treningu.

Co daje robienie przysiadów? Jakie są efekty tych ćwiczeń?

Podczas zginania kolan zostają zaangażowane głównie mięśnie tylne ud, zwane kulszowo-goleniowymi. Z kolei podczas prostowania kształtują się wszystkie mięśnie składające się na mięsień czworogłowy uda. W ruchu zginania i prostowania kolan biorą udział również inne mięśnie, takie jak mięsień pośladkowy, mięsień brzuchaty łydki, mięsień skośny zewnętrzny brzucha oraz niektóre mięśnie pleców. W związku z tym efektem tych ćwiczeń jest:

  • wzmocnienie mięśni pleców, brzucha, pośladków, ud i łydek
  • poprawa ruchomości stawów
  • zwiększenie gęstości kości
  • wykształcenie poczucia równowagi

Jeśli przysiady są wykonywane z obciążeniem, np. ze sztangą lub z hantlami, dodatkowo wzmocnione zostają mięśnie naramienne, czworoboczne, a także mięsień dwugłowy ramienia, czyli biceps.

Czytaj też: Ćwiczenia na schodach modelujące pośladki [ZDJĘCIA]

Przysiady - ile kalorii spala się podczas robienia przysiadów?

To, ile kalorii zostało spalonych podczas przysiadów, zależy od wielu czynników, takich jak intensywność ćwiczeń, masa ciała ćwiczącego i czas trwania treningu. Aby obliczyć, ile kalorii zostało spalonych podczas wykonywania przysiadów bez obciążenia (sztangi czy hantli), należy skorzystać z następującego wzoru:

Masa ciała (w Ibs - funtach; 1 kg= ok. 2,2 Ibs) * 0.96

Następnie uzyskany wynik należy pomnożyć przez ilość minut. Otrzymana suma to liczba spalonych kalorii.

Przykładowo, osoba, która waży 65 kg (tj. ok. 143 lbs), w trakcie 15 minutowych ćwiczeń spali ok. 205 kcal.

Trener Jacek Bilczyński zdradza najczęściej powtarzane mity na temat przysiadów

Wychodzenie kolanami przed palce stóp wcale nie obciąża nadmiernie kolan, a schodzenie w przysiadzie poniżej kąta 90 stopni może być nawet zdrowsze niż zginanie nóg pod kątem prostym. Zobacz inne mity na temat przysiadów, z którymi rozprawia się Jacek Bilczyński:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE
Hari11
|

bzdura, to czy palce wychodzą poza linię palców czy nie w większości zależy od układu anatomicznego. Nie słuchaj powtarzanych bzdur w pseudoporadnikach. Jest to jedno z najlepszych ćwiczeń wielostawowych, angażujących ogromną ilość mięśni. Trzeba natomiast zapoznać się z poprawną techniką. Prawidłowo wykonany głęboki przysiad z odpowiedni prowadzonymi kolanami i zachowaną naturalną krzywizną kręgosłupa przyczynia się nie tylko do rozwoju mięśni pośladkowych, taśmy przedniej i tylnej (oraz brzucha!) ale do regeneracji i wzmocnienia stawu kolanowego i wiązadeł. Straszne są np. półprzysiady wykonywane na maszynach. to jest coś co może doprowadzić do uszkodzenia mięśni a przede wszystkim, wiązadeł.

Ryśkaa
|

Przysiadów nie powinny wykonywać osoby, które już mają problem ze stawami kolanowymi bo ćwiczenia te obciążają i tak już zniszczony staw, który codziennie musi zmagać się z podnoszeniem reszty ciała. Moim zdaniem yt nie jest dobrym wzorem dla osób początkujących, osoby te powinny poradzić się kogoś kto ma o tym jakiekolwiek pojęcie, kogoś kto skoryguje postawę, yt jest dobry dla osób które poszukują nowych ćwiczeń albo nawet całych zestawów. Jeżeli nie wiemy co robić i nikt nam tego nie wytłumaczy to dobre nawet pozornie nieszkodliwe ćwiczenia mogą okazać się szkodliwe, a nie zbawienne dla nas. Chciałam jeszcze zwrócić uwagę na zdjęcie jakie otwiera artykuł. Kobieta ma kolana znacznie przed stopami i to jest podstawowy błąd przy robieniu squatów i sporo osób, które sugerują się fotografiami może wziąć to zdjęcie za przykład i robić to ćwiczenie błędnie co nie jest dobrą rzeczą.

spokos
|

No przecież jest dobrze. To że ty nie odróżniasz kalorii od kilokalorii to twój problem.

izolllda
|

Przecież według tego przelicznika osoba o masie 65 kg spala 2056 kalorii....Skąd ten przelicznik...

Rafał
|

Jak to przelicza się na 1 kg ciała? Skoro 1 kg mięśni spala 28 kcal a 1 kg tłuszczu 4 kcal na godzinę samego spoczynku. Zamiast siedzieć z kalkulatorem nad planem treningowym wolałbym więcej czasu poświęcić na regeneracje po treningu Widzę że treningi personalne nie tylko pomogły mi na rozbudowę mięśni ale potrafię też rozpoznać ściemę w artykułach.

lolek
|

Czy przysiady wysmuklają troche uda? dziekuje z odpowiedz :)

kiniak
|

nie uszkadzają kolan ani stawów jeżeli się je dobrze wykonuje! jest sporo filmikow na yt jak wykonywac

Wesk
|

Czy przez przysiady nie uszkadza się stawów? Podobnie czy nasze stawy nie są zbyt obciążone np. podczas wchodzenia/schodzenia po schodach? Pytam bo chciałem zacząć trening z przysiadami ale boję się o kolana.

zuzka
|

Przysiady rządzą! Nic tak nie ujędrnia pośladków jak właśnie squaty, dlatego wszystkim dziewczynom, którym marzą się krągłe pośladki polecam squat challenge - efekty są naprawdę super! :)